Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak pojedziemy do Fordonu? Drogowcy opracowali trzy wersje połączeń, uwzględniających nową linię tramwajową

Tomasz Zieliński
Kamil Mójta
Z trzech przygotowanych wariantów drogowcy rekomendują ten, który zakłada doprowadzenie do Fordonu czterech linii tramwajowych. Zniknąć mają autobusy 83 i 86.

Ponieważ szkice propozycji są bardzo obszerne, przedstawiamy trzeci wariant, opracowany przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. Został on również najżyczliwiej przyjęty w ratuszu.

PRZECZYTAJ:Niecodzienne atrakcje na Wyścigowej. Dziś spacerował tamtędy łoś

Zakłada połączenie Fordonu czterema liniami tramwajowymi z resztą miasta. Gruntownie przebudowana ma zostać również siatka połączeń autobusowych. Biorąc pod uwagę koszt inwestycji - około 400 mln złotych - z punktu widzenia społecznego, ale i zdrowego rozsądku, ten wariant wydaje się najlepszy.

Wariant na „4”

Omawiany przez „Express” wariant zakłada skierowanie do Fordonu czterech linii:

- nr 3 z Rycerskiej do os. Łoskoń,
- nr 7 z Kapuścisk do os. Niepodległości,
- nr 9 z Wilczaka do os. Łoskoń,
- nr 10 z Lasu Gdańskiego do os. Niepodległości.

Według planów drogowców, łączna średnia częstotliwość kursów na linii do Fordonu w godzinach szczytu wyniesie cztery minuty.

W tym wariancie zmienione zostałyby również trasy tramwajów nr 2, 4 i 8. „Ósemka” skierowana zostałaby z Kapuścisk do Dworca Głównego i pętli Rycerska.

Drogowcy przewidują też korektę przebiegu linii nr 2 i 4 na północnych końcowych odcinkach tras (linia nr 2 do Bielaw, linia nr 4 do Lasu Gdańskiego) w celu poprawy synchronizacji kursów linii nr 5 i 6 na Babiej Wsi. W takim układzie jedynymi liniami bez zmian zostałyby „jedynka” i „szóstka”.

Autobusy od nowa

- Znacznie większe zmiany czekałyby komunikację autobusową. Zmiany jej układu dotyczyłyby praktycznie całego miasta.

Według propozycji drogowców, zlikwidowana zostanie linia autobusowa nr 70, skrócone linie nr 83 i 86.
Linia nr 53 połączyłaby nową stację przy Madalińskiego na Błoniu przez, m.in., ulice Piękną i Solskiego z Łukasiewicza.

Linia nr 54 pozostałaby bez zmian, choć zniknąć ma wariant przez ul. Pileckiego.

Zlikwidowany zostałby skrócony wariant linii nr 56, za to podstawowy zostałby wydłużony, zastępując linię nr 53 na odcinku plac Poznański - Glinki BFM.

Linia nr 60 planowana jest w przebiegu od Błonia przez rondo Jagiellonów do Morskiej. Autobus kursowałaby również w dni powszednie.

Linia nr 61 poprawić ma komunikację z Osową Górą: wydłużona trasa prowadziłaby z Kapuścisk przez Kruszwicką i Grunwaldzką do Rekinowej.

Busy na „67”

Linia nr 62 zaplanowana została na trasie okrężnej - od ronda Jagiellonów przez Kujawską, Wojska Polskiego, Glinki, Wąbrzeską i Jana Pawła II do Kujawskiej i punktu wyjścia.

Nową linią byłaby „63”. Jej trasa planowana jest od Chmurnej przez Nad Torem i Kamienną do Dźwigowej. Biegnąc w ciągu trasy W-Z, zastąpiłaby likwidowane linie nr 83 i 86.

Linia nr 64 pojechałaby na dłuższej trasie. Startując z ul. Barwnej, pojechałaby do Skłodowskiej, a potem przez Łęczycką i Fordońską do Przemysłowej.

Trasa linii nr 65 uległaby zmianie i wydłużeniu. Wyruszając tradycyjnie z Sułkowskiego, z Wyszyńskiego prowadziłaby przez Skłodowską i Łęczycką do Fordońskiej, a przez fordoński Rynek dotarłaby do osiedla Nad Wisłą.

Charakter zmieniłaby linia nr 67. Pobiegłaby na trasie okrężnej w ścisłym centrum od Rycerskiej przez rondo Ossolińskich i Świętojańską. Obsługiwać miałyby ją krótsze autobusy.

Drogowcy zaplanowali podzielenie na dwie linii nr 69. Pierwsza, pod starym numerem, pobiegłaby z Błonia przez Inowrocławską i Kujawską do Toruńskiej, a później przez ronda Toruńskie i Fordońskie do Wyszyńskiego. Stamtąd przez Skłodowską, Łęczycką i Fordońską dotarłaby do Kaliskiego, Twardzickiego, aż na osiedle Tatrzańskie.

Powstała przez podział linia nr 89 łączyłaby Błonie z os. Tatrzańskim, ale przez Centrum Onkologii.

Dowiozą do tramwaju

Skróceniu ulegnie linia nr 79. Zaplanowano ją od Rycerskiej do Wojska Polskiego, a później Magnuszewską, Glinki, Ujejskiego, Solskiego z powrotem do Rycerskiej.

Linia nr 80 obsługiwać ma lotnisko. Pobiegnie, m.in., przez dworzec PKS oraz główną stację kolejową.
Linią dowozową do fordońskiego tramwaju stać się ma linia nr 81 na trasie: Wyzwolenia - Orląt Lwowskich - Wyzwolenia - Fordon Rynek - Bydgoska - Fordońska - Brzechwy - Skarżyńskiego - Twardzickiego - Kleeberga-Andersa - Kaliskiego-Akademicka - Centrum Onkologii - Rejewskiego - Auchan - IKEA.

Podobnie ma być z linią nr 82: Łoskoń - Bora-Komorowskiego - Piłsudskiego - Wyzwolenia - Fordon Rynek - Bydgoska - Fordońska - Brzechwy - Skarżyńskiego - Twardzickiego - Kleeberga-Andersa - Kaliskiego - Akademicka - Matki Teresy - Eskulapa.

Drogowcy zaplanowali całkowitą zmianę przebiegu trasy linii nr 84. Jej autobusy w szczycie mają kursować na trasie: Brzechwy Zajezdnia - Skarżyńskiego - Pelplińska - Tatrzańskie - Wyzwolenia
- Orląt Lwowskich - Wyzwolenia - Swobodna - Bora-Komorowskiego - Łoskoń.

Jeszcze tylko konsultacje

- Pamiętajmy o tym, że to na razie propozycje do dyskusji - przypomina Krzysztof Kosiedowski z ZDMiKP. - Mieszkańcy będą mieli możliwość wypowiedzenia się w tej sprawie podczas konsultacji społecznych.

Na razie nie wiadomo, kiedy konsultacje miałyby się odbyć. Tramwaj do Fordonu ruszyć ma 1 stycznia 2016 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!