https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kujawska z tramwajem, czyli rewolucja komunikacyjna w Bydgoszczy

Jarosław Jakubowski
Miasto chce wybudować linię tramwajową od ronda Bernardyńskiego do Kujawskiego. Inwestycja może się zacząć już w przyszłym roku.

- Głównym celem, jaki osiągniemy, będzie udrożnienie ronda Bernardyńskiego. To spowoduje, że między rondem Bernardyńskim a Kujawskim w godzinach szczytu nie będą tworzyć się korki - twierdzi Włodzimierz Hałas z firmy Aqua Poznań, która na zlecenie inwestora centrum handlowego przy rondzie Kujawskim przygotowała koncepcję przebudowy układu drogowego.

Co się zmieni? Ronda Bernardyńskie i Kujawskie zostaną przebudowane i połączy je linia tramwajowa.

Główny punkt zapalny to rondo Bernardyńskie. - Zostanie powiększone jak tylko się da przy minimalnej ingerencji w teren. Będzie to skrzyżowanie z rozszerzoną wyspą centralną - mówi Hałas.
Przewidywana jest rozbudowa fragmentu Wałów Jagiellońskich (które będą miały po dwa pasy ruchu w każdą stronę), Toruńskiej oraz Bernardyńskiej - od mostu na Brdzie.

Po zachodniej stronie Bernardyńskiej powstaną nowe chodniki, po wschodniej - chodniki i ścieżka rowerowa ze zjazdem nad rzekę.
Podwójne przystanki tramwajowe planowane są na Toruńskiej i na Bernardyńskiej. Przystanek autobusowy będzie przy ul. Toruńskiej, a pozostałe w dotychczasowych miejscach.

Ulica Kujawska będzie składała się z dwóch jezdni. Na jezdni zachodniej, odsuniętej od budynków (żeby zachować standardy akustyczne) przewidziano dwa pasy ruchu, pas zieleni i chodnik. Torowisko będzie obniżone w stosunku do jezdni i oddzielone od nich murami oporowymi. Wiąże się to z koniecznością obniżenia ronda Kujawskiego o około 2 metry. Chodzi o zmniejszenie nachylenia.
Przebudowana będzie też ul. Wojska Polskiego do Trasy Uniwersyteckiej. Zniknie pętla tramwajowa. Torowisko będzie można przedłużać w kierunku Kujawskiej.

Cała infrastruktura ma być dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Koszty przedsięwzięcia to ok. 100 mln zł brutto. Z tego 15 proc. bierze na siebie miasto, kilka milionów - inwestor, a pozostałą część mają pokryć środki unijne.
- Traktujemy nasze spotkanie jako rozpoczęcie konsultacji społecznych - podkreślał na wczorajszej prezentacji Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy.

Komentarze 17

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Michał
Teraz jest JEDEN od Zbożowego Rynku GAMONIU.
B
BYD2
Janie2, znowu jątrzysz i siejesz nieprawdę. Oto prawda dot. dofinansowania tramwaju do Fordonu. Dofinansowanie całej budowy linii tramwajowej do Fordonu wynosi 209 mln zł i stanowi 59 proc. wartości inwestycji, co wynika z umowy podpisanej pomiędzy "Spółką Tramwaj Fordon" a Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Jak widzisz nie ma dofinansowania z BiT. Cały fundusz BiT to ok. 512 mln. i dot. głównie kolei. Skąd zatem 522 mln. dla B? Kto i ile dostaje od marszałka - proszę bardzo: Program Operacyjny dane z dnia 31 października 2013 dofinansowanie marszałka z funduszy UE M.Bydgoszcz - 536 972 236,69 M.Toruń - 682 390 086,06 M.Włocławek- 157 426 748,18 M.Grudziądz - 153 914 753,32 W przeliczeniu na mieszkańca M.Bydgoszcz - 1475,- M.Toruń - 3329,- M.Włocławek- 1348,- M.Grudziądz - 1559,-. Przestań pisać o dofinansowaniach marszałka dla Bydgoszczy, bo to dla Ciebie nie jest dobry temat. Trzymaj się tego co najbardziej lubisz. Nienawidzisz nas!? Nie musisz odpowiadać. Pozdr.
J
Jan2
Tramwaj do Fordonu budowany jest przez marszałka w ramach BITu. Miasto na tę inwestycję otrzymało ok. 320 mln.
Sa to pieniądze na określony cel /związany z BITem/ i nie można ich wydać na coś innego.
Zresztą B. otrzymało aż 522 mln, ponad dwa razy wiecej niż T. i 1/3 całego fynduszu z BITu..
m
mieszkanka
Park miasto musiałoby utrzymywać, a z centrum handlowego będą podatki dla miasta. Wniosek prosty: na spacer do centrum;)
a
audytor
Brak dyskusji o choć jednym dwupoziomowym skrzyżowaniu. Włodarze miasta robią ten sam "błąd" co przy budowie galerii GEANT. Światła, budowa buspasa, dojazdy do galerii.To nie jest żadna rewolucja to inwestycje najmniejszym kosztem. Wszystko planuje inwestor nie zarząd dróg miejskich, to już daje do myślenia...Kto na tym najwięcej zarobi...?
y
yacaR
PO 2 PASY NA WALACH? A TERAZ TO ILE JEST GAMONIE?
s
szukam_s5
@Bydgoszczanin
Kochamy galerie, to je nam buduja dajac w zamian super prace.
Co do polaczenia rond tramwajem. Nareszcie byle tunelem na Kujawskim.
z
zygg
Widzę, że o planie budowy bezkolizyjnego skrzyżowania na miejscu r.Bernardyńskiego już zapomniano...
W
Wojtek
A po co robią sygnalizację na rondzie Kujawski? I co z przejściami pod rondem? Przecież ma być obniżone o 2 m. Będą je burzyć?
p
paff
nie lepiej obniżyć torowisko jeszcze "troche" i puścić tramwaje pod rondem Kujawskim? Bezkolizyjnie i bezpiecznie, ale na to trzeba wydać chyba troche więcej pieniędzy, ale plus byłby taki, że jest spokój z rondem na 100 lat. Tylko kto myśli aż tak dalekosiężnie? Niestety nikt
g
gczeczot
rozumiem ze 3 pasy ruchu w kierunku miasta będą zawierały buspas?
K
Karol
Może by tak jakiś BUS pas z ronda Kujawskiego w dół do ronda Bernardyńskiego. Samo zrobienie trzeb pasów nie rozkorkuje tego odcinka a teraz autobusy stoją tam po 10 minut aby zjechać.
m
mieszkaniec
Zamiast obniżać rondo Kujawskie, lepiej wybudować estakadę nad rondem Bernardyńskim, a włączenie z Toruńskiej podnieść do poziomu estakady
b
bydgoszczanka7
a kiedy tramwaj na Błonie. Torowisko było budowane czynem społecznym w latach 70-80tych i co zasypali, wymontowali. Idioci !
B
Bydgoszczanin
Świetnie, kolejne baaardzo potrzebne miastu centrum handlowe! Po stokroć wolałbym, ażeby powstał tam park z prawdziwego zdarzenia. Wówczas uznałbym, że miasto na prawdę zaspokaja potrzeby mieszkańców. Co do ulicy Kujawskiej i r. Bernardyńskiego-powinny zostać zmodernizowane i bez powstającego molocha...
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski