MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Młodzież z III LO badała próbki wody z Kanału Bydgoskiego. Przy szkole stanęło mobilne laboratorium MobiLab

Małgorzata Pieczyńska
Dla uczniów III LO zajęcia z wykorzystaniem mobilnego laboratorium MobiLab były nowym i bardzo atrakcyjnym doświadczeniem. Najwięcej emocji wzbudziło wyławianie bezkręgowców z Kanału Bydgoskiego.
Dla uczniów III LO zajęcia z wykorzystaniem mobilnego laboratorium MobiLab były nowym i bardzo atrakcyjnym doświadczeniem. Najwięcej emocji wzbudziło wyławianie bezkręgowców z Kanału Bydgoskiego. Materiały III LO w Bydgoszczy
Uczniowie III LO w Bydgoszczy sprawdzali poziom bioróżnorodności i skład chemiczny wody w Kanale Bydgoskim. Wykorzystali do tego nowoczesne technologie i sprzęty badawcze. To była atrakcyjna lekcja biologii w terenie.

W piątek (14 czerwca) Kanał Bydgoski stał się na chwilę centrum innowacyjnej edukacji. Zawitało tu mobilne laboratorium warsztatowe MobiLab. Młodzież z bydgoskiej Trójki miała okazję uczestniczyć w niecodziennych zajęciach.

Poprowadzili je eksperci Fundacji Code for Green: Magdalena Okołów, Adam Turkot i Izabela Łowicka. Uczniowie z klasy I A medycznej z rozszerzoną biologią i chemią mogli przekonać się w praktyce, jak cennym i niezbędnym do życia zasobem jest woda, a także jak wiele organizmów żywych może skrywać Kanał Bydgoski.

W praktyce sprawdzili, jakie organizmy żyją w Kanale Bydgoskim

- Uczniowie zostali podzieleni na trzy grupy, które potem wymieniały się na stanowiskach - mówi Agnieszka Nowak, dyrektor III LO. - Jedna grupa wyławiała bezkręgowce z Kanału Bydgoskiego i oznaczała je na podstawie specjalnego klucza. Ta część zajęć budziła wśród uczniów najwięcej emocji, bo była to żywa lekcja biologii.

Druga grupa oznaczała parametry wody pod względem chemicznym. Należało określić czy woda w kanale jest I stopnia, czyli czysta, II stopnia - średnia, czy III stopnia - brudna. Okazało się, że w wodzie znajdowały się organizmy charakterystyczne zarówno dla wody czystej i brudnej w związku z tym uczniom nie udało się jej sklasyfikować.

- W czasie tych zajęć młodzież badała poziomy azotanów, siarczanów, pH oraz przewodność wody - mówi Justyna Redlińska, nauczycielka biologii w III LO. - To był ich pierwszy kontakt z tego rodzaju doświadczeniami, dzięki czemu zdobyli wartościową wiedzę empiryczną, przekazaną w inny sposób niż w szkole - w ławkach.

Trzecia grupa uczniów mierzyła z kolei, m.in., natężenie dźwięku w otoczeniu, wykonywała też pomiary temperatury w miejscach nasłonecznionych i mniej nasłonecznionych.

Przy okazji uczestnicy warsztatów poznali nowoczesne techniki, takie jak kartowanie terenu z wykorzystaniem tabletów czy pomiary temperatury powierzchni za pomocą kamer termowizyjnych. Podczas prac badawczych mogli skorzystać z konduktometru do pomiaru przewodności elektrolitycznej wody, termometrów i phametrów do wody, mikroskopów, odczynników do analizy chemicznej wody, termokamery, czujników temperatury, nasłonecznienia i wilgotności.

Uczniom bardzo spodobała się taka forma zajęć. Docenili też to, że spędzili czas na świeżym powietrzu.

- Nie sądziłam, że w Kanale Bydgoskim żyje tyle różnych stworzeń i że zajęcia będą aż tak ciekawe - stwierdziła jedna z uczennic.

A inni uczestnicy warsztatów dodali: - Super, że nie trzeba siedzieć w ławce. Atmosfera była naprawdę fajna. To ciekawsze niż zwykła lekcja. Sami tworzyliśmy preparaty do badań. Bardzo podobały nam się zajęcia. Znaleźliśmy różne organizmy - larwy, ślimaki, ryby, a nawet rodzinę raków.

To było pierwsze spotkanie w ramach projektu Code for Blue

Wizyta mobilnego laboratorium nad Kanałem Bydgoskim odbyła się w ramach ogólnopolskiego programu edukacyjnego związanego z ochroną zasobów wodnych.

- To program Fundacji Code for Green, w ramach, którego powstał projekt Code for Blue - mówi Agnieszka Nowak. - Projekt będzie realizowany od września do grudnia br. To było pierwsze spotkanie inicjujące ten projekt. Jesteśmy jedną z 10 szkół w Polsce, która w nim uczestniczy. Nasze nauczycielki biologii Justyna Redlińska i Zuzanna Kacprzak, dzięki materiałom udostępnionym przez fundację będą go realizowały w szkole w ramach zajęć dodatkowych dla uczniów.

Warsztaty w mobilnym laboratorium MobiLab to była świetna okazja, by uczyć się o wodzie, bioróżnorodności poza szkolnymi ławkami.

- To nie jest nudna teoria - mówi Izabela Łowicka, ekspertka odpowiedzialna za edukację MobiLab. - W czasie takich zajęć uczniowie mogą buszować w krzakach, szukać owadów, wyławiać z wody bezkręgowce, zbadać samodzielnie wodę i odkrywać, jak fascynujący jest świat przyrody. Taka lekcja w terenie to nie tylko nauka, ale i zabawa! Przy okazji uczniowie dowiadują się, jak zmiana klimatu wpływa na naszą planetę. Stają się bardziej empatyczni i uważni, bo widzą, że nawet najmniejsze organizmy mają swoje ważne miejsce w ekosystemie. To przygoda, która inspiruje do dbania o naszą wspólną przyszłość.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ślubowanie olimpijczyków - wywiad Przemysław Zamojski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski