Zobacz wideo: Tak znikał wiadukt przy Wojska Polskiego w Bydgoszczy

Być może do końca tego tygodnia zostanie uruchomiona przeprawa nad Brdą po naprawionym Moście Uniwersyteckim. Wcześniej władze Bydgoszczy informowały, że warta 6,3 mln zł umowa na prace kończy się w środę, 26.01.
Most gotowy do puszczenia ruchu
- Kończymy naszą dokumentację, jutro zostanie ona przekazana Zarządowi Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej - mówi we wtorek (25.01) Marek Gotowski, prezes bydgoskiej spółki "Gotowski". Zależna od niej spółka akcyjna "Kormost" prowadziła remont newralgicznej przeprawy.
Marek Gotowski dodaje: - W kolejności ZDMiKP, przyjmuje dokumentację i postępuje według własnych procedur, przygotowując otwarcie przeprawy. W grę wchodzie wiele aspektów dokumentacji, choćby sprawy bezpieczeństwa. My ze swojej strony wykonaliśmy prace, most jest gotowy do puszczenia ruchu. Myślę, że nastąpi to jeszcze w tym tygodniu.
Nie tak prędko...
Tomasz Okoński, rzecznik zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej, nie chciał we wtorek podać konkretnej daty otwarcia przeprawy przez Brdę dla ruchu.
- W środę w tej sprawie przedstawimy oficjalny komunikat - mówi, dodając, że znajdą się w nim jakieś konkrety.
Rok temu most zamknięto
Most Uniwersytecki zamknięto dla ruchu 29 stycznia ubiegłego roku. Powodem była ujawniona wada konstrukcyjna wynikająca najprawdopodobniej z błędnego projektu, który został wykonany w latach 2008-2010. Wyłączenie go z użytkowania do czasu naprawy zalecili niezależni eksperci z branży mostowej. Decyzję za zasadną uznał również nadzór budowlany. ZDMiKP jako zarządca obiektu zabezpieczył obiekt oraz wszystkie dokumenty, które mogą być pomocne w ustaleniu przyczyn awarii. Zawiadomiono w tej sprawie również prokuraturę wskazując jako prawdopodobną przyczynę awarii – błąd projektowy.
Próby obciążeniowe wypadły pomyślnie
21 stycznia br. z powodzeniem przeprowadzono próby obciążeniowe mostu. Trwają badania zmęczeniowe stalowej liny pobranej z jednej z want. Prowadzą je naukowcy z Politechniki Bydgoskiej. - Chcemy mieć pewność, że awaria nie wpłynęła na trwałość całego obiektu - wyjaśnia rzecznik ZDMiKP. - Podchodząc kompleksowo do prowadzonej naprawy obiektu, zleciliśmy również wykonanie symulacji obliczeniowych sytuacji krytycznych, w których awarii może ulec dowolna z lin podwieszających most. Posiadanie takich analiz pozwoli w przyszłości na szybką ocenę stopnia zagrożenia i podjęcie odpowiednich działań np. podczas wypadku czy pożaru pojazdu w bezpośredniej bliskości wanty.