Uroczysta gala z okazji jubileuszu 55-lecia Szkoły Podstawowej nr 23 im. Stefana Balcera odbyła się w piątek 15 listopada, w siedzibie placówki przy ulicy Fordońskiej 17. Wśród gości znaleźli się przedstawiciele miasta, w tym Anna Mackiewicz, zastępczyni prezydenta Bydgoszczy.
Od kilku klas do osobnej szkoły
Szkoła Podstawowa nr 23 powstała w roku 1968 na bazie klas specjalnych przy szkole podstawowej, która istniała od 1921 roku. Jak czytamy w opisie historii placówki na stronie internetowej, ideą powstania szkoły było "zapewnienie edukacji i wychowania dzieciom potrzebującym specjalnych metod nauczania".
"Pierwszym kierownikiem, a następnie dyrektorem szkoły był Henryk Winnicki. W pierwszym roku szkolnym 1968/1969 naukę rozpoczęło 151 uczniów. W 1977r. szkoła podstawowa przejęła dzieci ze zlikwidowanej Szkoły Podstawowej nr 51 przy ulicy Toruńskiej. Także powiększyło się grono nauczycieli. Po 25 latach działalności szkoła liczyła 17 oddziałów i 204 uczniów. Została utworzona klasa wstępna.
W roku 1985 obowiązki dyrektora szkoły powierzone zostały Władysławowi Kozińskiemu.
9 września 1988 roku Szkole Podstawowej nr 23 nadano imię Stefana Balcera, nauczyciela okresu międzywojennego, kierownika szkoły powszechnej przy ulicy Fordońskiej. Stefan Balcer został rozstrzelany na początku II wojny światowej w Dolinie Śmierci w Fordonie."
Najnowsza historia szkoły
Rok 1999 w historii szkoły jest określany przełomowym, bo właśnie wtedy zaczęło funkcjonować przy Szkole Podstawowej nr 23 Gimnazjum nr 40. W roku szkolnym 2002/2003 placówki zostały przemianowane na Zespół Szkół nr 31, a dyrektorem została Beata Stankowska, a w 2005 roku to stanowisko objęła Katarzyna Fuksiewicz. Po jej przejściu na emeryturę, w 2010 roku dyrektorem została Małgorzata Sopór.
"Od roku szkolnego 2017/2018 Zespół Szkół nr 31 tworzą Szkoła Podstawowa nr 23 i Szkoła Przysposabiająca do Pracy nr 2. Obecnie uczy się tu prawie 150 niepełnosprawnych dzieci. Od początku zasadniczym celem kształcenia dzieci i młodzieży było ich wychowanie i przysposobienie do życia".
- Głównym celem, jaki stawia sobie Rada Pedagogiczna, jest integrowanie uczniów z lokalnym środowiskiem, a także przygotowanie ich do pełnienia przyszłych obowiązków - informuje szkoła.
