– W czasie poprzednich edycji Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego mieszkańcy wybrali do realizacji odcinki Wielkiej Pętli Fordonu:
- od Doliny Śmierci do ul. M. Rataja – etap 1A;
- od ul. M. Rataja do Jarużyńskiej – etap 1B;
- od ul. Jarużyńskiej do ul. Tatrzańskiej – etap 2;
- od ul. Tatrzańskiej w kierunku o ul. Brzegowej i wału wiślanego – etap 3;
- od Doliny Śmierci w kierunku osiedla Eskulapa – etap 4;
- wzdłuż ul. Wierchowej i Geodetów etap 5.
Poszczególne (wszystkie) zadania są na różnym etapie zaawansowania. Wszystkie środki na ten cel zaplanowane i przegłosowane w BBO zostaną wydane zgodnie z wolą mieszkańców – zapewnia Marta Stachowiak, rzeczniczka prezydenta Bydgoszczy.
Kolejne fragmenty drogi zgłaszane są do budżetu obywatelskiego od 2020 roku. Największy problem dotyczy pierwszego odcinka trasy, od Doliny Śmierci do ul. M. Rataja. Zebrano kompletną dokumentację i niezbędne pozwolenia, ale przetarg na prace budowlane zawieszono do czasu rozstrzygnięcia przez organy kontrolne ważności uchwały jednej z rad osiedli o zgodzie na realizację zadania ponadosiedlowego. Wątpliwości w tej sprawie zgłosił były członek rady, a sprawa poprzez Komisję Rewizyjną, trafiła do prokuratury.
– Dla pozostałej części w kierunku ul. Jarużyńskiej (około 0,8 km) kończą się prace projektowe (etap IB) – przekazuje Marta Stachowiak. – Dla etapu 2, 3, 4 i 5 analizowany jest sposób realizacji zadania oraz przebieg trasy. Rowerowa droga do zachowania spójności wymaga w kilku punktach pozyskania terenu nienależącego do miasta – dodaje.
Proces inwestycyjny dodatkowo utrudniony jest przez m.in. kolizje z infrastrukturą techniczną i sąsiedztwo terenów objętych ochroną konserwatorską, co wymaga wielu dodatkowych uzgodnień, opinii i decyzji, a to wydłuża termin realizacji zadania. Rzeczniczka ratusza informuje, że ten czas wykorzystany jest na uzgodnienie rozwiązań z autorami projektów, aby wypracowane założenia były zgodne z ich oczekiwaniami i obowiązującymi przepisami.
Na trasie Wielkiej Pętli Fordonu mają znaleźć się zadaszone stacje przystankowe wyposażone w ławki oraz elementy małej architektury, stojaki na rowery, tablice informacyjne czy kosze na śmieci. Szerokość trasy to 4,2 m. Częścią projektu są rewitalizowane ulice i tereny rekreacyjne nad Wisłą w Starym Fordonie. Latem zakończy się budowa ścieżki pieszo-rowerowej od wału wiślanego do ul. Promenada (na niej zaplanowano wspólny ruch samochodowo-rowerowy).W tej części Starego Fordonu dobudowane będą też drogi rowerowe umożliwiające dojazd do budowanego nabrzeża.
– W trzeci etap inwestycji wpisuje się aktualnie powstająca koncepcja drogi rowerowej wzdłuż ul. Sudeckiej, która połączy istniejącą infrastrukturę na terenie gminy Osielsko i wzdłuż ul. Pelplińskiej. Dokumentacja będzie gotowa na koniec roku i pozwoli zlecić prace w trybie zaprojektuj i buduj. Wykorzystamy na ten cel fundusze europejskie – przekazuje rzeczniczka prasowa prezydenta Bydgoszczy.
