- 164 ze zgłoszonych w minionym roku skarg od pacjentów zostało rozpatrzonych przez pracowników Sekcji Skarg i Wniosków. 70 z nich uznano za zasadne. 54 skargi zostały przekazane zgodnie z kompetencjami do innych instytucji (m.in. do rzeczników odpowiedzialności zawodowych przy izbach lekarskich oraz rzecznika praw pacjenta) - informuje Daria Szcześniak z Zespołu Komunikacji Społecznej i Promocji Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Bydgoszczy.
Dodaje, że 13 kolejnych skarg przekazano do innych oddziałów wojewódzkich - jeżeli dotyczyły na przykład uzdrowiska, które znajduje się na terenie innego województwa. Z kolei 15 skarg, które wpłynęły pod koniec 2024 roku nadal jest w toku.
Pacjenci najczęściej skarżyli się na problemy z dostępnością świadczeń medycznych i ich jakością, a także trudności w kontakcie z placówką medyczną.
Daria Szcześniak informuje, że skargę na placówkę, która ma podpisaną umowę z K-POW NFZ można złożyć:
osobiście w oddziale wojewódzkim NFZ w Bydgoszczy (ul. Łomżyńska 33), w delegaturze w Toruniu (ul. Szosa Chełmińska 30) oraz w delegaturze we Włocławku (ul. Kilińskiego 16). W poniedziałki można to uczynić w godz. 8-18, zaś od wtorku do piątku w godz. 8-16
pocztą tradycyjną na adres: K-P OW NFZ ul. Łomżyńska 33, 85-863 Bydgoszcz
elektronicznie na adres: [email protected]
przez ePUAP. adres skrytki ePUAP: /e2519etgwm/SkrytkaESP
Pismo w sprawie skargi powinno zawierać: dane skarżącego (imię, nazwisko, adres), dane placówki medycznej, której dotyczy, precyzyjny opis zdarzenia. W przypadku składania skargi w imieniu osoby trzeciej konieczne jest dołączenie pisemnego upoważnienia.
Fundusz zapewnia, że "pacjenci mają prawo do świadczeń opieki zdrowotnej wykonywanych z należytą starannością i zgodnie z obowiązującymi zasadami". Jeśli skarga okaże się uzasadniona, NFZ może nałożyć karę pieniężną na daną placówkę medyczną lub ją upomnieć. Gdy uwagi będą się powtarzać fundusz przeprowadzi kontrolę, a dalsze postępowanie zależy od jej wyników.
