Kierowcy Bolta nie palą się do uzyskania licencji taxi

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Kierowcy Bolta i Ubera są szczegółowo kontrolowani we wszystkich miastach, w których świadczą swoje usługi.
Kierowcy Bolta i Ubera są szczegółowo kontrolowani we wszystkich miastach, w których świadczą swoje usługi. Jarosław Sołomacha
Od stycznia kierowcy przewożący pasażerów z aplikacją Bolt powinni mieć takie same „papiery” jak taksówkarze. Większość z nich jednak nawet nie stara się o licencję.

Na koniec roku po Bydgoszczy jeździć mogły legalnie 1302 taksówki. Tyle licencji taxi wystawił bowiem Urząd Miasta Bydgoszczy. Oczywiście część z licencji to tzw. martwe dusze. Aktywnie po mieście jeździć może około 1000 taksówek, z tego część kierowców pracuje tylko w weekendy, święta i nocki. Według różnych szacunków konkurencję dla taksówkę stanowić miało około 200 kierowców, którzy przewożą pasażerów dzięki aplikacji Bolt. W szczytowym okresie mogło być ich nawet więcej.

Po zmianach przepisów również ci kierowcy powinni zaopatrzyć się w licencję taxi i spełnić dokładnie takie same warunki jak taksówkarze, by swój biznes prowadzić zgodnie z przepisami. Jak się wydaje, niewielu z nich podjęło to wyzwanie, a większość albo przestała wykonywać przewozy albo jeździ „po staremu”. Koszty dostosowania auta są bowiem ogromne - ich właściciele muszą zaopatrzyć się w kasę fiskalna i taksometr, oznakować pojazd, przejść specjalne badanie techniczne i auto ubezpieczyć - ubezpieczenie taxi jest o wiele droższe od zwykłego. Muszą również posiadać licencje taxi, przejść badania i psychotesty. Jako, że kierowcy Bolt jeżdżą za dużo niższe stawki niż korporacje taxi, dla wielu z nich taka operacja jest po prostu nieopłacalna.

- Obecnie mamy wydane 1336 licencji taxi, od zeszłego roku przybyło ich 34. Wszystkie dotyczą przedsiębiorców prowadzących własną działalność gospodarczą – informuje Barbara Jarzyna z Wydziału Uprawnień Komunikacyjnych UMB.

Bo, jak wyjaśnia urzędniczka, o licencję mogą starać się zarówno przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, jak i firmy które zajmują się przewozami. Po zmianie przepisów firmy te mogą uzyskać jedną licencje i użyczać ją kolejnym kierowcom na poszczególne samochody. Kierowca musi jednak współpracować z taką firmą, na przykład w ramach etatu czy jego części. - Ale informacja o każdym użyczeniu licencji i tak do nas trafia, z naszych danych wynika, że żadna firma takiej licencji nie użycza, choć są przedsiębiorcy, którzy jeżdżą sami i zatrudniają jeszcze kogoś do współpracy - podkreśla Barbara Jarzyna.

Urzędnicy przyznają, że spodziewali się większego zainteresowania wydawaniem licencji i byli na wzmożony ruch przygotowani. - Tymczasem przynajmniej część nowych licencji to te, które są wydane taksówkarzom, którzy zwlekali z podjęciem działalności od nowego roku. Od stycznia nie muszą bowiem zdawać egzaminu z topografii miasta - zauważa Waldemar Winter, dyrektor Wydziału Uprawnień Komunikacyjnych bydgoskiego ratusza.

Działalność Bolta w Bydgoszczy jest pilnie obserwowana przez bydgoskich taksówkarzy. Ci doskonale wiedzą, że większość kierowców aplikacji, z różnych powodów, nie spełniła jeszcze wszystkich warunków, by wykonywać przejazdy zgodnie z przepisami. Ich obserwacje potwierdza WITD, która kontroluje kierowców zgłaszając zwykle sporo zastrzeżeń.

