Zobacz wideo: Nowe przepisy prawa ruchu drogowego. To się zmieni!
Te sześć inwestycji planowanych jest w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic. Jak wyjaśnił podczas telekonferencji z posłami i dziennikarzami wiceminister infrastruktury Rafał Weber - najpierw dla każdej obwodnicy powstanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe z elementami Koncepcji Programowej (STEŚ-R).
Takie są założenia studium
W studium przedstawia się możliwe warianty przebiegu trasy. Te są analizowane pod względem technicznym, ekonomicznym i środowiskowym, w tym pod względem społecznym. Najkorzystniejszy z nich wskazany zostanie jako rekomendowany we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Jest zielone światło dla 6 obwodnic w Kujawsko-Pomorskiem
Dołączenie do standardowego STEŚ elementów koncepcji programowej pozwala zaoszczędzić czas i szybciej przystąpić do następnych etapów budowy drogi.
Za nieco ponad miesiąc ogłosimy przetargi na wszystkie zadania przewidziane w województwie kujawsko-pomorskim w ramach programu budowy 100 obwodnic. (...) W przyszłym roku, po podpisaniu umów z wykonawcami, rozpocznie się opracowywanie dokumentacji projektowej, która w efekcie pozwoli przejść do prac budowlanych
- powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad.
Wiceminister Weber przypomniał, że dzisiejsze decyzje dopiero rozpoczynają długi proces inwestycyjny, który wraz z planowaniem, wydawaniem decyzji i budową trwa zwykle 8-9 lat. Szacunkowy koszt budowy wszystkich 6 obwodnic to 1,2 mld zł.
Wszystko dla lokalnych społeczności
Uczestniczący w telekonferencji posłowie PiS z naszego regionu Łukasz Schreiber (sekretarz stanu w Kancelarii premiera), Piotr Król (wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury), Joanna Borowiak i Anna Gębicka (wiceminister rolnictwa) podkreślali, że mieszkańcy sześciu miast czekali na te decyzje od wielu lat. Dzięki budowie poprawi się ich bezpieczeństwo, a także przez zmniejszenie ruchu pojazdów zredukowane zostaną hałas i emisja spalin, a przez to komfort życia i zdrowie.
Niemal wszyscy wskazywali też na fakt, że obwodnicę będą uzupełnieniem Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych (nazywanym poprzednio Funduszem Dróg Samorządowych), czyli wsparciem dla dróg budowanych, remontowanych i utrzymywanych przez samorządy.
Obwodnice w w województwie kujawsko-pomorskim i w całym kraju
W ramach programu w województwie kujawsko-pomorskim powstaną następujące obwodnice:
- Brześcia Kujawskiego w ciągu drogi krajowej nr 62,
- Kowalewa Pomorskiego w ciągu drogi krajowej nr 15,
- Kruszwicy w ciągu drogi krajowej nr 62,
- Lipna w ciągu drogi krajowej nr 67,
- Strzelna w ciągu drogi krajowej nr 15/25,
- Nowej Wsi Wielkiej w ciągu drogi krajowej nr 25.
W ramach rządowego programu powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 ton naoś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.
To też może Cię zainteresować
Zbudują także drogę S10 Bydgoszcz - Toruń
Wiceminister Weber zauważył, że rozpoczęcie procesu inwestycyjnego dla sześciu obwodnic to druga dobra informacja dla mieszkańców regionu po decyzji o budowie drogi S10 między Bydgoszczą a Toruniem w formule nie jak wcześniej planowano partnerstwa publiczno - prywatnego, a normalnej inwestycji z budżetu państwa w trybie "Projektuj i Buduj!".
Kujawsko-Pomorskie. Kiedy pojedziemy ekspresową S10 Toruń-Bydgoszcz? Znamy termin!
Poseł Piotr Król wyraził nadzieję, że już w pierwszym kwartale przyszłego roku będzie można ogłosić przetarg na budowę tego 50 - kilometrowego odcinka S10.
Dokumentacja STEŚ-R jest gotowa. Potrzeba jeszcze jednego "papierka" z dyrekcji ochrony środowiska i można będzie ruszać z przetargiem
- wyjaśnił nam w osobnej rozmowie bydgoski parlamentarzysta. Pieniądze też są zagwarantowane - to 2,2 miliardy złotych.
Ruszą z obwodnicami Sępólna i Kamienia Krajeńskiego
Poza programem budowy 100 obwodnic są te, które mają wyprowadzić ruch z Sępólna i Kamienia Krajeńskiego. Dedykowany im proces inwestycyjny jest na znacznie dalszym etapie zaawansowania.
Sebastian Borowiak, dyrektor bydgoskiego oddziału GDDKiA, powiedział nam, że w ubiegłym tygodniu de facto dopięto sprawy związane z dokumentacją środowiskowa dla tych obwodnic i według jego wiedzy Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wyda do końca tego roku decyzję środowiskową.
