Ogórki małosolne na sucho to hit sezonu. Czy są zdrowe? Z czym najlepiej je jeść, a kto powinien z nich zrezygnować?

Anna Rokicka-Żuk
Anna Rokicka-Żuk
Solenie na sucho to sposób na przyspieszenie przygotowania ogórków małosolnych.
Solenie na sucho to sposób na przyspieszenie przygotowania ogórków małosolnych. vivoo/123RF
Udostępnij:
Ogórki małosolne to świeże warzywo, które znajduje się na wstępnym etapie kiszenia. Można jednak zrobić je bez tradycyjnej solanki, czyli na sucho. To sposób, by cieszyć się smakiem tego specjału już nawet następnego dnia. Taka metoda sprawia jednak, że takie ogórki nie są polecane dla każdego. Wyjaśniamy, czy ogórki małosolne na sucho są zdrowe i jak najlepiej je jeść, podajemy też łatwy przepis na ten smaczny przetwór.

Spis treści

Ogórki małosolne na sucho, czyli jakie?

Ogórki małosolne nie są niczym innym, jak nieukwaszonym jeszcze warzywem. Kiszenie zachodzi w warzywach pod wpływem odpowiedniego stężenia soli oraz naturalnych bakterii, obecnych m.in. na ich skórkach.

Klasyczny sposób przygotowania ogórków to kiszenie z solanką, czyli roztworem soli (1 łyżka na litr wody) – składnik ten można jednak zastosować także bez wody, marynując w nim warzywo wraz z klasycznymi dodatkami, które dają mu aromat i działają konserwująco, takimi jak czosnek czy koper.

Zaletą ogórków małosolnych bez zalewy jest to, że są gotowe już nawet następnego dnia, a im cieplej w kuchni, tym szybciej można je zjeść. Po zrobieniu wystarczy włożyć ogórki na co najmniej 24 godziny do lodówki. Aby przyspieszyć ten proces, można skrócić czas chłodzenia ogórków do 4 godzin, po czym wyjąć je z chłodziarki. Poza nią mogą leżeć wtedy do 20 godzin.

Sprawdź ponadto:

Jak zrobić ogórki małosolne bez wody?

Aby łatwo i wygodnie przygotować ogórki małosolne bez wody, należy po prostu umieścić je w foliowej torebce i zasypać solą z przyprawami. W tym celu używa się praktycznie tych samych składników, jak w przypadku ogórków małosolnych, choć częstszym dodatkiem są nasiona gorczycy. Inna proporcja dotyczy jednak soli – w przeliczeniu na 1 kg ogórków dodaje się od 1 łyżeczki do 2 łyżek soli kuchenne.

Przepis na ogórki małosolne na sucho
Składniki:

  • 1-1,5 kg ogórków gruntowych,
  • 1-1 i 1/2 łyżki drobnej soli bez dodatków,
  • od kilku do kilkunastu ząbków czosnku,
  • kawałek chrzanu o długości 8-10 cm,
  • kilka kwitnących łodyg kopru, ew. tyle samo koperku,
  • opcjonalnie: łyżka gorczycy, po kilka liści laurowych i sztuk ziela angielskiego,
  • 1-2 grube torebki przeznaczone do kontaktu z żywnością, np. na mrożonki, o pojemności 3-5 litrów, najlepiej z zamknięciem strunowym.

Przygotowanie:

  1. Umyj ogórki, wymocz w wodzie dobrej jakości przez 1-3 godz., po czym osusz ręcznikiem papierowym.
  2. Odetnij końcówki ogórków o grubości 2-3 mm, co zmniejszy ew. gorycz i ułatwi przenikanie do środka soli.
  3. Obierz chrzan oraz czosnek i pokrój je w plasterki.
  4. Włóż wszystkie składniki do torebki (lub torebek), zamknij i potrząsaj, by sól pokryła ogórki. Usuń nadmiar powietrza i odłóż, choć lepiej je pozostawić, by móc co kilka godzin mieszać zawartość opakowań.
  5. Włóż ogórki do lodówki na 24 godziny. Przechowuj w warunkach chłodniczych do 3 dni.

Dowiedz się także:

Czy ogórki małosolne na sucho są zdrowe? Kto powinien z nich zrezygnować?

Tak, jak wszystkie inne warzywa, ogórki są zdrowe. I choć w większości składają się z wody, stanowią też źródło związków mineralnych i bioaktywnych. Jeszcze zdrowsze są ogórki kiszone, bo zapewniają naturalne bakterie probiotyczne, które wpływają na stan zdrowia całego organizmu.

Ogórki małosolne, a zwłaszcza obsypane solą bez wody, ukwaszone jednak nie są, więc nie ma mowy o takich korzyściach zdrowotnych, jak w przypadku kiszonek. Ich wadą jest natomiast wyższa zawartość soli, zwłaszcza przy dłuższym przechowywaniu.

Minusem metody „na sucho” jest bowiem nierównomierne przenikanie składników smakowych do ogórków, przez co ich skórka jest zwykle bardzo słona, a często też twarda. Dodatek soli jest często większy w przeliczeniu na masę ogórków niż przy stosowaniu solanki. To powód, dla którego z takich ogórków powinny zrezygnować osoby z nadciśnieniem tętniczym i skłonnością do jego nagłych skoków, a także z innych chorobami sercowo-naczyniowymi i dotyczącymi nerek. Oczywiście nic się nie stanie, jeśli od czasu do czasu zjedzą małego ogórka, ale nie powinien on być stałym elementem diety.

Najlepiej, gdy taki ogórek jest jedzony wraz z innymi produktami jako dodatek zastępujący sól, np. na kanapce z naturalnym twarogiem lub tofu czy w sałatce ze świeżymi warzywami. Słone wyroby warto łączyć zwłaszcza z produktami bogatymi w potas, który przeciwdziała działaniu sodu z soli i pomaga obniżać ciśnienie krwi. Należą do nich zwłaszcza warzywa takie jak pomidory, ziemniaki, brokuły, buraki, awokado i nasiona strączkowe, a także orzechy i pestki, banany i suszone owoce.

Innym zastrzeżeniem jest używanie plastikowych torebek podczas przygotowania ogórków na sucho – nie są one konieczne w przypadku użycia zalewy. Jednak w słoiku czy kamionce nie da się tak dobrze połączyć składników, jak w woreczku, ani tym bardziej pozbyć się z nich powietrza.

Kontakt z tworzywem sztucznym, którego cząstki przenikają łatwo do żywności, to również wada sklepowych ogórków małosolnych i kiszonych. Jest on szczególnie niekorzystny w obecności kwasów, które powstają w warzywach podczas kiszenia.

Niestety, gotowe przetwory w sklepach są dostępne niemal wyłącznie w foliowych torebkach oraz plastikowych kubełkach czy większych opakowaniach zbiorczych, skąd zwykle czerpane są do zwykłych foliówek. Dlatego sólmy i kiśmy ogórki samodzielnie!

Dowiedz się na temat:

Materiały promocyjne partnera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Koniec tygodnia pod znakiem rekordowych temperatur

Wideo

Materiał oryginalny: Ogórki małosolne na sucho to hit sezonu. Czy są zdrowe? Z czym najlepiej je jeść, a kto powinien z nich zrezygnować? - Strona Zdrowia

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Express Bydgoski
Dodaj ogłoszenie