- Jesteśmy bardzo dobrze przygotowani do tegorocznej akcji „Bezpieczny Autokar” i już kontrolujemy główne drogi przelotowe przez nasz region, bowiem w sąsiednim – na Pomorzu ferie już się rozpoczęły. Przy czym na razie nie obserwujemy zwiększonego ruchu autokarów przewożących dzieci – mówi Krzysztof Nowak, naczelnik Wydziału Inspekcji Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego (ITD) w Bydgoszczy.
Gdy ferie rozpoczną się w Kujawsko-Pomorskiem obsada nadzorujących ruch drogowy inspektorów z Bydgoszczy oraz oddziałów terenowych we Włocławku, Grudziądzu oraz Inowrocławiu zwiększy się do ponad 20. Jeśli te siły okażą się niewystarczające, inspektorzy otrzymają wsparcie funkcjonariuszy „drogówek” z komend miejskich i powiatowych policji.
Zgłaszaj z wyprzedzeniem
- Wnioski o kontrole autokarów warto do nas kierować jak najwcześniej, ale nie później niż 3 dni przed planowanym wyjazdem, bo wtedy zdążymy przygotować i wysłać w dane miejsce naszych inspektorów. W te ferie rezygnujemy ze stałych punktów kontroli, bowiem doświadczenie z lat poprzednich uczy, że ten model nie sprawdził się – kontynuuje Krzysztof Nowak
Prośby o kontrole można zgłaszać telefonicznie we właściwym miejscowo inspektoracie lub na pocztę mailową.
Usterki bywają różne
Kontrole autokarów przez ITD mają eliminować z ruchu te pojazdy, których stan techniczny lub samego kierowcy nie pozwalają na bezpieczną jazdę.
Usterki dzielone są na drobne, istotne i zagrażające bezpieczeństwu. W pierwszym przypadku pojazd może jechać dalej, aczkolwiek kierowca otrzymuje instrukcję co należy naprawić, jaką usterkę usunąć.
W przypadku istotnej usterki inspektorzy zwykle zatrzymują dowód rejestracyjny, aczkolwiek bywa, że po zatrzymaniu na trasie pozwalają jechać ostrożnie do punktu docelowego z adnotacją o konieczności naprawy i kontroli w autoryzowanej stacji diagnostycznej. Jeśli istotna usterka zostanie wykryta „na starcie” wycieczki, wtedy autokar na pewno nie ruszy z dziećmi.
To też może Cię zainteresować
Usterka niebezpieczna oznacza automatyczny zakaz jazdy i wszczęcie postępowania administracyjnego wobec pracodawcy – właściciela autokaru. Uznanie winy pracodawcy może się skończyć karą w wysokości 2 tys. zł. Kierowca może być ukarany mandatem za usterkę o której wiedział, np. za uszkodzoną oponę.
Sprawdzane są także uprawnienia kierowców, czas ich pracy, trzeźwość i stan psychofizyczny.
Ruch może być większy
– W okresie ferii spodziewamy się wzmożonego ruchu na drogach, szczególnie na trasach wiodących do zimowych kurortów. Przypominamy więc kierowcom, aby stosowali się do przepisów, zadbali o stan techniczny pojazdów, dostosowali prędkość do panujących warunków drogowych, tak aby zapewnić sobie i innym podróżującym bezpieczeństwo - powiedział otwierający akcję „Bezpieczny Autokar” wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
W trakcie ubiegłorocznych ferii inspektorzy ITD skontrolowali 775 autobusów. Niespełna 3 proc. kontroli (23 przypadki) zakończyło się zatrzymaniem dowodów rejestracyjnych ze względu na nieprawidłowości stwierdzone w stanie technicznym pojazdów, w tym w 3 przypadkach wydaniem zakazu dalszej jazdy.
