Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dzieci z zamożnych gmin z lepszymi wynikami na koniec szkoły podstawowej

Ewa Czarnowska-Woźniak
Ewa Czarnowska-Woźniak
Osielsko bije na głowę nie tylko pozostałe gminy powiatu, ale i duże miasta - Bydgoszcz i Toruń. Kuratorium będzie dokładnie zastanawiać się, jak pomóc słabszym.

Pierwszego kwietnia nie do śmiechu było blisko 20 tysiącom szóstoklasistów w naszym województwie, którzy przystąpili do pisania testu na zakończenie szkoły. W sprawdzianie, za który można było uzyskać maksymalnie 40 punktów, pod uwagę brane były: jakość czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji oraz wykorzystywanie wiedzy w praktyce. Kiedy podsumowano wyniki, okazało się, że nasz region, ze średnią 25,02 pkt. wypadł bardzo słabo (zresztą kolejny raz).
[break]

Gmina bez konkurencji

Z tego zestawienia wynika, że praktycznie bezkonkurencyjni w województwie byli szóstoklasiści z Osielska - osiągnęli średnią 29,20 pkt. i w skali regionu dali się tylko pokonać (o... pięć setnych!) rówieśnikom z Cekcyna. Tym samym przegonili młodych mieszkańców całego powiatu (25,80 pkt), ale również dużych miast - Bydgoszczy (26,39), Torunia (27,55) czy Inowrocławia (26,16). Na drugim biegunie w naszym powiecie uplasowała się gmina Dąbrowa Chełmińska - 23,11 pkt (w województwie najsłabiej wypadła gmina Radomin w powiecie golubsko-dobrzyńskim - średnia 18,8 pkt).

Pierwszym wnioskiem, jaki nasuwa się po analizie tych danych, jest status materialny mieszkańców gminy. Osielsko, Białe Błota czy Nowa Wieś Wielka to statystycznie ośrodki bardzo zamożne. Bogactwo osób zamieszkujących je przekłada się na nakłady, ponoszone na ponadstandardową edukację dzieci. Zgadza się z tym Joanna Metkowska, p.o. dyrektora Wydziału Edukacji Kujawsko-Pomorskiego Kuratorium Oświaty.

Niepokój do analizy

- Niestety, widać te dysproporcje - przyznaje dyr. Metkowska. - Szczególnie martwi nas, że te gorsze wyniki, również ogólnie, w skali województwa, utrzymują się mimo wprowadzenia różnych programów naprawczych. Pamiętajmy jednak, że na efekt końcowy ma wpływ nie tylko praca szkoły. Postęp widać tam, gdzie prężnie działają gminne poradnie pedagogiczne, biblioteki, domy kultury. Wychodzi to przy dokładnej analizie aktywności środowiska - czasem duże różnice widać między gminami tego samego powiatu czy szkołami w tej samej gminie. Oczywiście, słaby wynik województwa budzi nasz wielki niepokój. Będziemy go nadzwyczaj skrupulatnie analizować.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!