Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje blisko 18 500 km dróg krajowych, a z uwzględnieniem dodatkowych jezdni, np. dróg serwisowych, to już ponad 21 000 km. W Kujawsko-Pomorskiem mamy nieco ponad 1000 km dróg krajowych, w tym fragmenty autostrady A1 i ekspresowej S5.
- Jesteśmy już przygotowani do sezonu zimowego. Przygotowania trwały praktycznie od chwili zakończenia poprzedniego sezonu, czyli od wczesnej wiosny. Zima nas nie zaskoczy – zapewnia Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału GDDKiA.
Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), szczególnie odśnieżanie i usuwanie śliskości nawierzchni, prowadzone będą w trybie 24-godzinnym i 7 dni w tygodniu. Co do zasady, zadania powierzone zostały wykonawcom (firmom) wyłonionym w przetargach rozpisanych przez poszczególne oddziały GDDKiA.
To też może Cię zainteresować
Na podstawie średniego zużycia soli z ostatnich 10 lat, Generalna Dyrekcja przewiduje, że w sezonie zimowym 2023/ 2024 do zimowego utrzymania w całym kraju zużytych może zostać około: 323 tys. ton soli drogowej, 2,6 tys. ton chlorku wapnia, 26 tys. ton materiałów uszorstniających.
Tylko kataklizm może pokrzyżować plany
Plan zimowego utrzymania zakłada objęcie jednolitymi standardami zimowego utrzymania całych ciągów drogowych oraz utrzymanie tych standardów w czasie całego sezonu zimowego.
W przypadkach długotrwałego występowania skrajnie niekorzystnych warunków pogodowych, w szczególności takich jak zawieje i zamiecie śnieżne czy długotrwałe burze śnieżne, niweczących efekty odśnieżania dróg, osiągnięcie i utrzymanie na drogach standardu docelowego może być utrudnione. Co za tym idzie, mogą zdarzyć się odstępstwa od przyjętych standardów ZUD.
Informacje o warunkach na drogach
W GDDKiA działają Punkty Informacji Drogowej, które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je ich użytkownikom oraz mediom.
Informacje umieszczane są na stronie internetowej drogi.gddkia.gov.pl. Szczegółowe informacje o warunkach drogowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKIA 19 111.
GDDKiA korzysta z dostępnych prognoz pogody, dzięki którym może podejmować również działania prewencyjne, takie jak posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu.
Chcesz przejechać – przepuść!
Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Odśnieżanie można prowadzić jednym pługiem lub zespołem pługów.
Prędkość pojazdów uzależniona jest od stanu drogi oraz panujących warunków atmosferycznych. Zwykle poruszają się 40-50 km na godz. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę - bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak policja, straż pożarna czy służba zdrowia niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.
Dlatego GDDKiA apeluje o przepuszczanie takich pojazdów. Utrudnianie im pracy, np. poprzez nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów, stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb oraz innych użytkowników dróg.
