Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Montaż pylonów na Trasie Uniwersyteckiej [zdjęcia]

Zdjęcia: Marek Chełminiak, Tomasz Wojciekiewicz
Wczoraj rozpoczął się montaż ostatnich części pylonu, który będzie podtrzymywał most. Elementy tworzące łuki, które wieńczą konstrukcję, ważą nawet 130 ton.

Wczoraj rozpoczął się montaż ostatnich części pylonu, który będzie podtrzymywał most. Elementy tworzące łuki, które wieńczą konstrukcję, ważą nawet 130 ton.

By montaż mógł w ogóle się rozpocząć, wykonawca musiał na plac budowy sprowadzić jeden z największych gąsienicowych dźwigów w Polsce - Herkulesa. Maszyna w pierwszych dniach grudnia była wykorzystywana do montażu rusztu nowego mostu nad Brdą. Wczoraj rozpoczęto wciąganie ostatnich elementów pylonu. Ważą one od 60 do 130 ton.

Kulminacyjny punkt

- To najbardziej skomplikowana operacja. W sumie przy pylonie z użyciem Herkulesa zmontowanych zostanie 9 największych elementów - wyjaśnia dyrektor do spraw realizacji kontraktu w firmie „Gotowski”, Paweł Pietraszak. - W tym tygodniu chcielibyśmy zmontować pierwszy łuk, składający się z trzech elementów. Z drugim będzie więcej pracy, ponieważ złoży się na niego sześć części. Prawdopodobnie te prace będą wykonywane w drugiej połowie stycznia. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace z użyciem Herkulesa zakończymy w lutym lub marcu.

<!** reklama>

Tramwajowa przerwa

Równocześnie trwają intensywne prace przy budowie całej estakady, która połączy ulice Wojska Polskiego i Ogińskiego. W listopadzie ruszyła też budowa przyczółków i pomostu kładki na ciągu spacerowym na Wzgórzu Wolności. Konstrukcja łuku zostanie natomiast zmontowana w przyszłym roku.

- Estakada od strony Wzgórza Wolności jest zabetonowana, sprężona, powstają jeszcze kapy chodnikowe - wyjaśnia kierownik kontraktu z firmy „Mosty-Łódź”, Grzegorz Gajewski. - Na wiosnę zostaną prace wykończeniowe przy barierach, balustradach i zabezpieczeniu konstrukcji. Podobnie wygląda sytuacja w rejonie ul. Jagiellońskiej. Na 14 stycznia - na okres zimowych ferii - wstrzymany zostanie ruch tramwajowy na Jagiellońskiej. W tym czasie zlikwidujemy tymczasowe podpory i podwiesimy sieć trakcyjną do estakady. Przy dworcu PKS trwa też budowa muru oporowego. Na wjazdach i zjazdach ustawione są też krawężniki. Typowe prace drogowe, związane między innymi z układaniem warstw asfaltu, rozpoczną się, gdy gotowy będzie już most. Zakładamy, że cała inwestycja zakończy się jesienią.

Gdzie uważać?

Czy kierowcy muszą w rejonie budowanej trasy spodziewać się znaczących utrudnień? - W porównaniu ze skalą tej inwestycji zmiany organizacji ruchu są niewielkie - mówi rzecznik ZDMiKP, Krzysztof, Kosiedowski. - Kierowcy powinni uważać przede wszystkim w rejonie ul. Ogińskiego, gdzie budowany jest wjazd na trasę. Przypominamy też kierowcom, którzy chcą ominąć tworzące się korki na Ogińskiego, by w miarę możliwości dojeżdżali do Jagiellońskiej ulicami Piotrowskiego lub Wyczółkowskiego.

Wodociągi też kopią

Na południowym brzegu Brdy kierowcy też napotkają utrudnienia, ale związane z czyszczeniem sieci kanalizacyjnej. Ulica Toruńska w kilku miejscach została przewężona i rozkopana. Prace przy renowacji sieci powinny zakończyć się do 31 grudnia.


Herkules w Akcji

130 ton w górę na 70 metrów

Montaż ostatnich elementów pylonu wymaga użycia dźwigu marki Herkules - Terex Demag CC2800

Waży on 600 ton.

Podnosi 130-tonowe ciężary

Długość wysięgnika głównego to 60 metrów

Zobacz galerię: Montaż pylonów na Trasie Uniwersyteckiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!