Wczoraj rozpoczął się montaż ostatnich części pylonu, który będzie podtrzymywał most. Elementy tworzące łuki, które wieńczą konstrukcję, ważą nawet 130 ton.
By montaż mógł w ogóle się rozpocząć, wykonawca musiał na plac budowy sprowadzić jeden z największych gąsienicowych dźwigów w Polsce - Herkulesa. Maszyna w pierwszych dniach grudnia była wykorzystywana do montażu rusztu nowego mostu nad Brdą. Wczoraj rozpoczęto wciąganie ostatnich elementów pylonu. Ważą one od 60 do 130 ton.
Kulminacyjny punkt
- To najbardziej skomplikowana operacja. W sumie przy pylonie z użyciem Herkulesa zmontowanych zostanie 9 największych elementów - wyjaśnia dyrektor do spraw realizacji kontraktu w firmie „Gotowski”, Paweł Pietraszak. - W tym tygodniu chcielibyśmy zmontować pierwszy łuk, składający się z trzech elementów. Z drugim będzie więcej pracy, ponieważ złoży się na niego sześć części. Prawdopodobnie te prace będą wykonywane w drugiej połowie stycznia. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace z użyciem Herkulesa zakończymy w lutym lub marcu.
<!** reklama>
Tramwajowa przerwa
Równocześnie trwają intensywne prace przy budowie całej estakady, która połączy ulice Wojska Polskiego i Ogińskiego. W listopadzie ruszyła też budowa przyczółków i pomostu kładki na ciągu spacerowym na Wzgórzu Wolności. Konstrukcja łuku zostanie natomiast zmontowana w przyszłym roku.
- Estakada od strony Wzgórza Wolności jest zabetonowana, sprężona, powstają jeszcze kapy chodnikowe - wyjaśnia kierownik kontraktu z firmy „Mosty-Łódź”, Grzegorz Gajewski. - Na wiosnę zostaną prace wykończeniowe przy barierach, balustradach i zabezpieczeniu konstrukcji. Podobnie wygląda sytuacja w rejonie ul. Jagiellońskiej. Na 14 stycznia - na okres zimowych ferii - wstrzymany zostanie ruch tramwajowy na Jagiellońskiej. W tym czasie zlikwidujemy tymczasowe podpory i podwiesimy sieć trakcyjną do estakady. Przy dworcu PKS trwa też budowa muru oporowego. Na wjazdach i zjazdach ustawione są też krawężniki. Typowe prace drogowe, związane między innymi z układaniem warstw asfaltu, rozpoczną się, gdy gotowy będzie już most. Zakładamy, że cała inwestycja zakończy się jesienią.
Gdzie uważać?
Czy kierowcy muszą w rejonie budowanej trasy spodziewać się znaczących utrudnień? - W porównaniu ze skalą tej inwestycji zmiany organizacji ruchu są niewielkie - mówi rzecznik ZDMiKP, Krzysztof, Kosiedowski. - Kierowcy powinni uważać przede wszystkim w rejonie ul. Ogińskiego, gdzie budowany jest wjazd na trasę. Przypominamy też kierowcom, którzy chcą ominąć tworzące się korki na Ogińskiego, by w miarę możliwości dojeżdżali do Jagiellońskiej ulicami Piotrowskiego lub Wyczółkowskiego.
Wodociągi też kopią
Na południowym brzegu Brdy kierowcy też napotkają utrudnienia, ale związane z czyszczeniem sieci kanalizacyjnej. Ulica Toruńska w kilku miejscach została przewężona i rozkopana. Prace przy renowacji sieci powinny zakończyć się do 31 grudnia.
Herkules w Akcji
130 ton w górę na 70 metrów
Montaż ostatnich elementów pylonu wymaga użycia dźwigu marki Herkules - Terex Demag CC2800
Waży on 600 ton.
Podnosi 130-tonowe ciężary
Długość wysięgnika głównego to 60 metrów
Zobacz galerię: Montaż pylonów na Trasie Uniwersyteckiej