https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jak pojedziemy do Fordonu? Drogowcy opracowali trzy wersje połączeń, uwzględniających nową linię tramwajową

Tomasz Zieliński
Kamil Mójta
Z trzech przygotowanych wariantów drogowcy rekomendują ten, który zakłada doprowadzenie do Fordonu czterech linii tramwajowych. Zniknąć mają autobusy 83 i 86.

Ponieważ szkice propozycji są bardzo obszerne, przedstawiamy trzeci wariant, opracowany przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. Został on również najżyczliwiej przyjęty w ratuszu.

PRZECZYTAJ:Niecodzienne atrakcje na Wyścigowej. Dziś spacerował tamtędy łoś

Zakłada połączenie Fordonu czterema liniami tramwajowymi z resztą miasta. Gruntownie przebudowana ma zostać również siatka połączeń autobusowych. Biorąc pod uwagę koszt inwestycji - około 400 mln złotych - z punktu widzenia społecznego, ale i zdrowego rozsądku, ten wariant wydaje się najlepszy.

Wariant na „4”

Omawiany przez „Express” wariant zakłada skierowanie do Fordonu czterech linii:

- nr 3 z Rycerskiej do os. Łoskoń,
- nr 7 z Kapuścisk do os. Niepodległości,
- nr 9 z Wilczaka do os. Łoskoń,
- nr 10 z Lasu Gdańskiego do os. Niepodległości.

Według planów drogowców, łączna średnia częstotliwość kursów na linii do Fordonu w godzinach szczytu wyniesie cztery minuty.

W tym wariancie zmienione zostałyby również trasy tramwajów nr 2, 4 i 8. „Ósemka” skierowana zostałaby z Kapuścisk do Dworca Głównego i pętli Rycerska.

Drogowcy przewidują też korektę przebiegu linii nr 2 i 4 na północnych końcowych odcinkach tras (linia nr 2 do Bielaw, linia nr 4 do Lasu Gdańskiego) w celu poprawy synchronizacji kursów linii nr 5 i 6 na Babiej Wsi. W takim układzie jedynymi liniami bez zmian zostałyby „jedynka” i „szóstka”.

Autobusy od nowa

- Znacznie większe zmiany czekałyby komunikację autobusową. Zmiany jej układu dotyczyłyby praktycznie całego miasta.

Według propozycji drogowców, zlikwidowana zostanie linia autobusowa nr 70, skrócone linie nr 83 i 86.
Linia nr 53 połączyłaby nową stację przy Madalińskiego na Błoniu przez, m.in., ulice Piękną i Solskiego z Łukasiewicza.

Linia nr 54 pozostałaby bez zmian, choć zniknąć ma wariant przez ul. Pileckiego.

Zlikwidowany zostałby skrócony wariant linii nr 56, za to podstawowy zostałby wydłużony, zastępując linię nr 53 na odcinku plac Poznański - Glinki BFM.

Linia nr 60 planowana jest w przebiegu od Błonia przez rondo Jagiellonów do Morskiej. Autobus kursowałaby również w dni powszednie.

Linia nr 61 poprawić ma komunikację z Osową Górą: wydłużona trasa prowadziłaby z Kapuścisk przez Kruszwicką i Grunwaldzką do Rekinowej.

Busy na „67”

Linia nr 62 zaplanowana została na trasie okrężnej - od ronda Jagiellonów przez Kujawską, Wojska Polskiego, Glinki, Wąbrzeską i Jana Pawła II do Kujawskiej i punktu wyjścia.

Nową linią byłaby „63”. Jej trasa planowana jest od Chmurnej przez Nad Torem i Kamienną do Dźwigowej. Biegnąc w ciągu trasy W-Z, zastąpiłaby likwidowane linie nr 83 i 86.

Linia nr 64 pojechałaby na dłuższej trasie. Startując z ul. Barwnej, pojechałaby do Skłodowskiej, a potem przez Łęczycką i Fordońską do Przemysłowej.

Trasa linii nr 65 uległaby zmianie i wydłużeniu. Wyruszając tradycyjnie z Sułkowskiego, z Wyszyńskiego prowadziłaby przez Skłodowską i Łęczycką do Fordońskiej, a przez fordoński Rynek dotarłaby do osiedla Nad Wisłą.

Charakter zmieniłaby linia nr 67. Pobiegłaby na trasie okrężnej w ścisłym centrum od Rycerskiej przez rondo Ossolińskich i Świętojańską. Obsługiwać miałyby ją krótsze autobusy.

Drogowcy zaplanowali podzielenie na dwie linii nr 69. Pierwsza, pod starym numerem, pobiegłaby z Błonia przez Inowrocławską i Kujawską do Toruńskiej, a później przez ronda Toruńskie i Fordońskie do Wyszyńskiego. Stamtąd przez Skłodowską, Łęczycką i Fordońską dotarłaby do Kaliskiego, Twardzickiego, aż na osiedle Tatrzańskie.

Powstała przez podział linia nr 89 łączyłaby Błonie z os. Tatrzańskim, ale przez Centrum Onkologii.

Dowiozą do tramwaju

Skróceniu ulegnie linia nr 79. Zaplanowano ją od Rycerskiej do Wojska Polskiego, a później Magnuszewską, Glinki, Ujejskiego, Solskiego z powrotem do Rycerskiej.

Linia nr 80 obsługiwać ma lotnisko. Pobiegnie, m.in., przez dworzec PKS oraz główną stację kolejową.
Linią dowozową do fordońskiego tramwaju stać się ma linia nr 81 na trasie: Wyzwolenia - Orląt Lwowskich - Wyzwolenia - Fordon Rynek - Bydgoska - Fordońska - Brzechwy - Skarżyńskiego - Twardzickiego - Kleeberga-Andersa - Kaliskiego-Akademicka - Centrum Onkologii - Rejewskiego - Auchan - IKEA.

Podobnie ma być z linią nr 82: Łoskoń - Bora-Komorowskiego - Piłsudskiego - Wyzwolenia - Fordon Rynek - Bydgoska - Fordońska - Brzechwy - Skarżyńskiego - Twardzickiego - Kleeberga-Andersa - Kaliskiego - Akademicka - Matki Teresy - Eskulapa.

Drogowcy zaplanowali całkowitą zmianę przebiegu trasy linii nr 84. Jej autobusy w szczycie mają kursować na trasie: Brzechwy Zajezdnia - Skarżyńskiego - Pelplińska - Tatrzańskie - Wyzwolenia
- Orląt Lwowskich - Wyzwolenia - Swobodna - Bora-Komorowskiego - Łoskoń.

Jeszcze tylko konsultacje

- Pamiętajmy o tym, że to na razie propozycje do dyskusji - przypomina Krzysztof Kosiedowski z ZDMiKP. - Mieszkańcy będą mieli możliwość wypowiedzenia się w tej sprawie podczas konsultacji społecznych.

Na razie nie wiadomo, kiedy konsultacje miałyby się odbyć. Tramwaj do Fordonu ruszyć ma 1 stycznia 2016 r.

Komentarze 45

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

L
LOL
To w końcu 5 jeździ przez Babią wieś?
m
marzena
to jest skandal dla tramwaju do Fordonu reszta mieszkańców ( chorych) musi jeździć z przesiadkami do szpitala Onkologicznego RCO. Kto to wymyślił ? Podobno wszyscy którzy dojeżdżają wyrazili zgodę na likwidację 94 ciekawe kiedy? Nie słyszałam by ktoś pytał! Na przestanku też nie było ! To kto się zgodził? Może ktoś zdrowy by się zastanowił co robi!!!!!
o
ona
straszny balagan zabieracie 84 ktory wozil mieszkancow z nad wisly do centrum i na pkp starsi ludzie maja taki kawal chodzic na tramwaj mielismy polaczenie z onkologia ale kogo to obchodzi
M
Mycha
Popieram tą wypowiedź. 83 ma zostać i tyle.
n
niezadowolona
Również nie jestem za likwidacją lini nr 83 - jedyna łącząca mniej więcej całe miasto. Na co mi tramwaj nr 3 z którego będę sie musiałą przesiadać :/ te wszystkie zmiany nie będą chyba dobre :/ z tego co czytam to czekają nas same przesiadki a powinno byc chyba odwrotnie :/
d
do 4 dona
Nie zostanie okrojona bo bedziemy mieli 10 linii tramwajowych zamiast obecnych 8 I jeszcze wiecej autobusowych.
4don
Pytanie powinno brzmieć jak bardzo zostanie okrojona komunikacja po uruchomieniu tramwaju do Fordonu. Na chwilę obecną miasto zapowiedziało zmniejszenie o 17 mln zł. dotacji na pozostałą część komunikacji.
d
do una
Pochodzenie mam polskie i aryjskie a ty semickie i zlodziejskie to ewidentne bos z Trollunia.
u
un
To może pisz po polsku ! Wujek Adolf już nie żyje więc się nie obrazi i możesz pisać z użyciem polskich znaków . To nie jest takie trudne dla polaków ! No chyba że masz inne pochodzenie ...
d
do una
Ja pisalem liczbe mieszkancow czyli potencjalnych klientow MZK gamoniu- absolwenci UMK nie umieja czytac po polsku ze zrozumieniem.
F
Fordonianka
Co się stało z pierwszą wersją utworzenia linii autobusowych :101- z Tatrzańskiego na Osową Górę oraz 106 z Mariampola na Prądy...? Miały jechać trasą W-Z , Dużo osób z Fordonu pracuje na Osowej w tej chwili dojazd trwa 90min
u
un
W Toruniu z komunikacji miejskiej korzysta około 60 tysięcy w tym większość studentów . Jeżeli w Bydzi 360 tysięcy to znaczy że bida aż piszczy bo nie mają nawet samochodu na rodzinę . Ale co tam jakiś samochód , dla Metropolii to choćby pieszo . Szerokiej drogi ....
d
do una
My I tak mamy wszystkiego wiecej niz wy- my mamy 9 linii tramwajowych a wy tylko 5 poza tym u nas sie to bez problem utrzyma bo nasze MZK ma 360 000 klientow a wasze niecale 190 000- w tych statystykach ujawnia sie potega Metropolii.
u
un
Tramwajów więcej od Torunia , nocny co 30 minut bo w Toruniu taki mają , więcej linii , dalsze trasy . To wszystko przekłada się na koszty komunikacji i ceny biletów . W końcu będziecie płacić po 10 złotych za jeden przejazd . Ale co tam pieniądze , Metropolia się liczy !
W
Wkurzona
Należałoby w końcu zrobić coś z linią 56, jeden jedyny autobus, którym praktycznie nigdzie nie dojedziesz, nie ma żadnych dogodnych połączeń z najbliższymi dzielnicami - Błonie trezba jechać do ronda grunw.żeby się cofnąć - bezsens, a jak dojechać do Fordonu - masakra, nie ma miejsca gdzie moglibyśmy się przesiąć i jechać spokojnie kolejną godzinę, cholera niech coś wymyślą bo to już jest nie do wytrzymania, chociaż jakiś bus czy coś przez nasypową albo las, żebyśmy mogli do Błonia się chociaż dostać, bo stamta prawie wszystko rusza
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski