Kierowanie zgłoszeń, skarg, uwag czy innych spraw do nieodpowiednich podmiotów zdaje się wiązać z uciążliwością zarówno dla zgłaszających - bo przez to droga do rozwiązania problemu się wydłuża - jak też dla urzędników odbierających takie zgłoszenia. Dlatego też grupa Awaria Bydgoskiego Tramwaju zdecydowała się rozpocząć kampanię informacyjną, której celem jest uświadomienie bydgoszczan, kto jest właściwym adresatem takich zgłoszeń.
Zapytaliśmy - zarówno w Miejskich Zakładach Komunikacyjnych, jak i w Zarządzie Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy - ile takich zgłoszeń trafia do MZK i ZDMiKP, a także z jakiego rodzaju problemami mogą zgłaszać się mieszkańcy do poszczególnych instytucji.
Bydgoszcz. W MZK najlepiej przez formularz
Jak wyjaśnia Piotr Bojar, Prezes Zarządu Miejskich Zakładów Komunikacyjnych w Bydgoszczy, tu wszelkie wnioski, sprawy czy skargi najlepiej zgłaszać przez formularz kontaktowy, który dostępny jest na stronie internetowej: www.mzk.bydgoszcz.pl, gdyż wypełniając formularz krok po kroku, poprzez kolejne pytania eliminowane są tematy nie należące do kompetencji MZK.
- Na dziesięć zgłoszeń, jakie wpłynęły w ostatnim tygodniu za pomocą formularza kontaktowego i pocztą elektroniczną, wszystkie były skierowane prawidłowo - podkreśla Piotr Bojar. Jak dodaje, pomyłki występują głównie w kontaktach telefonicznych, a najczęściej dotyczą one kompetencji ZDMiKP, tj. tras przebiegu linii, godzin odjazdu, częstotliwości kursowania. Często zadawane są pytania dotyczące taryfy biletowej, ulg i zwolnień. - W miarę możliwości odpowiadamy na te pytania. W sprawach z zakresu kontroli biletowej czy opłat dodatkowych nie jesteśmy w stanie pomóc - mówi prezes MZK w Bydgoszczy.
MZK nie odpowiada także na pytania dotyczące linii obsługiwanych przez konkurencyjnego operatora - firmę Mobilis - tj. linii: 51, 53, 55, 56, 58, 62, 67, 69, 73, 76, 85. Skargi dotyczące tych linii można zgłaszać pod nr telefonu: 504 205 326.
Bydgoszcz. Do kogo ze skargą na komunikację?
Piotr Bojar tłumaczy, że podział kompetencji pomiędzy ZDMiKP, a operatorów (tj. MZK i Mobilus) przedstawia się następująco:
- oferta przewozowa, tj. układ linii zmiany w komunikacji, kontrola biletów, przystanki – ZDMiKP (stanowisko obsługi mieszkańców dostępne pod nr. tel.: 52 582 27 05);
- jakość wykonania usługi, tabor - Operatorzy (MZK - nr tel.: 52 324 94 76 lub 52 324 94 30; Mobilis - nr tel.: 504 205 326)
Jak mówi nam Tomasz Okoński, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, tutaj wszelkie zgłoszenia od pasażerów są analizowane i załatwiane zgodnie z właściwością.
- Jeśli zgłoszenia dotyczą pracowników operatorów bądź też ich taboru, są przekazywane do właściwych jednostek celem rozpatrzenia bądź uzyskania stanowiska (zależy od konkretnego zgłoszenia) przewoźnika - MZK lub Mobilis - wyjaśnia Tomasz Okoński.
Dodaje także, że zgłoszenia dotyczące ściśle kompetencji organizatora rozpatrywane są bezpośrednio przez ZDMiKP w Bydgoszczy i nie ma w tym zakresie problemów.
