https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Od dzisiaj kierowcy pojadą w stronę centrum nowym mostem nad kanałem

Kierowcy nareszcie odetchną z ulgą. Dzisiaj otwarty zostanie jeden z najważniejszych elementów węzła zachodniego - most przez Kanał Bydgoski
Kierowcy nareszcie odetchną z ulgą. Dzisiaj otwarty zostanie jeden z najważniejszych elementów węzła zachodniego - most przez Kanał Bydgoski Filip Kowalkowski
Rozbudowa węzła zachodniego dobiegła końca. Budowa nowego mostu nad Kanałem Bydgoskim kosztowała ponad 20 milionów złotych.

[break]
Przeprawa jest jednym z najważniejszych elementów modernizacji węzła zachodniego. - W drugiej połowie listopada nowy most przeszedł wszystkie techniczne próby obciążeniowe oraz całą procedurę odbioru, co stanowiło podstawę do wystąpienia o pozwolenie na jego użytkowanie. To oznacza, że może on zostać udostępniony kierowcom - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

Nowa przeprawa o nośności 50 ton ma 96 metrów długości i 17 metrów szerokości. Wykonawcą tej inwestycji była firma Skanska.

Ruch uporządkowany

Kierowcy nareszcie odetchną z ulgą, bo skończyć się mają makabryczne korki. Jak tłumaczą drogowcy, oddanie mostu uporządkuje i usprawni ruch w kierunku centrum miasta, ale również umożliwi przywrócenie ruchu na całej szerokości jezdni prowadzącej na Osową Górę. Kierowcy z nowego mostu wjeżdżać będą wprost pod nowy wiadukt kolejowy nad południową jezdnią ulicy Grunwaldzkiej.

Oddany wcześniej wiadukt jest wyższy i szerszy od starego - ma 4,5 wysokości, a szerokość jezdni wynosi 7 metrów. Pod konstrukcją powstały nowy chodnik oraz ścieżka rowerowa.

Budowa tego obiektu, którą realizowano razem z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, kosztowała 17 milionów złotych.

Jeszcze przez dwa tygodnie kierowcy muszą się liczyć ze zwężeniami na rondzie gen. Maczka. - Krzysztof Kosiedowski

W ramach tej inwestycji wyremontowano także, zmieniając jego geometrię, rondo Generała Maczka. Przebudowano również skrzyżowanie z ulicą Kraszewskiego.

- Otwarcie mostu nie kończy definitywnie robót. Jeszcze przez około dwa tygodnie kierowcy muszą się liczyć ze zwężeniami na rondzie Generała Maczka - mówi Krzysztof Kosiedowski.

Zyskają także pasażerowie miejskiej komunikacji. Pojawią się nowe przystanki, wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne.

Nowoczesne sterowanie

Wokół skrzyżowania zainstalowane zostaną kamery, które uzupełnią Inteligentne Systemy Transportowe (ITS). Dzięki nim, jak tłumaczą drogowcy, kierowcy otrzymają informacje o czasie przejazdu alternatywnymi trasami. Ponadto, rondo Generała Maczka wyposażone zostało w nowoczesne sygnalizatory. Ustawienia świateł będą monitorowane przez drogowców, tak by przejazd przez węzeł zajmował jak najmniej czasu.

Czas na Grunwaldzką

Rozbudowa węzła zachodniego pozwala też przystąpić do kolejnej wielkiej inwestycji w Bydgoszczy - przebudowy ulicy Grunwaldzkiej.

- Projekt zakłada budowę na ulicy Grunwaldzkiej dwóch jezdni jednokierunkowych (po dwa pasy ruchu w obu kierunkach na całym odcinku) - mówi rzecznik Zarządu Dróg Miejskich.