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 26

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

O
Obywatel

Witam. W związku z tym artykułem

Kierowcy Bolta nie palą się do uzyskania licencji taxi

AUTOR SŁAWOMIR BOBBE

wnoszę o zaprzestanie publikowania nie prawdziwej informacji oraz jej sprostowanie. Chodzi o informacje iż osoby trudniące się zarobkowym przewozem osób samochodami osobowymi z ramienia aplikacji bolt oraz uber od 1 stycznia 2020 musza posiadać takie same „papiery” jak taksowkarze. Jest to nieprawdą ponieważ osoby te wykonują dzialność taksówkową a nie kabaretową i takie same papiery jak taksowkarze mieli obowiązek posiadać i rok temu, i dwa lata temu i pięć lat temu i dziesięć lat temu też. Mieli obowiązek od momentu kiedy zaczęli wozić pasażerów, to ze przyjmują zlecenia za pośrednictwem aplikacji wcale nie zwalnia ich i nigdy nie zwalniało ich od spełnienia wymogów prawnych jakie obowiązują przy zarobkowym przewozie osób samochodem osobowym(nie ma znaczenia czy przejazd zamawia się przez aplikacje telefonicznie czy SMSem ) Spełnienie tych wymogów kończy się wydaniem zezwolenia na zarobkowy przewóz osób samochodem osobowym które nazywa się licencja taxi. Nie mając takiego pozwolenia woziło się ludzi nie legalnie i łamało prawo,niezaleznie jaką drogą zlecenie bylo zamówione.I tak było jak już napisalem nie od 1 stycznia 2020 tylko od kąd firmy uber i bolt weszły na rynek polski i jeszcze długo długo przed nimi. Stąd oburzenie wielu osób i firm iż firmy organizujące nielegalne przewozy osób (bolt uber) i czerpiące z nich zyski pozostawały tyle czasu bezkarne mimo iż ich kierowcy codzien realizowali nielegalnie proceder i dostawali w razie kontroli kary po 12tys zł kary. Od 1stycznia 2020 zmieniło się to iż teraz tez firmy takie jak uber i bolt takze musza uzyskać licencje posrednika w wydawaniu zlecen i także moga zostac ukarane (co nie miało miejsca wcześniej) za przekazywanie zlecen nielegalnym kierowcom bez uprawnien do zarobkowego przewozu osób a nie tylko ci kierowcy za ich realizacje. Pozdrawiam

666
20 lutego, 16:46, Gość:

cwelówkarze znowu szalejo?

Co tam, złapali cię i teraz musisz brać do buzi i w pupę żeby odrobić karę administracyjną od ITD? Ile to tam ? 12000 PLN? Dupsko pęknie - cwelineczko

666
22 lutego, 20:57, Raf:

Szanowny redaktorze. Zgodnie z ustawą kierowcy ci nie tylko powinni mieć licencję ale MUSZĄ ją mieć. Od 1 stycznia bez licencji jeżdżą NIELEGALNIE!!!

Od zawsze jeżdżą nielegalnie bez licencji taxi... Nie pisz bajek .

688
23 lutego, 18:45, Hrab:

Ale tu żal d..pe ściska. Zgodnie z ustawą od tego roku nie trzeba posiadać urządzeń typu taksometr oraz kasa fiskalna(wcześniej też nie trzeba było jeżeli nie przyjmowales gotówkowych transakcji). Boli najbardziej że usługa przewozów zmienila się z ekskluzywnej na komercyjną. Nikt nie musi mieć licencji póki co bo zgodnie z ustawą jest na to czas do 31 marca. Pozdrawiam Panów Udzielających się w komentarzach bo poziom wiedzy jest nadzwyczajny...

Nie ma na dzień dzisiejszy aplikacji, także potrzebny jest fizyczny taksometr. Czas do 31 marca mają korporacje na uzyskanie licencji pośrednika, kierowcy muszą posiadać ja od zawsze. Bajki Uber trollu opowiadaj jak wydajesz auto saszy z Kijowa.

H
Hrab

Ale tu żal d..pe ściska. Zgodnie z ustawą od tego roku nie trzeba posiadać urządzeń typu taksometr oraz kasa fiskalna(wcześniej też nie trzeba było jeżeli nie przyjmowales gotówkowych transakcji). Boli najbardziej że usługa przewozów zmienila się z ekskluzywnej na komercyjną. Nikt nie musi mieć licencji póki co bo zgodnie z ustawą jest na to czas do 31 marca. Pozdrawiam Panów Udzielających się w komentarzach bo poziom wiedzy jest nadzwyczajny...

R
Raf

Szanowny redaktorze. Zgodnie z ustawą kierowcy ci nie tylko powinni mieć licencję ale MUSZĄ ją mieć. Od 1 stycznia bez licencji jeżdżą NIELEGALNIE!!!

S
Sama prawda

Uberowcy i Boltowcy nadal jeżdżą na czarno, ale głównie dlatego, że ich nie stać na posiadanie wszystkiego, co konieczne. Nie dziwię się skoro za miskę ryżu sprzedają się obcokrajowcom. Niezłym trzeba być nieudacznikiem, aby się tak upodlić. Zresztą po co im papiery, skoro kiienci o podobnym poziomie się też znajdą. Wszak to typowo polskie, że cebulak dla zaoszczędzenia 2 zł wsiadłby do mordercy i gwałciciela. Jedni i drudzy siebie warci. Szkoda tylko, że potem na Zachodzie się z całego narodu śmieją. A śmieją się i to nieźle.

