https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Letnie nie pojadą po śniegu

Zbigniew Juchniewicz
Temperatura spada, więc w serwisach oponiarskich robi się tłoczno. Wymiana opon na zimowe stała się już tradycją dla wielu kierowców. Ale nie dla wszystkich.

Temperatura spada, więc w serwisach oponiarskich robi się tłoczno. Wymiana opon na zimowe stała się już tradycją dla wielu kierowców. Ale nie dla wszystkich.

<!** Image 3 align=none alt="Image 181205" sub="Zmiana opon z letnich na zimowe dla Polaków zrobiła się już tradycją /fot.: Continental">Co dwudziesty Polak serwisujący swoje auto przyznał, że ubiegłej zimy jeździł na letnich oponach - wynika z badania TNS OBOP.

- „Zimówka” jest zbudowana z innej, bardziej miękkiej mieszanki, dzięki czemu lepiej przylega do nawierzchni. Posiada inny rodzaj bieżnika, który skuteczniej „wgryza” się w śnieg - przekonuje Sebastian Wesołowski, instruktor doskonalenia techniki z Toruńskiej Akademii Jazdy. - Gdy weźmiemy pod uwagę fakt, że koła samochodu osobowego stykają się z podłożem powierzchnią równą kartce formatu A-4, to komentarz jest chyba zbyteczny.

<!** reklama>79 procent pytanych używało w lutym tego roku opon zimowych, a 13 procent zdecydowało się na ogumienie całoroczne.

Najczęściej na wykorzystanie letnich opon zimą decydują się osoby w wieku 30-39 lat (10 proc. z nich).

Najpopularniejsza marka ogumienia używanego zimą przez Polaków to Dębica - używa ją 19 procent badanych. Na kolejnych miejscach plasują się: Michelin (13 proc.) oraz Goodyear (7). Blisko co czwarta osoba odpowiadająca za serwisowanie auta, nie pamięta w opony jakiej marki wyposażono jej samochód.

Mniejszą wagę do ogumienia przywiązują kobiety, wśród nich odsetek nie znających marki opon w swoim samochodzie jest dwukrotnie wyższy, niż wśród mężczyzn.

- W polskich warunkach klimatycznych stosowanie opon zimowych jest jak najbardziej wskazane - przekonuje pan Marian, który rocznie przejeżdża swoim autem około 30 tysięcy kilometrów. - Dziwię się kierowcom, którzy z uporem godnym lepszej sprawy przekonują, że na letnich gumach zimą da się jednak jeździć.


Jak odczytać oznaczenia na oponie

Każda opona ma swój symbol, który mówi o największej, dozwolonej prędkości, którą można rozwinąć

Y 300 km/h, W 270, V 240, H 210, U 200, T 190, S 180, R 170, Q 160, P 150, N 140, M 130, L 120, K 110

Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski