[break]
Przeprawa jest jednym z najważniejszych elementów modernizacji węzła zachodniego. - W drugiej połowie listopada nowy most przeszedł wszystkie techniczne próby obciążeniowe oraz całą procedurę odbioru, co stanowiło podstawę do wystąpienia o pozwolenie na jego użytkowanie. To oznacza, że może on zostać udostępniony kierowcom - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Nowa przeprawa o nośności 50 ton ma 96 metrów długości i 17 metrów szerokości. Wykonawcą tej inwestycji była firma Skanska.
Ruch uporządkowany
Kierowcy nareszcie odetchną z ulgą, bo skończyć się mają makabryczne korki. Jak tłumaczą drogowcy, oddanie mostu uporządkuje i usprawni ruch w kierunku centrum miasta, ale również umożliwi przywrócenie ruchu na całej szerokości jezdni prowadzącej na Osową Górę. Kierowcy z nowego mostu wjeżdżać będą wprost pod nowy wiadukt kolejowy nad południową jezdnią ulicy Grunwaldzkiej.
Oddany wcześniej wiadukt jest wyższy i szerszy od starego - ma 4,5 wysokości, a szerokość jezdni wynosi 7 metrów. Pod konstrukcją powstały nowy chodnik oraz ścieżka rowerowa.
Budowa tego obiektu, którą realizowano razem z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, kosztowała 17 milionów złotych.
Jeszcze przez dwa tygodnie kierowcy muszą się liczyć ze zwężeniami na rondzie gen. Maczka. - Krzysztof Kosiedowski
W ramach tej inwestycji wyremontowano także, zmieniając jego geometrię, rondo Generała Maczka. Przebudowano również skrzyżowanie z ulicą Kraszewskiego.
- Otwarcie mostu nie kończy definitywnie robót. Jeszcze przez około dwa tygodnie kierowcy muszą się liczyć ze zwężeniami na rondzie Generała Maczka - mówi Krzysztof Kosiedowski.
Zyskają także pasażerowie miejskiej komunikacji. Pojawią się nowe przystanki, wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne.
Nowoczesne sterowanie
Wokół skrzyżowania zainstalowane zostaną kamery, które uzupełnią Inteligentne Systemy Transportowe (ITS). Dzięki nim, jak tłumaczą drogowcy, kierowcy otrzymają informacje o czasie przejazdu alternatywnymi trasami. Ponadto, rondo Generała Maczka wyposażone zostało w nowoczesne sygnalizatory. Ustawienia świateł będą monitorowane przez drogowców, tak by przejazd przez węzeł zajmował jak najmniej czasu.
Czas na Grunwaldzką
Rozbudowa węzła zachodniego pozwala też przystąpić do kolejnej wielkiej inwestycji w Bydgoszczy - przebudowy ulicy Grunwaldzkiej.
- Projekt zakłada budowę na ulicy Grunwaldzkiej dwóch jezdni jednokierunkowych (po dwa pasy ruchu w obu kierunkach na całym odcinku) - mówi rzecznik Zarządu Dróg Miejskich.
PRZECZYTAJ:Nie bądź zerem, moście
Dodatkowo, od ulicy Skośnej do ulicy Flisackiej, w kierunku centrum miasta, projektowany jest trzeci pas ruchu, przeznaczony jedynie dla autobusów miejskiej komunikacji, tzw. buspas. W związku z taką rozbudową jezdni, konieczna będzie również przebudowa wszystkich skrzyżowań z ulicami poprzecznymi.
Dokumentacją projektową objęte zostały także odcinki ulic poprzecznych. Przebudowane zostaną, między innymi, fragmenty ulic: Czaplej, Łowiskowej, Zimorodkowej, Wroniej, Perliczej, Skośnej, Kolbego, Papuziej, Przejście, Filtrowej, Okopowej, Zielonej, Flisackiej i Wyrzyskiej.
W specyfikacji przewidziano również budowę nowych przystanków autobusowych, chodników, dróg dla rowerów, przebudowę mostu na strudze Flis oraz budowę ekranów akustycznych w rejonie zabudowy mieszkaniowej osiedli Osowa Góra i Czyżkówko.
Połączy nas z S5
Zmodernizowana ulica Grunwaldzka ma stanowić najważniejsze połączenie Bydgoszczy z ekspresową trasą S5.
Realizacja inwestycji przewidziana jest do roku 2017. Jej koszt wstępnie oszacowano na około 140 milionów złotych. Kwota ta została zarezerwowana w wieloletnim planie finansowym. W tym roku na rozpoczęcie prac przewidziano 28 milionów złotych.
Warto wiedzieć: Węzeł zachodni
Rozbudowa węzła zachodniego kosztowała łącznie ponad 37 milionów złotych (budowa nowego mostu przez Kanał Bydgoski - 20,3 miliona złotych, budowa nowego wiaduktu nad ulicą Grunwaldzką - 17 milionów złotych). Most nad Kanałem Bydgoskim: długość - 96 metrów, szerokość - 17 metrów, nośność - 50 ton, waga zużytej stali - 470 ton. Wiadukt nad ulicą Grunwaldzką: wysokość - 4,5 metra, szerokość jezdni - 7 metrów.
W ramach inwestycji wyremontowano także rondo gen. Stanisława Maczka.