Tzw. ewaluacja zewnętrzna polega na zbadaniu, w jaki sposób i w jakim stopniu szkoła spełnia kryteria jakości pracy, a więc wymagania, które stawia przed nią państwo. Wymagania te określone są w rozporządzeniu Ministerstwa Edukacji Narodowej o nadzorze pedagogicznym. Od 2009 roku takiej kontroli podlegają nie tylko szkoły, ale wszystkie placówki szkolno-wychowawcze, biblioteki pedagogiczne, a także poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
Wywiady i obserwacje
Ta forma kontroli polega na bardzo dokładnej obserwacji pracy placówki w różnych obszarach lub w ujęciu całościowym. Wizytatorzy z kuratorium oświaty przeprowadzają wywiady z dyrektorem, nauczycielami, rodzicami, uczniami, pracownikami niepedagogicznymi i partnerami szkoły, czyli osobami i instytucjami, z którymi szkoła współpracuje. (np. organ prowadzący, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, ośrodek pomocy społecznej, biblioteki, kluby sportowe, domy kultury, straż pożarna, policja, leśnictwa, lokalni przedsiębiorcy, itp.). Ponadto obserwują lekcje, rozmawiają z uczniami, przeprowadzają anonimowe ankiety wśród uczniów i rodziców, oglądają też budynek.
Po zakończeniu badań i obserwacji, przedstawiają radzie pedagogicznej projekt raportu, na podstawie którego nauczyciele opracowują wnioski dotyczące pracy placówki i takie, które mają być wykorzystane do poprawy jakości pracy. Warto dodać, że 1 września tego roku ocena pracy szkoły ma charakter opisowy - w raporcie znajduje się opis realizacji wymagań w stopniu podstawowym i wysokim.
Listopadowa kontrola
Takim badaniom poddano w listopadzie społeczność szkolną we Wtelnie. Wizytatorki z Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy, Violetta Tyborowska i Monika Laskowska, obserwowały w tym czasie pracę przedszkola i gimnazjum wchodzących w skład Zespołu Szkół im. Leona Wyczółkowskiego (tutejsza szkoła podstawowa została poddana ewaluacji już kilka lat wcześniej). Wynikiem tych obserwacji jest raport na temat działalności placówki. Jego wręczenie to bardzo ważny moment dla całej społeczności.
Brawa dla „Kaczuszek”
Z tej okazji zorganizowano w szkole spotkanie, podczas którego podsumowano kontrolę. Po części oficjalnej uczniowie zaprezentowali program artystyczny. Gimnazjaliści z koła wokalnego i teatralnego wraz z nauczycielami przygotowali piosenki i scenkę satyryczną, a przedszkolaki z grupy „Kaczuszki”, wraz ze swoją panią, zatańczyły, czym podbiły serca publiczności. Wszystkim wykonawcom nie żałowano zasłużonych braw.