G
Gość
21 lutego, 10:23, Gość:

Weszła ustawa o tym że można jeździć bez kasy fiskalnej oraz z taksometrem w postaci aplikacji a takiej apki jeszcze nie ma bo musi ona być wydana od ministra cyfryzacji i dlatego kierowcy aplikacji bolt oraz Uber nie spieszą się ze zdobyciem licencji bo po co kupować taksometr i płacić za homologację jeżeli za chwilę będzie ona nie potrzebna...

W tym momencie jest to zbędny wydatek i dlatego wszyscy czekają.

Pan Redaktor rzeczywiście brednie wypisuje.

Nie spieszy się ministerstwu z dopracowaniem tej sprawy a nie kierowcom czy partnerom. Jestem kierowcą tych aplikacji i płace takie same podatki bo jestem zatrudniony na umowę o pracę i wszystkie koszta ponoszę ja, więc Panowie z taxi również sieją dezinformację. Są partnerzy którzy nie dają żadnych dokumentów do podpisania ale są tacy którzy przestrzegają prawa.

Panowie taksówkarze również mają kupione auto że starszego rocznika i bez umowy dają jeździć naszym wschodnim sąsiadom z podziałem zysków także proszę bez bredni skoro wszyscy tutaj tacy prawilni są..

22 lutego, 7:57, Gość:

Zgrywasz moralizatora, pouczasz innych, a sam przyznajesz, że działasz nielegalnie wbrew polskiemu prawu i wbrew Ustawie o Transporcie Drogowym... obłuda wylewa się z twojego zakłamanego ryja!

Kogo ty chcesz umoralniać, skoro sam jesteś przestępcą!!!!!!!!!

22 lutego, 9:54, Gość:

Lepiej być przestępca niż idiota😘

Nawet sobie nie zdajesz sprawę, że jesteś jednym i drugim, i to do kwadratu...

G
Gość
21 lutego, 10:23, Gość:

Weszła ustawa o tym że można jeździć bez kasy fiskalnej oraz z taksometrem w postaci aplikacji a takiej apki jeszcze nie ma bo musi ona być wydana od ministra cyfryzacji i dlatego kierowcy aplikacji bolt oraz Uber nie spieszą się ze zdobyciem licencji bo po co kupować taksometr i płacić za homologację jeżeli za chwilę będzie ona nie potrzebna...

W tym momencie jest to zbędny wydatek i dlatego wszyscy czekają.

Pan Redaktor rzeczywiście brednie wypisuje.

Nie spieszy się ministerstwu z dopracowaniem tej sprawy a nie kierowcom czy partnerom. Jestem kierowcą tych aplikacji i płace takie same podatki bo jestem zatrudniony na umowę o pracę i wszystkie koszta ponoszę ja, więc Panowie z taxi również sieją dezinformację. Są partnerzy którzy nie dają żadnych dokumentów do podpisania ale są tacy którzy przestrzegają prawa.

Panowie taksówkarze również mają kupione auto że starszego rocznika i bez umowy dają jeździć naszym wschodnim sąsiadom z podziałem zysków także proszę bez bredni skoro wszyscy tutaj tacy prawilni są..

22 lutego, 7:57, Gość:

Zgrywasz moralizatora, pouczasz innych, a sam przyznajesz, że działasz nielegalnie wbrew polskiemu prawu i wbrew Ustawie o Transporcie Drogowym... obłuda wylewa się z twojego zakłamanego ryja!

Kogo ty chcesz umoralniać, skoro sam jesteś przestępcą!!!!!!!!!

Lepiej być przestępca niż idiota😘

G
Gość
21 lutego, 10:23, Gość:

Weszła ustawa o tym że można jeździć bez kasy fiskalnej oraz z taksometrem w postaci aplikacji a takiej apki jeszcze nie ma bo musi ona być wydana od ministra cyfryzacji i dlatego kierowcy aplikacji bolt oraz Uber nie spieszą się ze zdobyciem licencji bo po co kupować taksometr i płacić za homologację jeżeli za chwilę będzie ona nie potrzebna...

W tym momencie jest to zbędny wydatek i dlatego wszyscy czekają.

Pan Redaktor rzeczywiście brednie wypisuje.

Nie spieszy się ministerstwu z dopracowaniem tej sprawy a nie kierowcom czy partnerom. Jestem kierowcą tych aplikacji i płace takie same podatki bo jestem zatrudniony na umowę o pracę i wszystkie koszta ponoszę ja, więc Panowie z taxi również sieją dezinformację. Są partnerzy którzy nie dają żadnych dokumentów do podpisania ale są tacy którzy przestrzegają prawa.

