Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dlaczego piesi - mieszkańcy Kujaw i Pomorza - wciąż giną na drogach? Nowy raport

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Ten samochód został tylko uszkodzony, ale uderzony przez niego w Dąbrówce pieszy nie żyje. Był niewidoczny, wbiegł wprost przed rozpędzone auto.
Ten samochód został tylko uszkodzony, ale uderzony przez niego w Dąbrówce pieszy nie żyje. Był niewidoczny, wbiegł wprost przed rozpędzone auto. Policja
Skoro wszyscy wiedzą, że ciemno ubrani piesi są słabo widoczni, dlaczego tak wielu wchodzi na drogę nie upewniwszy się czy samochód zdąży zahamować? Niektórzy wpadają pod koła i giną.

15 stycznia o godz. 17.26 na drodze powiatowej na wysokości miejscowości Dąbrówka koło Mogilna samochód marki Hyundai Tucson potrącił śmiertelnie 41-letniego pieszego. Ten odcinek drogi przebiegał w terenie niezabudowanym, było już szarawo, bo dzień był pochmurny, a mężczyzna nie posiadał żadnych elementów odblaskowych. Z ustaleń mogileńskiej policji wynika, że wbiegł nagle pod pojazd z lewej strony. Kierowca był trzeźwy.

W ostatnie dni w regionie doszło też do kilku potrąceń pieszych, którzy nie posiadali najmniejszego nawet elementu odblaskowego.

Do niebezpiecznego zdarzenia doszło w piątek 13 stycznia na drodze wojewódzkiej 557 w Okręgu w powiecie lipnowskim. Kierujący autem osobowym potrącił niegroźnie pieszego, którego w ostatniej chwili zobaczył przed maską pojazdu. Mężczyzna miał 0,7 promila alkoholu, poruszał się po niewłaściwej stronie jezdni i nie posiadał elementów odblaskowych. Jego sprawą zajmie się sąd.

To też może Cię zainteresować

-Mgły, szybciej zapadający zmrok, wilgoć i liście na drodze. Wszystko to sprawia, że droga hamowania pojazdu i reakcja kierowców może być spóźniona. Skoro „wszyscy” o tym wiedzą, dlaczego niektórzy decydują się narażać na niebezpieczeństwo siebie i innych użytkowników drogi? - pyta retorycznie - kom. Małgorzata Małkińska, oficer prasowy KPP w Lipnie.

Nie mandat jest tu ważny

- Obowiązujące od kilku lat przepisy zobowiązują pieszych poruszających się po zapadnięciu zmroku poboczami dróg w obszarze niezabudowanym do noszenia elementów odblaskowych w sposób widoczny dla kierowców. Naruszenie tego przepisu grozi 100- złotowym mandatem, ale nie to jest ważne, a fakt, że brak odblasku może kosztować człowieka znacznie więcej, bo utratę życia lub zdrowia – wyjaśnia nadkom. Robert Jakubas z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy.

Oficer policji radzi nosić odblaski nawet w dzień i nawet w miastach, bowiem wtedy jest się lepiej widocznym, zwłaszcza gdy robi się typowa dla tej pory roku szarówka, pada deszcz lub śnieg, pojawia się mgła. Ta sama uwaga dotyczy rowerzystów i użytkowników elektrycznych hulajnóg.

Mały element odblaskowy (jeszcze lepiej jeśli jest to kamizelka odblaskowa) sprawia, że pieszy jest zauważany w blasku samochodowych reflektorów nawet ze 150 metrów, a to wystarczająco dużo, aby kierowca jadący nawet z maksymalną dozwoloną prędkością bezpiecznie wyminął pieszego.

Kierowca nie zawsze widzi pieszego

Piesi zawsze zauważą nadjeżdżające auto, bo ma włączone światła (nawet w dzień). Za to kierowcy obserwację drogi i jej poboczy utrudnia wiele czynników: zmniejszona przejrzystość powietrza, olśnienie przez nadjeżdżające z przeciwka pojazdy, zanieczyszczone szyby, zaś przy skręcie w poprzeczną drogę boczne słupki między przednią szybą. Boczne słupki sprawiają często, że człowiek wchodzący na jezdnię znajduje się martwym polu widzenia kierowcy, czyli zwyczajnie nie widać go.

- Jeszcze mniejsze możliwości obserwacji mają kierowcy ciężarówek, zwłaszcza na wąskich drogach lokalnych. Dlatego piesi powinni brać pod uwagę to, że choć sami widzą pojazd, to kierowca niekonieczni widzi ich – kontynuuje Robert Jakubas.

Na zebrach trzeba bardzo uważać

Oznakowane przejścia powinny być z założenia najbezpieczniejszymi miejscami dla pieszych, ale nie zawsze są.
9 stycznia o godz. 7.30 (było już jasno) w Rypinie przy ul. Willowej samochód potrącił 11-letniego chłopca przechodzącego przez zebry. Z obrażeniami trafił do szpitala. Kierowca był trzeźwy.

Przepisy zobowiązują zarówno kierowców jak i pieszych do zachowania przez przejściami szczególnej ostrożności. Zmotoryzowani muszą ustąpić pierwszeństwa pieszym już chwili zbliżania się do krawędzi jezdni. Z kolei ci drudzy nie mogą używać telefonów komórkowych w sposób utrudniający im obserwację drogi.

19 osób straciło życie

Jak informuje nas podinsp. Adam Sobecki z tego samego wydziału wojewódzkiej „drogówki” – w całym ubiegłym roku w regionie doszło do 760 wypadków, zginęły 102 osoby, a rany odniosło 849. Z udziałem pieszych doszło do 161 wypadków, życie straciło 19 z nich, zaś do szpitali odwieziono 151.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Dlaczego piesi - mieszkańcy Kujaw i Pomorza - wciąż giną na drogach? Nowy raport - Gazeta Pomorska