https://expressbydgoski.pl
reklama
Pasek artykułowy - wybory

Impact 2025. Barbara Jankowska, rektorka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu: "Współpraca z biznesem jest kluczowa dla rozwoju nauki"

Paweł Antuchowski
Za narzędzia oparte o sztuczną inteligencję odpowiadają uczelnie techniczne, ale to osoby zarządzające będą odpowiedzialne za ich wdrażanie.
Za narzędzia oparte o sztuczną inteligencję odpowiadają uczelnie techniczne, ale to osoby zarządzające będą odpowiedzialne za ich wdrażanie. Robert Woźniak
- Współpraca i z biznesem, z instytucjami otoczenia biznesu pozwala nam optymistycznie patrzeć w przyszłość. Zarówno w sferze edukacji, jak i w sferze prowadzenia badań naukowych jest dużo pól do budowania relacji - powiedziała podczas konferencji Impact 2025 prof. dr hab. Barbara Jankowska, rektorka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Impreza odbywała się pod patronatem Polska Press Grupy, wydawcy "Głosu Wielkopolskiego".

Spis treści

Współpraca z biznesem fundamentem przyszłości uniwersytetów

Jaką pani widzi rolę Uniwersytetu Ekonomicznego w przyszłości? 

Nasza działalność statutowa dotyczy edukowania studentów, czyli edukacji i prowadzenie badań naukowych. Ale żeby te dwie sfery spraw funkcjonowały, konieczna jest też współpraca z biznesem oraz instytucjami otoczenia biznesu. Dlatego też ważna jest nasza obecność na tego typu wydarzeniach jak Impact. Zakładam, że ta współpraca i z biznesem, z instytucjami otoczenia biznesu pozwala nam optymistycznie patrzeć w przyszłość. Zarówno w sferze edukacji, jak i w sferze prowadzenia badań naukowych jest dużo pól do budowania relacji, do tworzenia wartości, kreowania korzyści zarówno dla uniwersytetu, jak i naszych partnerów. Także ta przyszłość to uczelnia osadzona w relacjach, jak to się obecnie mówi bardzo modnie, w ekosystemie regionalnym. 

Dużo się obecnie mówi o współpracy uniwersytetów w różnych dziedzinach z biznesem. Jak ta współpraca wygląda w przypadku Uniwersytetu Ekonomicznego? 

Aktualnie dość intensywnie pracujemy nad poszerzaniem i pogłębianiem relacji z biznesem. Jesteśmy świadomi barier i z tymi barierami się zmagamy, ale dążymy do ich przełamywania. Niestety panuje pewien stereotyp, że z uczelnią się ciężko współpracuje, bo jeżeli myślimy o uniwersytecie publicznym, czyli instytucji, która funkcjonuje w ramach dyscypliny finansów publicznych, to ona ściśle przestrzega określonych regulacji i tak być musi. Z drugiej strony możemy patrzeć optymistycznie, bo uniwersytet to przede wszystkim ludzie. To ich ekspertyzy, ich kompetencje. W naszej uczelni, gdzie kształci się około 8 tys. studentów, mamy samych nauczycieli akademickich w liczbie 500. To jest ogromny potencjał zdolności, kompetencji, gotowości do wychodzenia w stronę biznesu. Dla uczelni biznesowej jest to temat kluczowy i myślę, że dojrzewamy już wszyscy, będąc pracownikami uniwersytetu, do tego, że aby osiągać sukces, aby rzeczywiście wyprowadzać na rynek takich absolwentów, którzy są potrzebni, musimy też słuchać tego, co się dzieje w sektorze biznesowym. Przyszłość to nasze relacje, osadzenie w tym ekosystemie.  

Nauka w Polsce wciąż niedofinansowana

A jak te relacje mają się do finansowania nauki? 

Budowanie tych relacji jest również istotne z perspektywy gospodarki finansowej uczelni. Wszystkie uczelnie publiczne stoją dziś w obliczu sporych wyzwań finansowych. Mamy świadomość, że poziom nakładów, na naukę w Polsce, w stosunku do PKB ciągle pozostawia dużo do życzenia. Bardzo odstajemy od tego wskaźnika dla Europy Zachodniej. My tutaj mamy niewiele, ponad 1proc., podczas gdy w Europie Zachodniej jest to zwykle 3 proc. Także w tej kwestii ciągle jest dużo do zrobienia. Liczę na to, że ta współpraca z otoczeniem jest szansą na zagospodarowywanie tych wyzwań związanych z finansami. Bo pewne rzeczy można razem wykonywać. To niekoniecznie muszą być transfery finansowe, ale można razem łączyć siły i działać dla dobra wspólnego. 

