Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej ogłosił przetarg na budowę infrastruktury rowerowej w poniedziałek 17 kwietnia. Otwarcie ofert planowane jest 8 maja. Docelowo nowa trasa ma połączyć Śródmieście z osiedlem Bartodzieje. Inwestycja została uznana za jeden z priorytetów przez bydgoski Zespół ds. Polityki Rowerowej. Opracowano już koncepcję (program funkcjonalno-użytkowy) i poddano go konsultacjom społecznym. Wybrany wykonawca na realizację zadanie od momentu podpisania umowy ma mieć 15 miesięcy.
– W pierwszym etapie budowana będzie rowerowa infrastruktura wzdłuż ulic M. Curie Skłodowskiej (od skrzyżowania ul. Skłodowskiej-Curie z ulicami St. Moniuszki, L. Wyczółkowskiego i Sportową) i Łęczyckiej (od modernizowanego skrzyżowania z Fordońską do skrzyżowania z Kamienną) – przekazał ZDMiKP.
Większość trasy mają stanowić pasy rowerowe, wyznaczone na jezdni oznakowaniem. Plany dotyczące poszczególnych odcinków prezentują się następująco:
- ul. M. Curie-Skłodowskiej (Chopina-Wyszyńskiego i Wyszyńskiego-Łęczycka): pasy rowerowe w obu kierunkach,
- rondo Skrzetuskie: wydzielone drogi dla rowerów na całym skrzyżowaniu, dowiązane do dróg dla rowerów wzdłuż ul. Wyszyńskiego,
- ul. Łęczycka: wydzielona droga dla rowerów po stronie wschodniej.
– W kolejnym etapie planowane jest zlecenie prac również na śródmiejskim odcinku nowej trasy, która docelowo prowadzić ma do ulicy Gdańskiej (wzdłuż ulic Z. Krasińskiego, R. Markwarta, L. Sieńki i S. Moniuszki) – przekazali drogowcy.
Rada Osiedla Bartodzieje, której część uwag zostało uwzględnionych w obecnej koncepcji, liczy, że drogowcy wprowadzą jeszcze kilka dodatkowych zmian, które mają uprzyjemnić poruszanie się ulicą Curie Skłodowskiej i poprawić bezpieczeństwo rowerzystów.
– Głównie chodzi o zieleń. W obecnej koncepcji planowane jest poszerzenie jezdni, tak aby zmieściły się pasy rowerowe, często kosztem trawników, a czasami drzew. W niektórych wypadkach można tego uniknąć, np. przy skrzyżowaniach z ulicami Kijowską, Ceramiczną czy Polanka – tłumaczy Adam Dziura, radny osiedla Bartodzieje.
Konkretne propozycje dotyczą m.in. skrócenie pasów do lewoskrętu. Rada uważa również, że więcej zieleni można wprowadzić na odcinku rondo Skrzetuskie – ul. Gajowa, gdzie planowane są po dwa pasy jezdni w obie strony, co spowoduje konieczność zwężenia chodnika. – Zaproponowaliśmy wykonanie tam odcinków po jednym pasie i lewoskrętów przed samym skrzyżowaniem (na całym fragmencie jezdnia miałaby trzy pasy). To rozwiązanie poprawi bezpieczeństwo rowerzystów i umożliwi wprowadzenie szpaleru drzew – uważa Adam Dziura.
Dodaje, że poprawki możliwe są jeszcze do wprowadzenia przez wykonawcę, bo przetarg dotyczy realizacji prac nie tylko budowlanych, ale również projektowych.
