Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Miliony na drogi gminne i powiatowe w Kujawsko-Pomorskiem. Preferowane będą słabsze samorządy

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
152 miliony złotych ma zasilić przyszłoroczny program inwestycyjny na drogach gminnych i powiatowych województwa kujawsko-pomorskiego.
152 miliony złotych ma zasilić przyszłoroczny program inwestycyjny na drogach gminnych i powiatowych województwa kujawsko-pomorskiego. Wojciech Wojtkielewicz
152 miliony złotych wspomoże w przyszłym roku remonty, przebudowy i budowy dróg w gminach i powiatach województwa kujawsko-pomorskiego. Po raz pierwszy o dofinansowanie będą mogły wnioskować Bydgoszcz i Toruń.

- W ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg mogą być realizowane zadania wieloletnie, ale przede wszystkim jednoroczne, bo te przeważają. W ramach naboru jesteśmy w stanie zrealizować blisko 150 zadań i liczymy, że 152 miliony złotych wystarczy na nie. Czekamy na wnioski samorządów, które będą spływać do 30 sierpnia – mówi Mikołaj Bogdanowicz, wojewoda kujawsko-pomorski.

Wyjaśnił, iż kryteria przyznawania tych pieniędzy ustalane są razem z konwentami wójtów i burmistrzów oraz starostów powiatowych tak, aby były przejrzyste i znane dla samorządowców. Po konsultacjach wprowadzono jednak zmiany i zgodnie z nimi preferowane będą projekty remontowe i przebudowy. Budowy także wchodzą w rachubę, ale potrzeby samorządów wskazują bardziej na remonty.

Bydgoszcz i Toruń mogą już składać wnioski

Ważną zmianą od roku 2022, która będzie uwzględniona w tegorocznym naborze, jest ta, że o dofinansowanie będą mogły ubiegać się po raz pierwszy Bydgoszcz i Toruń.

- W ramach programu Zrównoważonego Rozwoju wcześniejsze kryteria preferowały mniejsze samorządy, ale po tych kilku latach przebudowaliśmy prawie 1000 kilometrów dróg, a zatem włączenie Bydgoszczy i Torunia uważam za zasadne. Drogi osiedlowe tych miast także wymagają przebudowy - kontynuuje wojewoda.

Mikołaj Bogdanowicz przypomniał, że włączenie do rządowego programu dwóch największych miast regionu było inicjatywą ministra Łukasza Schreibera, a zaakceptował ją premier Mateusz Morawiecki.

Inowrocław, Włocławek i Grudziądz już od dwóch lat mogą składać takie wnioski. Wnioski z dużych miast trafiają bezpośrednio do ministra infrastruktury, a nie do urzędu wojewódzkiego.

Przejścia będą doświetlone

Doświetlenie przejść dla pieszych to także ważne zadania realizowane od tego roku na drogach powiatowych i gminnych. Zakończył się pierwszy nabór – w regionie doświetlonych będzie 119 przejść. Z tej pomocy skorzysta 51 samorządów gminnych i 40 powiatowych. Zadania będą realizowane przy 80-procentowym wsparciu budżetu państwa.

Kolejny nabór ogłoszony był jeszcze w tym roku, więc ta liczba 119 przejść jeszcze się zwiększy.

Jest osiem kryteriów

Zygmunt Borkowski, dyrektor Wydziału Infrastruktury i Rolnictwa UM w Bydgoszczy wyjaśnił jakie kryteria ustalono przy naborze wniosków o dofinansowanie inwestycji drogowych. Celem strategicznym województwa kujawsko-pomorskiego jest, aby beneficjentem mogła być każda gmina i powiat. Kryteriów jest 8 i są tak sformułowane, aby docenić te gminy i powiaty, których kondycja finansowa jest słabsza.

Pierwszym kryterium jest to, jak inwestycja wpłynie na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym, drugim – czy zwiększy sieć dróg publicznych, w trzecim i najważniejszym chodzi o poprawę parametrów technicznych drogi.

To też może Cię zainteresować

Czwarte kryterium to zwiększenie dostępności transportowej. - Zwracamy uwagę na to, czy gmina, powiat uczestniczy w rządowym programie przywracania połączeń autobusowych, których celem jest likwidacja białych plam komunikacyjnych – wyjaśnia Zygmunt Borkowski.

Piąte kryterium ma przyczynić się do zwiększenia dostępności inwestycyjnej. - Chodzi o te tereny, na których w ramach miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wyznaczone są obszary inwestycyjne. Dlatego promujemy te zadania i te drogi, które prowadzą do terenów inwestycyjnych. Bo to jest najważniejsza rzecz dla potencjalnych inwestorów – precyzuje dyrektor.

Szóste kryterium dotyczy wyrównywania potencjału społeczno- gospodarczego na terenie regionu. - Wprowadziliśmy też dwa nowe kryteria, a właściwie rozszerzenie pakietu obowiązującego w poprzednich latach. Pierwsze dotyczy oceny kompletności wniosku, czy zawiera wszystkie wymagane prawem decyzje i opinie, i jest gotowy do wdrożenia, zaś ostatnie sprowadza się do docenienia słabszych ekonomicznie gmin i powiatów. Dlatego promujemy mniejsze zadania zgłaszane przez biedniejsze samorządy – dodał Borkowski.

To też może Cię zainteresować

Wojewoda wyjaśnił, iż wnioski gmin i powiatów trafiają z urzędu wojewódzkiego do Ministerstwa Infrastruktury, gdzie ponownie zostaną ocenione, po czym w lutym lub marcu przyszłego roku trafiają do premiera do podpisu.

Wszystkich zadań nie uda się zrealizować

- To, że samorząd złożył wniosek, nie oznacza, że na pewno otrzyma dofinansowanie, bo na wszystko nie wystarczy środków – uzmysłowił Mikołaj Bogdanowicz. - Natomiast liczy się zasada, że każdy samorząd wykonuje przynajmniej jedno zadanie z tzw. priorytetu pierwszego, a jeśli składa drugi i kolejne wnioski – a bywa że składa się 7 wniosków - to ocena uzależniona jest od wielkości zadań. W tym roku na pewno nie wszystkie zadania zostaną zrealizowane.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Miliony na drogi gminne i powiatowe w Kujawsko-Pomorskiem. Preferowane będą słabsze samorządy - Gazeta Pomorska