Jest kapitał w postaci studentów - przyszłych specjalistów i wiedzy naukowej. Na jakich płaszczyznach można ten kapitał wykorzystać we współpracy z biznesem?  

Warto podkreślić, że akurat nasz uniwersytet posiada również spółkę celową, prawa handlowego. Ma ona służyć komercjalizacji wiedzy i rozwiązań, które wypracowujemy. Czyli z jednej strony to jest prowadzenie badań, generowanie innowacji, ale z drugiej strony też kwestia doradztwa dla biznesu i świadczenia takich usług, których biznes potrzebuje. My to możemy robić dlatego, że mamy ekspertów, a mając spółkę celową, strukturę, która do pewnego stopnia jest poza uniwersytetem, bo działa autonomicznie, mamy szansę dość sprawnego wychodzenia w kierunku naszych partnerów.

Technologie związane ze sztuczną inteligencją będą wdrażały osoby zarządzające

W kontekście tej współpracy z biznesem nie można pominąć rozwoju sztucznej inteligencji. Jak uniwersytet widzi swoją rolę w jej rozwijaniu i wdrażaniu tego typu rozwiązań? 

My jesteśmy oczywiście uczelnią biznesową, nie techniczną, dlatego nasze zorientowanie na sztuczną inteligencję będzie na pewno nieco inne, aniżeli zorientowanie chociażby Politechniki Poznańskiej i innych uczelni technicznych. Swoją rolę postrzegamy w takim wsparciu dla biznesu, jak wdrażać te rozwiązania w kontekście zarządzania firmami, jak czynić, aby one w sposób przyjazny dla pracowników, kompatybilny z ich oczekiwaniami wkraczały w rzeczywistość zarządzania firmami. Bo transformacja cyfrowa, o czym szeroko się pisze, to nie tylko kwestia zmiany technologicznej, nowych rozwiązań technologicznych, ale ta transformacja cyfrowa zawsze angażuje człowieka. Tu jest ważny element do zaopiekowania związany z tym, jak zarządzamy ludźmi, integrowania tych rozwiązań, mówiąc szeroko, zasobami, z kapitałem ludzkim, to jest jedna kwestia. Druga kwestia, my też tak swoją misję postrzegamy, to kształcenie naszych studentów i badaczy w taki sposób abyśmy w sposób etyczny wykorzystywali te rozwiązania sztucznej inteligencji. Zwłaszcza w kontekście wypracowania pewnych etycznych reguł wykorzystywania sztucznej inteligencji.  

W kontekście tego styku technologii z zarzadzaniem wyobrażam sobie, że uczelnie techniczne tworzą narzędzia, ale to właśnie osoby zarządzające, tworzące biznes na co dzień, będą je wprowadzali w praktykę. I oni nie muszą się znać na aspektach technicznych, bardziej ich zadaniem jest właśnie znalezienie zajęcia dla tych narzędzi. Takie jest także pani postrzeganie jako rektorki uczelni biznesowej?

Jak najbardziej się zgadzam i tutaj właśnie jest rola dla nas, jako edukatorów dla naszych studentów. Chodzi o to, żeby oni się umieli poruszać w nowym świecie, który podlega transformacji cyfrowej. Oczywiście dla nas jako naukowców to jest też wyzwanie. Nieśmiało dodam, że my także mamy specjalistów od sztucznej inteligencji. Mamy instytut, który bliżej się tymi tematami zajmuje.  W tym kontekście mamy dość duży sukces, jeśli chodzi o realizację projektu dużego takiego naukowego związanego z rozpoznawaniem fake newsów. Jednak przede wszystkim skupiamy się na wspieraniu studentów we wdrażaniu rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji.  

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]. Dołącz do naszego kanału na Facebooku 

To jedno z najważniejszych wydarzeń gospodarczych w Europie, które przyciąga do Poznania światowych liderów, wizjonerów i decydentów.

Wielkie postaci goszczą w Poznaniu - światowi i europejscy l...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski