Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

NIC - tyle zyskała Bydgoszcz na inwestycjach transportowych w Polsce

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Prace przygotowawcze do budowy odcinka trasy ekspresowej S5 mogłyby zacząć się jeszcze w tym roku, gdyby ministerstwo zdecydowało się w końcu, w jakim trybie, tradycyjnym czy „Projektuj i buduj”, ma ona powstać.

Prace przygotowawcze do budowy odcinka trasy ekspresowej S5 mogłyby zacząć się jeszcze w tym roku, gdyby ministerstwo zdecydowało się w końcu, w jakim trybie, tradycyjnym czy „Projektuj i buduj”, ma ona powstać.

<!** Image 3 align=none alt="Image 192669" sub="Planowany przebieg trasy S5">

- Cała droga ekspresowa na terenie województwa to 130 kilometrów. Istnieje możliwość budowy drogi etapami począwszy od odcinków dla których koncepcja programowa jest najbardziej zaawansowana - tj. Nowe-Marzy-Świecie (węzeł Dworzysko) i Świecie-Bydgoszcz (węzeł Aleksandrowo) - przyznaje Marek Kowalczyk, dyrektor GDDKiA w Bydgoszczy.

Możliwości budowy tych odcinków są. I to aż dwie. - Dotychczas stosowano tradycyjny system. Po etapie koncepcji programowej zlecano opracowanie w jednym pakiecie dokumentacji geologicznej, projektu budowlanego i wykonawczego, po czym w odrębnym przetargu zamawiano roboty budowlane - mówi Marek Kowalczyk. - Obecnie jednak można takie trasy jak S5 budować w trybie „Projektuj i buduj”, czyli jednoczesnego zlecania wykonawcy zewnętrznemu sporządzenia dokumentacji budowlanej i w oparciu o nią realizację inwestycji. Tryb ten wymaga, by GDDKiA sporządziła tzw. Program Funkcjonalno-Użytkowy w oparciu o poprawnie wykonaną koncepcję programową.

<!** reklama>

Przed jego sporządzeniem GDDKiA powinna dysponować rozpoznaniem geologicznym, którego uzyskanie dla tak dużego odcinka potrwa około roku. Prace nie zaczną się jednak, dopóki ministerstwo nie zdecyduje, który wariant budowy wybiera. Prace przygotowawcze mogłyby potrwać nawet dłużej, bo GDDKiA uprzedza, że budowa - przy założeniu, że znajdą się na nią pieniądze - zacząć się może dopiero w 2014 roku. Ale trzeba je zacząć jak najszybciej. Obecnie bowiem wstrzymano niemal wszystkie projekty związane z budową dróg. Trwają wyliczenia, ile wydano na budowy w związku z Euro 2012 i ile pieniędzy zostało. Od tych wyliczeń zależy, czy i które projekty będą realizowane w kolejnych latach.

Priorytetem będą z pewnością niedokończone odcinki autostrad i dróg ekspresowych. Ale tych ostatnich jest dużo, a każde województwo chce, by jego odcinki realizowano w pierwszej kolejności.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!