- Głównym celem, jaki osiągniemy, będzie udrożnienie ronda Bernardyńskiego. To spowoduje, że między rondem Bernardyńskim a Kujawskim w godzinach szczytu nie będą tworzyć się korki - twierdzi Włodzimierz Hałas z firmy Aqua Poznań, która na zlecenie inwestora centrum handlowego przy rondzie Kujawskim przygotowała koncepcję przebudowy układu drogowego.
Co się zmieni? Ronda Bernardyńskie i Kujawskie zostaną przebudowane i połączy je linia tramwajowa.
Główny punkt zapalny to rondo Bernardyńskie. - Zostanie powiększone jak tylko się da przy minimalnej ingerencji w teren. Będzie to skrzyżowanie z rozszerzoną wyspą centralną - mówi Hałas.
Przewidywana jest rozbudowa fragmentu Wałów Jagiellońskich (które będą miały po dwa pasy ruchu w każdą stronę), Toruńskiej oraz Bernardyńskiej - od mostu na Brdzie.
Po zachodniej stronie Bernardyńskiej powstaną nowe chodniki, po wschodniej - chodniki i ścieżka rowerowa ze zjazdem nad rzekę.
Podwójne przystanki tramwajowe planowane są na Toruńskiej i na Bernardyńskiej. Przystanek autobusowy będzie przy ul. Toruńskiej, a pozostałe w dotychczasowych miejscach.
Ulica Kujawska będzie składała się z dwóch jezdni. Na jezdni zachodniej, odsuniętej od budynków (żeby zachować standardy akustyczne) przewidziano dwa pasy ruchu, pas zieleni i chodnik. Torowisko będzie obniżone w stosunku do jezdni i oddzielone od nich murami oporowymi. Wiąże się to z koniecznością obniżenia ronda Kujawskiego o około 2 metry. Chodzi o zmniejszenie nachylenia.
Przebudowana będzie też ul. Wojska Polskiego do Trasy Uniwersyteckiej. Zniknie pętla tramwajowa. Torowisko będzie można przedłużać w kierunku Kujawskiej.
Cała infrastruktura ma być dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Koszty przedsięwzięcia to ok. 100 mln zł brutto. Z tego 15 proc. bierze na siebie miasto, kilka milionów - inwestor, a pozostałą część mają pokryć środki unijne.
- Traktujemy nasze spotkanie jako rozpoczęcie konsultacji społecznych - podkreślał na wczorajszej prezentacji Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy.