Zobacz wideo: Co zrobić z choinką po świętach?
- Zastanawiałam się jak w czasie nauki zdalnej urozmaicić uczniom lekcje - mówi Paulina Kaźmierczak-Majdzińska, anglistka w III LO. - I zaczęłam szukać atrakcyjnych narzędzi do nauczania online. Na WhatsAppie znalazłam grupę nauczycieli świata "English Across Cultures" i dołączyłam do niej. Było w niej 70 nauczycieli, m.in. z Nowej Zelandii, Szkocji, Maroka, Egiptu, Nigerii i Argentyny. Rozmawialiśmy o trudnościach w nauczaniu zdalnym i tak zrodził się pomysł, by stworzyć grupę, do której włączymy uczniów.
Podjęły się tego dwie nauczycielki Erica Domingues z Argentyny i Hellen Eki z Indonezji.
Dla uczniów III LO największą przeszkodą były różne strefy czasowe
- Przygotowały formularz Google, dzięki któremu powstały 4 grupy uczniów w różnym wieku i o różnym stopniu zaawansowania. To pozwoliło nam spotykać się na Zoomie w bardziej zorganizowanym systemie. Prace trwały od lipca ub. roku, a we wrześniu dołączyli uczniowie. Naszym celem było umożliwienie uczniom kontaktowania się z językiem angielskim w naturalny sposób. Jedyną przeszkodą w tej wymianie kulturowej okazała się strefa czasowa.
Spotkania były tematyczne, np. o kuchni danego kraju. Wcześniej uczniowie poznawali temat, aby móc go omówić podczas spotkań na Zoomie - mówi Paulina Kaźmierczak-Majdzińska, nauczycielka języka angielskiego w III LO w Bydgoszczy.
- Tu musieliśmy negocjować, bo niekiedy różnica czasu wynosiła 5-6 godzin - mówi Paulina Kaźmierczak-Majdzińska. - Dlatego robiliśmy to rzutami. Raz my dostosowywaliśmy się do danej strefy czasowej, raz inni. Tak udało się stworzyć spontaniczne grupy liczące od 30 do 100 uczniów i nauczycieli. Spotkania były tematyczne, np. o kuchni danego kraju. Wcześniej uczniowie poznawali temat, aby móc go omówić podczas spotkań na Zoomie.
Najlepsi mówcy otrzymują międzynarodowy certyfikat
W tej grupie Paulina Kaźmierczak-Majdzińska poznała Danielę Murgulet, nauczycielkę z Mołdawii, która zaprosiła ją do indywidualnego projektu "Selected News in English - High School Students".
- Tu działamy na Facebooku i Zoomie - mówi nauczycielka języka angielskiego z III LO. - Trzy grupy uczniów z naszego liceum uczestniczą w spotkaniach z uczniami z trzech szkół z Mołdawii. Na Google Drive przygotowujemy 3 artykuły o danej tematyce i uczniowie decydują, który artykuł zrelacjonują w postaci wypowiedzi modelowej podczas spotkania na Zoomie. Podczas tych sesji jest również czas na swobodną rozmowę.
Wyłonili się liderzy, ale zauważyłam, że nawet uczniowie nieśmiali przełamują się. Widać u nich większą otwartość językową - mówi Paulina Kaźmierczak-Majdzińska, nauczycielka języka angielskiego w III LO w Bydgoszczy.
Ponadto na Facebooku stworzona została grupa, gdzie uczniowie umieszczają nagrania swoich modelowych wypowiedzi i mind mapy (mapy myśli) wykorzystywane w sesjach na żywo. Najlepsi mówcy, którzy przygotują 5 wypowiedzi i 5 mind mapów na "Selected" otrzymują międzynarodowy certyfikat uczestnictwa. W projekcie biorą udział uczniowie klas drugich i klasy 1 e z III LO w Bydgoszczy.
- Do tego przedsięwzięcia udało się też zaprosić absolwentkę naszej szkoły Ludmiłę Borkowską, która uczy języka angielskiego w Niemczech, autorkę programu edukacyjnego "How to English" na YouTube. Dla naszej grupy "Selected" przygotowuje dwa razy w miesiącu materiały językowe. Słownictwo w tych artykułach nie jest łatwe, ale chodzi o to, by dobrze przygotować do matury z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym.
Uczniowie III LO z kolegami z innych krajów dzielą się przemyśleniami z okresu lockdownu
W większości projekty udało się zrealizować na lekcjach zdalnych, choć czasem wymagało to spotkań wieczornych i weekendowych.
- Wyłonili się liderzy, ale zauważyłam, że nawet uczniowie nieśmiali przełamują się. Widać u nich większą otwartość językową - mówi Paulina Kaźmierczak-Majdzińska.
Młodzież z III LO, zaproszona przez Armena Mauritiusa, nauczyciela z USA, uczestniczy też w projekcie "Global Quarantine Conversation Club". Tu online spotyka się, m.in. z kolegami i koleżankami z USA, Mongolii, Senegalu, Filipin, Egiptu, Myanmaru czy Indii i wymienia się przemyśleniami z okresu lockdownu. Uczniowie opowiadają, czego dowiedzieli się w tym czasie o sobie. Do komunikacji używa, m.in., aplikacji Padlet.
- Ta aplikacja pozwoliła nam uporać się z problemem stref czasowych, bo wszyscy uczestnicy mogą umieszczać swoje wypowiedzi w dogodnym dla nich czasie - mówi Paulina Kaźmierczak-Majdzińska. - Potem można wymienić się spostrzeżeniami, skomentować to, co umieścili np. koledzy z Mongolii.
