Czy Poczta Polska teraz, a więc w dobie koronawirusa, jest czynna?
Poczta Polska jest elementem strategicznej infrastruktury państwa. Stanowi ważne ogniwo pomiędzy obywatelami i instytucjami. Jest obecna we wszystkich gminach, dzięki czemu dysponuje unikatowym dostępem do wszystkich obywateli. Na bieżąco dostosowuje się do aktualnej sytuacji. W związku z ogłoszeniem przez prezesa Rady Ministrów, Mateusza Morawieckiego, stanu zagrożenia epidemicznego, w spółce został wprowadzony szereg rozwiązań, które mają służyć państwu, pracownikom oraz klientom. Pozostajemy w stałym kontakcie z Głównym Inspektorem Sanitarnym i innymi służbami, odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo w Polsce. W związku z pandemią koronawirusa, spółka wprowadziła zmiany dotyczące pracy w swoich placówkach. Od poniedziałku, 16 marca, w związku z zawieszeniem transportu lotniczego Poczta Polska wstrzymała przyjęcia przesyłek do niektórych krajów – konkretne komunikaty publikujemy na www.poczta-polska.pl. Wprowadzone również zostały poniższe zmiany w organizacji pracy placówek pocztowych: godziny pracy placówek w dni robocze uległy skróceniu do 6 godzin, przy czym w wybrane dni placówka będzie czynna w godz. 14-20 lub zamiennie przez trzy godziny w sobotę, także pozostałe placówki czynne dotychczas w soboty będą obsługiwać klientów przez trzy godziny – szczegółowe informacje o czasie pracy poszczególnych placówek można sprawdzić na www.poczta-polska.pl, praca placówek całodobowych została skrócona, placówki te są czynne przez 7 dni w tygodniu od godz. 8.00 do 20.00, punkty obsługi klienta w galeriach handlowych są nieczynne.
Czy listonosze normalnie wychodzą w teren?
Tak, doręczanie korespondencji i kwot przekazów odbywa się na bieżąco. Poczta Polska wdrożyła uproszczoną zasadę doręczania przesyłek rejestrowych dla wszystkich klientów. Oprócz tradycyjnej formy doręczenia, wszystkie przesyłki listowe rejestrowane, paczkowe i kurierskie (z zastrzeżeniem przesyłek z dokumentami zwrotnymi) można odebrać bez pokwitowania. W tym przypadku wystarczy okazanie pracownikowi poczty z bezpiecznej odległości dokumentu tożsamości, np. dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy. Pracownik Poczty Polskiej sam spisze 4 ostatnie cyfry numeru weryfikowanego dokumentu.
Jak pracownicy poczty chronią się przed zakażeniem wirusem?
Celem nadrzędnym podejmowanych działań jest zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu pracy wszystkim pocztowcom, jak też osobom korzystającym z naszych usług. Dlatego też, w trosce o bezpieczeństwo klientów oraz pracowników Poczty Polskiej, organizacja obsługi klienta w placówkach pocztowych oparta jest o zasadę, że przy każdym czynnym okienku może przebywać jedna osoba. Szczegółowe informacje zostały umieszczone na drzwiach wejściowych. Mając na uwadze bezpieczeństwo klientów i pracowników w placówkach zostały już wprowadzone tzw. strefy ochronne w bezpośredniej obsłudze klienta. Osoby wchodzące do placówki proszone są o zachowanie odległości około 1,5 metra podczas oczekiwania na obsługę i pozostawanie za znajdującą się na podłodze taśmą także w trakcie obsługi. Bliżej do pracownika klienci powinni podchodzić jedynie w celu okazania dokumentów i innych niezbędnych czynności, na wyraźną prośbę pracownika poczty. Zarząd Poczty Polskiej podjął decyzję o przeznaczeniu dodatkowych środków na płyny dezynfekcyjne oraz rękawiczki dla pracowników eksploatacji. Płyny w pierwszej kolejności rozdystrybuowane zostały wśród listonoszy. Są to osoby, które mają największy kontakt z klientem bez możliwości użycia bieżącej wody i mydła antybakteryjnego.
W miarę możliwości i dostępności środków na rynku realizowane będą potrzeby w innych komórkach organizacyjnych. Podjęta została również decyzja o zakupie maseczek ochronnych i termometrów, które trafią m.in. do sortowni i placówek pocztowych. Zarząd zdecydował o wypłacie dodatkowego świadczenia w wysokości 50 złotych na indywidualny zakup środków do dezynfekcji oraz środków ochrony. Otrzymają je pracownicy zatrudnieni na stanowiskach eksploatacyjnych, mający bezpośredni kontakt z klientami i ładunkami pocztowymi.
Czy załatwienie przez klienta reklamacji lub skargi wymaga osobistego stawienia się w placówce pocztowej?
Oczywiście, że nie. W sprawie złożenia reklamacji bądź skargi prosimy szanownych klientów o składanie zgłoszeń poprzez e-formularz na stronie www.ereklamacje.poczta-polska.pl. W przypadku jeśli klienci nie dysponują możliwościami technicznymi, prosimy o kontakt pod nr tel. 801-333-444 z tel. stacjonarnych lub +48 438 420 600 z tel. komórkowych. Nasza infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-20:00.
Czy emeryci i renciści dostają pieniądze na czas, czy też terminowość tych świadczeń jest zagrożona, właśnie teraz, przez koronawirusa?
Poczta Polska doręcza przekazy emerytalno-rentowe, w przypadku osób objętych kwarantanną, a pobierających te świadczenia zostały wdrożone szczególne procedury.
