Radni na sesji zorganizowanej mieli do przegłosowania wyjątkowo tylko dwa powiązane ze sobą projekty uchwał: zmieniający uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2024 rok oraz zmieniający uchwałę w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Miasta Bydgoszczy. Przypomnijmy, że w ubiegłym tygodniu, we wtorek (7 maja), radni spotkali się na dwóch sesjach.
– W ramach zmian wprowadzamy trzy pozycje. Dwie są bardzo istotne wartościowe. Miasto jest w trakcie realizacji zadania przebudowa torowiska tramwajowego na ul. Toruńskiej na odcinku od ul. Kazimierza Wielkiego do zajezdni. Wartość tego zadania to 76, 615 tys. zł, z czego dofinansowanie z ZIT-u RPO wynosi 37, 075 945 zł – mówił na sesji Piotr Tomaszewski, skarbnik Bydgoszczy.
Inwestycję realizuje firma Trakcja (budowała w Bydgoszczy dwa nowe mosty nad Brdą), która podpisała umowę 20 lutego. Obecnie trwają prace projektowe. W postępowaniu przetargowym przewidziano możliwość rozszerzenia zakresu zadania o dwie opcje. – To pakiet I: odcinek ul. Toruńskiej od ronda Toruńskiego do ul. Spokojnej, pakiet II od 0+966 km do pętli tramwajowej Stomil – przypomniał Piotr Tomaszewski.
Łączny koszt pierwszego z zadań to 7,4 mln zł, a drugiego ponad 53 mln zł. W projekcie uchwały przewidziano zwiększenie wydatków w budżecie o 690 tys. zł, aby umożliwić zawarcie umowy z wykonawcą. Miasto liczy na możliwość pozyskania dodatkowego finansowania na tę inwestycję. Odcinek do ul. Spokojnej ma być zrealizowany w latach 2024-2025, a do pętli Stomil do 2026 r. Szymon Róg z klubu radnych Bydgoskiej Prawicy stwierdził, że to ważne zadanie i przypomniał, że w mediach wielokrotnie powracał temat braku możliwości przejazdu nowych tramwajów firmy PESA, które zakupiło miasto, na trasie do Łęgnowa.
– Stąd jako klub Bydgoskiej Prawicy, jako merytoryczna opozycja, jesteśmy za tą poprawką – stwierdził Szymon Róg. Jego zdanie poparła radna Grażyna Szabelska, choć miała wątpliwości dotyczące sposobu procedowania projektu uchwały. – Dlaczego nie można było tej procedury przeprowadzić w trakcie regularnej sesji? Dlaczego spotykamy się tak ekstraordynaryjnie? Wiem, że terminy nas gonią, ale chyba nie wydarzyło się to tak nagle, żeby zwoływać radnych tylko w tym celu – pytała.
– Firma, z którą mamy podpisaną umowę, jest praktycznie gotowa, żeby rozpocząć działania – powiedział Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy. Zwołanie dodatkowej sesji, aby przyjąć zmiany w budżecie miasta tłumaczył tym, że miasto czekało na różne możliwości dofinansowania oraz faktem, że niedawno upłynęła kadencja poprzedniej RMB. Dodatkowo przekazał, że w najbliższych miesiącach PESA dostarczy kolejne tramwaje niskopodłogowe: 6 w październiku, 7 w listopadzie, 5 w grudniu, 8 w styczniu oraz 4 w lutym.
Joanna Czerska-Thomas z klubu radnych Trzeciej Drogi pytała o to, kiedy dokładnie mieszkańcy Łęgnowa będą mogli korzystać z taboru niskopodłogowego. – Odcinek torowiska przy ul. Spadzistej jest w takim stanie, że będzie mógł być obsługiwany przez niskopodłogowe tramwaje. Jak tylko zostanie wyremontowany odcinek do pętli Stomil, będzie można na całej trasie do Łęgnowa, poruszać się nowoczesnym taborem – stwierdził Mirosław Kozłowicz.
Radni zgodnie poparli poprawki do budżetu miasta. Ponadto w budżecie przyjęto poprawkę o wydaniu dodatkowych 41 tys. zł na modernizację statku MS Bydgoszcz. Środki zostaną przeznaczone na roboty wykończeniowe i zakup wyposażenia. Jak mówił skarbnik Bydgoszczy, planowany termin rozpoczęcia rejsu to czerwiec 2024 r.