PRZECZYTAJ:Nie bądź zerem, moście

Dodatkowo, od ulicy Skośnej do ulicy Flisackiej, w kierunku centrum miasta, projektowany jest trzeci pas ruchu, przeznaczony jedynie dla autobusów miejskiej komunikacji, tzw. buspas. W związku z taką rozbudową jezdni, konieczna będzie również przebudowa wszystkich skrzyżowań z ulicami poprzecznymi.

Dokumentacją projektową objęte zostały także odcinki ulic poprzecznych. Przebudowane zostaną, między innymi, fragmenty ulic: Czaplej, Łowiskowej, Zimorodkowej, Wroniej, Perliczej, Skośnej, Kolbego, Papuziej, Przejście, Filtrowej, Okopowej, Zielonej, Flisackiej i Wyrzyskiej.

W specyfikacji przewidziano również budowę nowych przystanków autobusowych, chodników, dróg dla rowerów, przebudowę mostu na strudze Flis oraz budowę ekranów akustycznych w rejonie zabudowy mieszkaniowej osiedli Osowa Góra i Czyżkówko.

Połączy nas z S5

Zmodernizowana ulica Grunwaldzka ma stanowić najważniejsze połączenie Bydgoszczy z ekspresową trasą S5.

Realizacja inwestycji przewidziana jest do roku 2017. Jej koszt wstępnie oszacowano na około 140 milionów złotych. Kwota ta została zarezerwowana w wieloletnim planie finansowym. W tym roku na rozpoczęcie prac przewidziano 28 milionów złotych.

Warto wiedzieć: Węzeł zachodni

Rozbudowa węzła zachodniego kosztowała łącznie ponad 37 milionów złotych (budowa nowego mostu przez Kanał Bydgoski - 20,3 miliona złotych, budowa nowego wiaduktu nad ulicą Grunwaldzką - 17 milionów złotych). Most nad Kanałem Bydgoskim: długość - 96 metrów, szerokość - 17 metrów, nośność - 50 ton, waga zużytej stali - 470 ton. Wiadukt nad ulicą Grunwaldzką: wysokość - 4,5 metra, szerokość jezdni - 7 metrów.

W ramach inwestycji wyremontowano także rondo gen. Stanisława Maczka.

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Polonez
No ładny most. Jednak chciałbym powiedzieć, jako że jestem z Brodnicy, że dużą część budżetu drogowego województwa czy to w gestii ZDW czy GDDKiA zarządzają ludzie z Bydgoszczy i jakby w pierwszej kolejności kierują te pieniądze na potrzeby Bydgoszczy lub ewentualnie Torunia. Tymczasem są mniejsze miasta i powiaty, o których Bydgoszcz chyba zapomniał. Szczególnie zaniedbana jest Brodnica. Dojazd do Torunia i Bydgoszczy np. do teatru czy kina to spore wyzwanie. Czasami łatwiej jest do Olsztyna. Ale PiK (Pomorze i Kujawy) będą potrzebować też dojazdu do nowego lotniska koło Szczytna w Warm.Maz. Droga z Nidzicy przez Działdowo do Lidzbarka Welskiej jest już po gruntownym remoncie. Trzeba jeszcze dokończyć z Lidzbarka do Brodnicy. Tam jest atrakcyjny subregion z wieloma jeziorami i dobrze się już rozwija przemysł turystyczny. Jest szansa aby tam powstawały nowe miejsca pracy. Gdy ludzie sobie trochę zarobią, to później przyjadą do Torunia lub Bydgoszczy na koncert, do kina, teatru, na studia itd. Jeśli będzie się rozwijał tylko Bydgoszcz to będzie słabo. No i ta rywalizacja z Toruniem jest niepotrzebna. W zamian powinna być współpraca i rozwój w innych branżach, Toruń jako takie klasyczne miasto zabytkowe, a Bydgoszcz nowoczesne miasto jakby Nowy Jork czy Chicago tylko mniejszy. Uniwersytety UMK i UKW też mogłyby się różnić tak jak Oxford i Cambridge - jeden z większym naciskiem na humanistykę, a drugi na nauki ścisłe.
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski