Nasza Czytelniczka, która regularnie dojeżdża z Fordonu do centrum, zaalarmowała nas w sprawie coraz większego bałaganu wzdłuż terenu budowy linii tramwajowej.
[break]
Zieleń zaraz po asfalcie
- Porobiono tam coś w rodzaju zatok, w których gromadzi się sprzęt i materiały. Teren jest rozjeżdżony przez ciężkie maszyny. Rozumiem, że tak musi być w przypadku każdej dużej inwestycji, ale niepokoi mnie fakt, że nieporządki, w tym walające się odpady budowlane, sięgają właściwie aż do budynków mieszkalnych. Czy ktoś to w ogóle uprzątnie?
- pyta pani Maria, wskazując dwa miejsca, gdzie bałagan jest największy: rejon Auchan oraz skrzyżowania ulic Kleeberga i Andersa.
Inwestycję prowadzi miejska spółka Tramwaj Fordon i to ona jest odpowiedzialna za to, żeby po zakończeniu budowy teren nie wyglądał jak w znanym serialu „Alternatywy 4”.
- Kończonych jest coraz więcej węzłów drogowych. Systematycznie będziemy domykać ten etap robót. Po uzbrojeniu terenu i położeniu nowej nawierzchni, są zakładane trawniki. Kulminacja takich robót powinna nastąpić w maju. Mieszkańców możemy zapewnić, że wykonawca nie pozostawi po sobie nieporządku. Także wszelkie uszkodzenia istniejącej infrastruktury, wynikające z prowadzonych prac, są ewidencjonowane przez inspektorów nadzoru i będą usuwane - mówi Maciej Kozakiewicz, członek zarządu spółki Tramwaj Fordon.
Drogowcy przepraszają mieszkańców za niedogodności oraz proszą o cierpliwość i wyrozumiałość.
- Zawsze, każdy wykonawca remontu czy inwestycji jest zobowiązany w umowie do uporządkowania, wręcz „urządzenia” terenu i pozostawienia otoczenia prowadzonych prac w nienagannym stanie. Obecnie nierzadko w lepszym stanie niż przed rozpoczęciem prac. Poza tym, nasi inspektorzy są na miejscu, nadzorują prace i z pewnością nie pozwolimy na pozostawienie bałaganu po zakończeniu inwestycji - stwierdza Krzysztof Kosiedowski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Inwestycja powoli wchodzi w końcową fazę. W ostatnim czasie słupy trakcyjne pojawiły się w rejonie ul. Geodetów, gdzie powstaje końcowa pętla tramwajowa z elementami zajezdni. Ułożono tam już większość torów (w tym siedem odstawczych). Do wybudowania jest jeszcze hala serwisowa. Wkrótce ma się rozpocząć część drogowa tej inwestycji.
Zmienia się skrzyżowanie ul. Andersa z Wyzwolenia. Można już korzystać z nowego odcinka ul. Wyzwolenia pomiędzy ulicami Dowbor-Muśnickiego i Andersa. Rozbierana jest stara jezdnia. Otwarto dla ruchu przejazdy na rondzie na przecięciu ul. Wyzwolenia i Orląt Lwowskich. Ulicą Wyzwolenia w kierunku północnym mogą jeździć na razie tylko autobusy.
Gotowe do końca roku
Wybudowano także przejazd tramwajowy w ciągu ul. Akademickiej koło ronda Misji Pokojowych ONZ. Uruchomiono skrzyżowanie Andersa z Kleeberga. Położono tam także warstwę asfaltu. Roboty trwają na odcinku ul. Kleeberga od Berlinga w kierunku budynku Fordońskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Drogowcy pracują ponadto na pętlach awaryjnych w rejonie ul. Piłsudskiego i Korfantego.
Na estakadzie nad stacją Bydgoszcz Wschód trwa zbrojenie i betonowanie zamontowanych elementów. Całość inwestycji ma być gotowa do końca 2015 roku.