„Moja poprawka przenosząca terminal drogowo-kolejowy Bydgoszcz z sieci uzupełniającej do bazowej została przyjęta w ET Transport. Po wielu miesiącach rozmów, dzięki zaangażowaniu i wsparciu organizacji pozarządowych i samorządów lokalnych z Kujawsko-Pomorskiego, otwierają się nowe możliwości rozwoju dla naszego regionu. Dziękują za pomoc wszystkim, którzy przyczynili się do tego sukcesu” - napisał na Twiterze bydgoski europarlamentarzysta Kosma Złotowski (PiS).
Poprawkę przyjęto we czwartek 13 kwietnia. Wspomniany przez europosła ET Transport to European Parliament Committee on Transport and Tourism (Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego).
Udało się przełamać sceptycyzm
„Bardzo się cieszę, że wynik tego głosowania jest jednoznaczny i korzystny dla Bydgoszczy oraz całego naszego regionu. Udało się przełamać pewien sceptycyzm Komisji Europejskiej wobec apeli o zwiększenie znaczenia naszego miasta w przebiegu korytarza Bałtyk-Adriatyk” - napisał w przekazanym nam komunikacie Kosma Złotowski.
To też może Cię zainteresować
Prognozy dotyczące przeładunków towarów wskazują jednoznacznie, że terminal w Emilianowie spełni kryteria stawiane przez Komisję tego rodzaju infrastrukturze. Jest to też naturalna konsekwencja umieszczenia w sieci bazowej linii kolejowej 201 łączącej Nową Wieś Wielką i Bydgoszcz z portem w Gdyni.
- KE za jeden z priorytetów rewizji sieci TEN-T uznała rozwój infrastruktury multimodalnej, a nasz region, gdzie liczne szlaki kolejowe, drogowe, drogi wodne oraz lotnisko wkrótce uzupełni nowoczesny terminal przeładunkowy, ma w tym zakresie olbrzymi potencjał - powiedział po głosowaniu europoseł.
Dodał, że jest to dobra wiadomość dla całego województwa kujawsko-pomorskiego i szansa na przyspieszenie realizacji już rozpoczętych inwestycji oraz dodatkowe źródła finansowania dla nowych projektów infrastrukturalnych.
- Po wielu latach starań, nie tylko moich, ale również Ministerstwa Infrastruktury, lokalnych samorządów, instytucji i organizacji pozarządowych jesteśmy dziś o krok od przeniesienia Bydgoszczy do sieci bazowej. Teraz jest to stanowisko całego Parlamentu Europejskiego, którego będziemy musieli bronić w negocjacjach ostatecznego kształtu rozporządzenia z Komisją Europejską i państwami członkowskimi. To, że decyzja ta zapadła na kilka dni przed urodzinami Bydgoszczy to jednak dobra wróżba na przyszłość – podkreślił europoseł.
Za tym pójdą duże pieniądze
- Jeśli terminal zostanie wpisany do sieci bazowej TEN-T w korytarzu Bałtyk - Adriatyk, na jego rozwój, tak jak w przypadku wszystkich takich terminali, przeznaczy się naprawdę duże pieniądze z funduszy unijnych. Wzrośnie też pozycja, prestig Bydgoszczy na mapie transportowej i gospodarczej Europy – mówi nam Łukasz Religa, prezes „Nowego Bursztynowego Szlak”, stowarzyszenia walczącego o wpisanie Bydgoszczy na europejską listę. Stowarzyszenie przygotowało w języki angielskim ws. bydgoskiego terminalu ważne informacje oraz ulotki reklamowe dla unijnych polityków.
Transeuropejska Sieć Transportowa – TEN-T jest instrumentem służącym koordynacji oraz zapewnieniu spójności inwestycji infrastrukturalnych. Sieć bazowa stanowi podstawę rozwoju TEN-T, na której koncentrują się działania unijne. Bydgoszcz znajduje się w głównym korytarzu transportowym między Bałtykiem a Adriatykiem. Sieć bazowa ma powstać do roku 2030.
Sprawę omówią w trilogu
Łukasz Religa wyjaśnia też, że poprawkę przyjęto w Komisji Transportu i Turystyki jednogłośnie, co oznacza bardzo mocną pozycję tego projektu.
Jednak nieformalna, ale zdecydowanie stosowana w Unii Europejskiej procedura, wymaga jeszcze uzgodnień w ramach „Trilogu”, czyli spotkań między reprezentantami Parlamentu, Rady i Komisji, podczas których wypracowywane są porozumienia w sprawie aktów prawnych.
Statystyka podaje, iż w przypadku 96 -97 proc. regulacji, te są potem formalnie uchwalane bez zmian na posiedzeniach plenarnych Parlamentu i Komisji. Ryzyko ich zablokowania lub próby modyfikacji przez posłów lub ministrów jest praktycznie zerowe.
Do takiego spotkania w trilogu dojdzie prawdopodobnie w czerwcu.
Jest poważne wsparcie
Kilka miesięcy temu petycję do Parlamentu Europejskiego ws. umieszczenia Węzła Logistycznego Bydgoszcz w sieci bazowej TEN-T w korytarzu Bałtyk – Adriatyk poparł Zarząd Morskiego Partu Gdynia. Gdyński port, a także gdański, są już w sieci bazowej. Z punktu widzenia portów morskich węzeł Bydgoszcz ma odgrywać strategiczną rolę w korytarzu TEN-T, przyczyniając się do wzrostu znaczenia transportu intermodalnego (przy wykorzystaniu więcej niż jednego rodzaju transportu).
Docelowo Terminal Bydgoszcz Emilianowo ma uzyskać także dostęp do portu na Wiśle między Bydgoszczą a Solcem Kujawskim, gdzie przeładowywano by towary płynące barkami i supernowoczesnymi płaskodennymi kontenerowcami. Są już projekty takich transportowców.
Akcję pilotowaną przez „Nowy Bursztynowy Szlak” wciąz wspierają m.in. Rada Miasta Bydgoszczy, Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego czy Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna (w sumie 13 podmiotów).
