- Sukces Internetowego Konta Pacjenta wynika niewątpliwie z jego użyteczności. Potwierdza to zarówno liczba osób, które uruchomiły IKP, jak i wynik ubiegłorocznego badania „Świadomość i postrzeganie Internetowego Konta Pacjenta”, w którym ponad 3/4 respondentów deklarowało jego przydatność – oświadczy Jarosław Kieszek, dyrektor Centrum e-Zdrowia.
Dodał, że znaczna część funkcjonalności, które pojawiły się na IKP w okresie pandemii, nie była wcześniej planowana. - Zostały one wprowadzone jako reakcja na bieżące potrzeby Polaków związane z dostępem do informacji online o swoim zdrowiu. Fakt, że zostały sprawnie wdrożone, świadczy o naszej skuteczności, ale również o bardzo dużym potencjale rozwojowym IKP i elastyczności tej aplikacji – mówi Kieszek.
Wariant Delta – objawy koronawirusa z Indii. Sprawdź nietypo...
Według informacji CeZ , w ciągu pierwszego półrocza 2021 r. aktywowano ponad 5 mln kont – o 1,4 mln więcej niż w całym 2020 r. i ponad 6 razy więcej niż w całym 2019 r. To efekt wprowadzenia licznych nowych funkcjonalności, które ułatwiły zdalne korzystanie z usług ochrony zdrowia.
Do grudnia 2019 r. IKP aktywowało 907 tys. osób. Rok później było to już 4,6 mln, a w lipcu 2021 r. aktywowanych zostało już ponad 10 mln kont. W szczytowym momencie – kwiecień 2021 r. – ponad 1,2 mln osób zalogowało się po raz pierwszy na IKP, czyli więcej niż łącznie przez cały 2019 rok.
Dzięki Internetowemu Kontu Pacjenta możemy:
- pobrać Unijny Certyfikat Covid, a także otrzymać e-skierowanie na szczepienie przeciw Covid-19 oraz mieć dostęp do wyników testu na koronawirusa i informacji o kwarantannie i/lub izolacji,
- wypełnić ankietę programu Profilaktyka 40 PLUS, dzięki czemu skorzystasz z pakietu badań profilaktycznych,
- mieć stały dostęp do wystawionych e-recept i e-skierowań wraz z wszystkimi informacjami, które zawierają te dokumenty, m.in. kodami ich realizacji, informacjami o dawkowaniu leków oraz terminami umówionych na e-skierowanie wizyt,
- otrzymywać e-mailem lub SMS-em powiadomienia o wystawionych e-receptach i e-skierowaniach, bez konieczności wizyty osobistej w placówce,
- wybrać lub zmienić lekarza, pielęgniarkę i/lub położną podstawowej opieki zdrowotnej,
- udostępnić placówce medycznej lub pracownikowi medycznemu swoje e-recepty i e-skierowania, a aptece lub punktowi aptecznemu e-recepty i informacje o lekach wykupionych na receptę,
- uzyskać dostęp do informacji o historii Twoich wizyt w przychodni oraz o pomocy, jakiej udzielono Ci w ramach NFZ, a także ile NFZ zapłacił za świadczenia,
- mieć dostęp historii leczenia osoby bliskiej, która Cię do tego upoważniła, a także Twojego dziecka do 18 roku życia (wraz z dostępem do wystawionych mu e-recept i e-skierowań),
- znaleźć informacje o wystawionych e-zwolnieniach,
- złożyć wniosek o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ).