Panowie taksówkarze również mają kupione auto że starszego rocznika i bez umowy dają jeździć naszym wschodnim sąsiadom z podziałem zysków także proszę bez bredni skoro wszyscy tutaj tacy prawilni są..

Zgrywasz moralizatora, pouczasz innych, a sam przyznajesz, że działasz nielegalnie wbrew polskiemu prawu i wbrew Ustawie o Transporcie Drogowym... obłuda wylewa się z twojego zakłamanego ryja!

Kogo ty chcesz umoralniać, skoro sam jesteś przestępcą!!!!!!!!!

D
Dkk
21 lutego, 10:23, Gość:

Weszła ustawa o tym że można jeździć bez kasy fiskalnej oraz z taksometrem w postaci aplikacji a takiej apki jeszcze nie ma bo musi ona być wydana od ministra cyfryzacji i dlatego kierowcy aplikacji bolt oraz Uber nie spieszą się ze zdobyciem licencji bo po co kupować taksometr i płacić za homologację jeżeli za chwilę będzie ona nie potrzebna...

W tym momencie jest to zbędny wydatek i dlatego wszyscy czekają.

Pan Redaktor rzeczywiście brednie wypisuje.

Nie spieszy się ministerstwu z dopracowaniem tej sprawy a nie kierowcom czy partnerom. Jestem kierowcą tych aplikacji i płace takie same podatki bo jestem zatrudniony na umowę o pracę i wszystkie koszta ponoszę ja, więc Panowie z taxi również sieją dezinformację. Są partnerzy którzy nie dają żadnych dokumentów do podpisania ale są tacy którzy przestrzegają prawa.

Panowie taksówkarze również mają kupione auto że starszego rocznika i bez umowy dają jeździć naszym wschodnim sąsiadom z podziałem zysków także proszę bez bredni skoro wszyscy tutaj tacy prawilni są..

Jak zwykle bełkot redaktorów od siódmych boleści. Zwolnij się ten który pisałeś ten tekst bo na Twoje miejsce usiąść może pierwszy lepszy i przedstawi rzetelnie informacje. Choćby kolega wyżej. I tak wyglądają media głównego ścieku. Syfm

G
Gość

Weszła ustawa o tym że można jeździć bez kasy fiskalnej oraz z taksometrem w postaci aplikacji a takiej apki jeszcze nie ma bo musi ona być wydana od ministra cyfryzacji i dlatego kierowcy aplikacji bolt oraz Uber nie spieszą się ze zdobyciem licencji bo po co kupować taksometr i płacić za homologację jeżeli za chwilę będzie ona nie potrzebna...

W tym momencie jest to zbędny wydatek i dlatego wszyscy czekają.

Pan Redaktor rzeczywiście brednie wypisuje.

Nie spieszy się ministerstwu z dopracowaniem tej sprawy a nie kierowcom czy partnerom. Jestem kierowcą tych aplikacji i płace takie same podatki bo jestem zatrudniony na umowę o pracę i wszystkie koszta ponoszę ja, więc Panowie z taxi również sieją dezinformację. Są partnerzy którzy nie dają żadnych dokumentów do podpisania ale są tacy którzy przestrzegają prawa.

Panowie taksówkarze również mają kupione auto że starszego rocznika i bez umowy dają jeździć naszym wschodnim sąsiadom z podziałem zysków także proszę bez bredni skoro wszyscy tutaj tacy prawilni są..

T
Trek

Skoro kierowcy Bolta i Ubera sa tacy uczcuwi to dlaczego co kontrola ITD konczy sie kara grzywna w granicach kilku tys za brak dokumentow?

P
Pasażer

FREE NOW - tu są przekręty które jeżdżą na aplikacji UBER, BOLT trzeba się przyjrzeć dokładnie.

P
Polak

można tak ochydnie kłamać i szerzyć dezinformacje. Od stycznia Kierowcy bolta mają mieć takie same papiery jak taksówkarze? Skad pan się urwał ze panu pozwolono artykuły pisać jak pan nic nie wie i pisze takie kłamstwa?! Kierowcy bolta maja mieć takie same papiery jak taksowkarze od kąd tylko bolt wszedł na rynek, bo takie prawo obowiązuje od dekad z tym ze kierowcy bolta łamali je wprost będąc nie uczciwą konkurencją dla taksówkarzy. Kierowcy bolta nie są sprzedawcami mięsa tylko przewożą zarobkowo ludzi za pieniądze samochodami osobowymi a żeby to robić trzeba zrobić licencje taxi i oznakować samochód i tak nie jest od stycznia tylko od dekad. Wiec prosze panie autorze sprostować tą dezinformacje

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3