Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe centrum Bydgoszczy - jest plan, prace ruszyły. Zmiany za 5 lat? (zdjęcia)

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
Dawnego dworca towarowego PKP przy Artyleryjskiej już nie ma...
Dawnego dworca towarowego PKP przy Artyleryjskiej już nie ma... Tomasz Czachorowski
Dawne tereny przemysłowe w północnej części Bocianowa w Bydgoszczy są gotowe na przemiany. Jak dziś poinformowała dziś (27.11) Anna Rembowicz-Dziekciowska, dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, plan daje możliwość budowy nowych ulic i poprowadzenie linii tramwajowej aż do Dworca Głównego PKP.

Rada Miasta uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który ułatwi prowadzenie inwestycji. Zobacz na animacji przygotowanej przez urbanistów, jak może zmienić się charakter tej części Bydgoszczy. Plan daje możliwość przedłużenia linii tramwajowej z Chodkiewicza przez Chocimską aż do pętli przy ul. Zygmunta Augusta, przy Dworcu Głównym PKP. Plan przyjęto 21 głosami "za".

Gdyby tramwaj jechał z Chodkiewicza przez Chocimską do dworca PKP, trzeba złagodzić jeden z łuków ulicy. Wymaga to rozebrania, a następnie zrekonstruowania budynku przy Pomorskiej 88F. To jeden z zabytkowych obiektów bydgoskiego "Londynka", dawnych pruskich koszar. Jest też możliwość puszczenia tramwaju wzdłuż ulicy Artyleryjskiej.

Bydgoski obszar 40 hektarów na nowo

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego „Bocianowo-Artyleryjska” w Bydgoszczy, obejmuje obszar o powierzchni ok. 34,8ha, ograniczony ulicami: Artyleryjską, Rycerską, Ogrodową, Racławicką, Bocianowo, Pomorską, Chocimską, Gdańską. Jego uchwalenie to szansa na wprowadzenie nowej jakości w kolejnym fragmencie Bydgoszczy.

- Przekształcenie poprzemysłowych terenów Bocianowa, których wielki potencjał - świetne położenie blisko centrum, uczelni wyższych i głównego dworca PKP - nie jest obecnie wykorzystywany, to bardzo ważny etap w procesie przeobrażania Bydgoszczy i scalanie Śródmieścia - mówi szefowa MPU.

Postprzemysłowe serce Bydgoszczy

Tereny pomiędzy ulicami Rycerską, Świecką i Pomorską przez wiele lat były zapleczem dla bydgoskiego węzła kolejowego.

W 1912 powstał w tej części miasta gmach dworca towarowego. W połowie lat 60. XX wieku towarowy dworzec przy ul. Rycerskiej stracił znaczenie i został zamknięty. Zrobiono tam magazyny. Teraz i one zniknęły. Prace budowlane - pierwsze w tej części Bydgoszczy, rozpoczęła duża firma deweloperska.

- W oparciu o ustalenia planu możliwe będą przekształcenia funkcjonalne na terenach zabudowy poprzemysłowej, lokalizacja współczesnej zabudowy usługowo-mieszkaniowej o znaczeniu centrotwórczym, wpisującej się w historyczny układ kwartałów zabudowy śródmiejskiej oraz kształtującej nowy wizerunek terenów od strony ul. Artyleryjskiej - ocenia Anna Rembowicz-Dziekciowska.

Plan ustala wymogi gabarytów i wysokości nowej zabudowy oraz określa zasady wkomponowania w istniejącą tkankę miejską.

W granicach obszaru objętego planem występuje zabudowa zabytkowa, pośród której wyróżnić można historyczne pierzeje ulicy Ogrodowej, Rycerskiej, Bocianowo, Kościuszki, Chocimskiej i Gdańskiej, gmach administracyjny dawnego dworca towarowego oraz wpisany do ewidencji zabytków zespół dawnych budynków koszarowych, pochodzących z drugiej połowy XIX w. zwany „Londynkiem”.

Plan obejmuje ochroną zachowane, cenne historyczne obiekty, wprowadzając szereg ustaleń związanych z ochroną dziedzictwa kulturowego, w tym wymóg zachowania obiektów wpisanych do ewidencji zabytków, czy nakaz zachowania lub odtworzenia historycznych form dachów, detali architektonicznych i stolarki.

Nowa bydgoska ulica

Plan umożliwia budowę przedłużenia ul. Chocimskiej na odcinku od ul. Pomorskiej, do istniejącej pętli tramwajowej i autobusowej przy ul. Zygmunta Augusta, gwarantującej skomunikowanie północnej części Bocianowa i Śródmieścia z okolicami dworca kolejowego Bydgoszcz Główna. Zgodnie z założeniami projektowana ulica będzie miała charakter śródmiejski - wypełniona zielenią przestrzeń ma na parterach budynków mieścić punkty handlowe i zapewniać bezpieczny ruch pieszych i rowerzystów.

- Myślę, że plan daje możliwość zbudowania w tym rejonie około 2-2,5 tysiąca mieszkań - ocenia dyrektor MPU. - To oznacza około 4 tysięcy mieszkańców. Kiedy Bocianowo zyska taki wygląd, jak zakładamy, nie potrafię powiedzieć. My, urbaniści, jesteśmy od projektowania i umożliwiania zmian. Nie wiemy, jak rozwinie się sytuacja inwestycyjna, co dalej z koronawirusem... Uważam, że za pięć lat jednak już zobaczymy zmiany.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo