Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nauczyciele z I LO w Bydgoszczy uczą innych i sami też się kształcą. Biorą udział w projekcie PO WER

Ewa Abramczyk-Boguszewska
Ewa Abramczyk-Boguszewska
Nauczyciele z I LO, którzy uczestniczą w projekcie PO WER, podczas wyjazdów mają okazję podnosić swoje umiejętności językowe, obserwować pracę innych szkół, a także poznawać ideę Mindfulness. Swoimi doświadczeniami dzielą się potem z młodzieżą z bydgoskiej "Jedynki"
Nauczyciele z I LO, którzy uczestniczą w projekcie PO WER, podczas wyjazdów mają okazję podnosić swoje umiejętności językowe, obserwować pracę innych szkół, a także poznawać ideę Mindfulness. Swoimi doświadczeniami dzielą się potem z młodzieżą z bydgoskiej "Jedynki" Materiały I LO w Bydgoszczy
Co robi nauczyciel przez całe życie? Uczy się! Tak można byłoby powiedzieć o nauczycielach z I LO w Bydgoszczy, którym pandemia nie przeszkodziła w realizowaniu zagranicznych projektów i osobistym rozwoju. Kadra pedagogiczna bydgoskiej "Jedynki" bierze bowiem udział w projekcie PO WER.

Zobacz wideo: 116.rocznica urodzin Mariana Rejewskiego, pogromcy Enigmy z Bydgoszczy

„Jedynka” to szkoła, która znajduje się w czołówce bydgoskich liceów. Od 1 października 2020 I LO bierze udział w unijnym programie PO WER. – PO WER to skrót od nazwy Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój – wyjaśnia Teresa Szefler-Kuras, wicedyrektor szkoły.

To też może Cię zainteresować

Projekt PO WER wspiera nauczycieli

Jak wyjaśnia Teresa Szefler-Kuras, projekt skierowany jest głównie do kadry pedagogicznej (program PO WER w ramach projektu „Międzynarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej”) i wspiera ją w doskonaleniu języków obcych.

- Projekt PO WER wspiera naszych nauczycieli w doskonaleniu języków obcych. To dla nas bardzo ważne, ponieważ od dawna w naszej szkole uczy się młodzież przyjeżdżająca do Polski w ramach wymiany prowadzonej przez stowarzyszenie Rotary. Wymiana ta daje możliwość zobaczenia jak żyją ludzie w innych krajach, poznania nowych kultur. Młodzież mieszka wówczas u rodzin zaangażowanych w prace stowarzyszenia i uczęszcza do szkoły w wybranym kraju. Poza tym bierzemy udział w różnego rodzaju projektach, konkursach, w których dobra znajomość języka obcego jest niezbędna. Korzystamy z materiałów obcojęzycznych, więc zależy nam na zdobyciu jak najwyższych umiejętności językowych. W programie postawiliśmy na naukę angielskiego. Sama jestem geografem i bardzo się cieszę, że mogę ten język podszkolić - mówi Teresa Szefler-Kuras, wicedyrektor I LO w Bydgoszczy.

Trzy filary programu PO WER

Gdy PO WER ruszał, sytuacja nie była sprzyjająca. W kraju szalała pandemia, a w połowie października 2020 zamknięto szkoły. – Musieliśmy przełożyć zaplanowane wyjazdy, ale to nie oznacza, że nic się nie działo. Wręcz przeciwnie: realizowaliśmy spotkania w formie online – wyjaśnia Teresa Szefler-Kuras. – Jednocześnie program wpisywał się w czas nauczania zdalnego i związanych z tym problemów. Nauczanie języków obcych połączyliśmy bowiem z ideą Mindfulness (uważność), która pomaga redukować stres, wszechobecny w pandemii.

Ale to nie wszystkie założenia programu. Stawia on również na poszerzanie unijnego światopoglądu młodzieży. - Chcemy upowszechniać proeuropejskie spojrzenie na świat – mówi Sylwia Kaniewska, koordynator programu PO WER w „Jedynce” i nauczycielka wychowania fizycznego. - Przydaje się tutaj obserwacja pracy innych szkół (job shadowing). Dlatego, gdy tylko pozwoliła na to sytuacja pandemiczna, nasi nauczyciele wyjechali za granicę, aby przyjrzeć się dobrym praktykom wykorzystywanych w różnych placówkach. Do tej pory w ramach job shadowing odwiedziliśmy szkołę w Budapeszcie i Gijón w Hiszpanii. W planach mamy jeszcze wyjazd do Finlandii, który został przesunięty w związku z tym, że z powodu pandemii kraj ten nie wpuszcza do placówek oświatowych żadnych obcych osób. W ramach job shadowing zamierzamy również wybrać się do jeszcze jednej hiszpańskiej szkoły.

Nauczyciel uczy się przez całe życie

Sylwia Kaniewska podkreśla, że ważne są wszystkie trzy filary programu: nauka języka obcego, proeuropejskość i Mindfulness.

