Zobacz wideo: Przy ul. Królowej Jadwigi będą nowe mieszkania
- Nowe trasy tramwajowe powinny być tak zaprojektowane, żeby nie burzyć dziedzictwa Bydgoszczy, wspominał o tym kilka dni temu chociażby wojewódzki konserwator zabytków, wspominał, że to nowe inwestycje trzeba dostosować do obecnego kształtu, a nie wyburzać zabytkowe budynki - mówił w poniedziałek (22.01) Paweł Górny, przewodniczący Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy Podczas konferencji prasowej zorganizowanej u zbiegu ulic Gdańskiej i Chodkiewicza.
Miasto planuje poprowadzenie nowej linii tramwajowej z u. Chodkiewicza na wprost, a także puszczenie tramwajów nowymi trasami w prawo i lewo ulicą Gdańską. A to - zdaniem miasta wymaga wyburzenia dwóch nadrożnych kamienic. Obie są modernistycznymi, przedwojennymi zabytkami.
Społecznicy napisali w tej sprawie do prezydenta protest, pod którym podpisało się 20 stowarzyszeń i osób.
Proponują inne rozwiązania
Jedno z nich przewiduje nawet stworzenie wzdłuż ulicy Gdańskiej tzw. "zielonego torowiska". Zakłada ona, że szyny tramwajowe będą biegły po pasie zieleni.
- Zacytuję coś, co się nazywa pojęciem ładu przestrzennego - mówi prof. Dariusz Markowski, szef Społecznej Rady ds. Estetyki w Bydgoszczy. - Jako ład przestrzenny rozumiemy takie kształtowanie przestrzeni miejskiej, żeby miała ona harmonijną całość. Wyburzenie tych budynków niewątpliwie przeczy pojęciu ładu przestrzennego i harmonijnej całości.
Jolanta Kołyszko, wiceprzewodnicząca Rady Osiedla Bocianowo - Śródmieście - Stare Miasto nazywa plany wyburzeń "skandalem". - Takie propozycje w ogóle nie powinny padać - stwierdziła. - Musimy bronić tego, co jest.
Jedna z kamienic - ta w fatalnym stanie - jest zarządzana przez Administrację Domów Miejskich. Druga jest w rękach prywatnych.
Jak twierdzi Anna Rembowicz_Dziekciowska, dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, obecny miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie zakłada wyburzeń kamienic.
Dwa warianty tej samej linii tramwajowej
Jak zapewnia Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, nic jeszcze nie jest przesądzone. Są jednak dwa pomysły na tę linię.
To Cię może też zainteresować
Pierwsza koncepcja zakłada budowę torowiska o długości 1,1km w miejscu dzisiejszych kolejowych torów odstawczych przy ul. Artyleryjskiej. Wymagałoby to m.in. przebudowy ronda oraz wyburzenia budynków na końcu ul. Kościuszki i Pomorskiej oraz narożnych kamienic na skrzyżowaniu ul. Chodkiewicza i Gdańskiej. W przypadku tego wariantu konieczna jest budowa nowej ulicy na początkowym odcinku przy rondzie Józefa Szügui Trajtlera. oraz przebudowa istniejącej infrastruktury w obrębie pętli przy ul. Rycerskiej. Ul. Artyleryjska zostanie natomiast rozbudowana w trakcie prac nad trasą WZ.
innym wyjściem jest nieco krótszy tor przez ul. Nowoświecką – nową ulicę wytyczoną do obsługi powstającego osiedla w północnej części Bocianowa. Tramwaj zlokalizowany byłby w osi jezdni. Takie rozwiązanie jest spójne z uchwalonym ostatnio miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla tej części miasta. Także w przypadku tego wariantu konieczne są wyburzenia narożnych kamienic u zbiegu ulic Gdańskiej i Chodkiewicza oraz na dalszym odcinku – w rejonie ul. Pomorskiej i Świeckiej. Konieczna byłaby również przebudowa pętli autobusowo-tramwajowej przy ul. Rycerskiej.
Trwają konsultacje linii tramwajowych
W poniedziałek (1 lutego) rozpoczęły się konsultacje społeczne związane z pomysłami na przebieg nowych tras tramwajowych. Trasy powstać mają m.in. w Śródmieściu, na Bartodziejach, Szwederowie i Górzyskowie.
Analizowane było utworzenie następujących tras tramwajowych:
- Trasa tramwajowa wzdłuż ulicy L. Solskiego – Pięknej – Szubińskiej – Kruszwickiej.
- Trasa tramwajowa wzdłuż ulicy Artyleryjskiej.
- Trasa tramwajowa wzdłuż ulicy Chocimskiej i Nowoświeckiej
- Trasa tramwajowa od pętli Bielawy wzdłuż ul. Chodkiewicza i al. S. Wyszyńskiego.
- Rozbudowa pętli tramwajowej „Las Gdański".
Konsultacje odbędą się do 28 lutego br. Mają zasięg ogólnomiejski, skierowany do wszystkich mieszkańców Bydgoszczy.
Ważną częścią inwestycji będzie dostosowanie ciągu ulic Solskiego-Piękna do przekroju dwujezdniowego, zgodnego z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Realizacja tej trasy oznaczać będzie m.in. wykupy nieruchomości i wyburzenia po zachodniej stronie ul. Pięknej. Na skrzyżowaniu z ul. Szubińską projektanci przewidują ułożenie fragmentu torowiska również w kierunku Błonia, które mogą początkowo pełnić funkcje torów odstawczych.
Na placu Poznańskim zakłada się wykorzystanie istniejącego tunelu dla pieszych jako dojścia na przystanki. Dodatkowo powstałyby tam również windy. Na Kruszwickiej i Szubińskiej rozważane jest zastosowanie zielonego torowiska z odkrytymi szynami. Z myślą o budowie tej trasy wyprowadzono już torowisko w rejonie modernizowanego ronda Kujawskiego. Atutem tej trasy jest możliwość podziału zadania na etapy. Na wysokości ul. Bielickiej projektanci planują pętlę. W pierwszym etapie powstanie odcinek pomiędzy rondem Kujawskim i ul. Bielicką.
Swoje opinie mieszkańcy będą mogli wyrazić za pomocą karty konsultacyjnej (w wersji elektronicznej dostępnej na stronie www.bydgoszcz.pl/tramwaje lub przekazać na adres ZDMiKP (ul. Toruńska 174a, 85-844 Bydgoszcz).
Dodatkowo odbędzie się spotkanie on-line dla mieszkańców na profilu Bydgoskie Konsultacje na Facebooku: www.facebook.com/bydgoskiekonsultacje.