- Uważam, że nauczyciel uczy się całe życie, rozwija, poznaje nowe, atrakcyjne metody nauczania, co jest niezbędne zwłaszcza w obliczu cyfryzacji- mówi Sylwia Kaniewska, koordynator programu PO WER w I LO w Bydgoszczy i nauczycielka wychowania fizycznego. - Znajomość języków obcych, zwłaszcza angielskiego jest wręcz konieczna. Większość nauczycieli w naszym liceum zna język angielski, ale nie wszyscy posługują się nim swobodnie. Dlatego też tak chętnie uczestniczą w programie PO WER, bo umożliwia on podnoszenie umiejętności właśnie w zakresie komunikowania się. Taką okazję miały nasze nauczycielki, które uczestniczyły w intensywnym kursie języka angielskiego na Malcie. W przyszłym roku planujemy wyjazd do Irlandii na podobny kurs. Znajomość angielskiego szlifujemy też oczywiście w ramach innych aktywności realizowanych w projekcie.

Mindfulness, czyli uważność

W „Jedynce” prowadzone są także klasy dwujęzyczne i lingwistyczne z językiem hiszpańskim, którego znajomość niewątpliwie przydała się podczas wyjazdów do Hiszpanii z programu PO WER. Do Alicante poleciała Renata Majewska, nauczycielka języka hiszpańskiego, która prowadzi w I LO zajęcia z Mindfulness. Mówiąc w uproszczeniu, kurs Mindfulness to trening uważności, skupienia się na tym, czego doświadczamy w danej chwili, pozwalający zredukować stres.

- Mindfulness to moja wielka pasja – mówi Renata Majewska, nauczycielka języka hiszpańskiego w I LO w Bydgoszczy. - Od 25 lat, z małymi przerwami, ćwiczę jogę. Pozwala mi ona nabrać dystansu do wielu spraw, umożliwia kontakt z własnym ciałem i emocjami. Niejako więc naturalnie zainteresowała mnie idea Mindfulness. Pierwszy kurs, jaki ukończyłam, trwał 8 tygodni. Oprócz spotkań z trenerką zakładał on codzienną praktykę własną. Postanowiłam sobie wtedy, że zrobię absolutnie wszystko, aby przekonać się, czy Mindfulness działa. Po zakończeniu kursu dotarło do mnie, jak bardzo zmieniła mi się świadomość, jak inaczej podchodzę do różnych rzeczy. Potem były kolejne szkolenia. Ostatnio, w ramach projektu PO WER wzięłam udział w kursie w Alicante.

Jak podkreśla Renata Majewska, Mindfulness uczy samoakceptacji, bycia dobrym dla siebie i innych. Choć nie jest to terapia, często wykorzystuje się tę metodę w pracy z osobami nieradzącymi sobie z trudną codziennością. Dlatego też Mindfulness okazało się strzałem w dziesiątkę podczas pandemii.

Trening uważności również dla uczniów

W I LO pierwszym krokiem był kurs uważności dla nauczycieli pod hasłem „Jak nie zwariować w zdalnej szkole?”, prowadzony online przez trenerki Mindfulness. Odbywał się on od 8 marca do 26 kwietnia br. Głównym celem kursu było radzeniem sobie ze stresem w czasie nauczania zdalnego. Latem na kurs Mindfulness do Florencji poleciała jedna z nauczycielek.

- Do treningu uważności postanowiłam przekonać również uczniów – opowiada Renata Majewska, nauczycielka języka hiszpańskiego w I LO w Bydgoszczy. - Zaczęłam od krótkich chwil zatrzymania się na lekcjach. Zorganizowałam też spotkanie dla rodziców. Pilotażowy kurs w szkole prowadziłam na przełomie maja i czerwca br. dla mojej klasy. Natomiast we wrześniu, pojechałyśmy z młodzieżą z dwóch klas językowych do Pieczysk. Tam prowadziłyśmy zajęcia relaksacyjne, z jogi, ćwiczenia oddechowe, czytałyśmy opowieści terapeutyczne w ramach tzw. storytellingu. Co ważne, idea Mindfulness zakłada, że podczas ćwiczeń nie należy przekraczać swoich granic. Należy wykonywać takie zadania, na jakie pozwala nam w danej chwili nasze ciało. Podczas wyjazdu były też medytacje w języku angielskim i hiszpańskim.

Renata Majewska planuje już następne zajęcia dla uczniów I LO. - Mam głębokie przekonanie, że dzięki temu będzie im łatwiej uporać się nie tylko z problemami, które narosły podczas pandemii, ale również sami ze sobą lepiej się poczują. W listopadzie rusza też organizowany w naszej szkole kurs Mindfulness kierowany do wszystkich chętnych nauczycieli naszej placówki - mówi.

Renata Majewska dodaje, że uczniowie czerpią też z programu PO WER dzięki kontaktom nawiązanym przez nauczycieli z zagranicznymi szkołami. - Młodzież spotkała się online m.in. z rówieśnikami z Hiszpanii. Spotkanie dotyczyło muzyki, tematem kolejnego będzie kino. Chcemy, aby była to stała współpraca.

Program PO WER w bydgoskiej „Jedynce” będzie realizowany do 30 września 2022.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Nauczyciele z I LO w Bydgoszczy uczą innych i sami też się kształcą. Biorą udział w projekcie PO WER - Gazeta Pomorska