Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dotacje na bary mleczne wzrosną o 0,5 proc. Jak to się odbije na bydgoskich lokalach?

Marta Mikołajska
Marta Mikołajska
Od kilku lat bary mleczne mogą starać się o dofinansowanie z budżetu państwa. Dotychczas stawka dotacji wynosi – zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 marca 2015 r. w sprawie dotacji przedmiotowych do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych – 40 proc. wartości zakupionych surowców.
Od kilku lat bary mleczne mogą starać się o dofinansowanie z budżetu państwa. Dotychczas stawka dotacji wynosi – zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 marca 2015 r. w sprawie dotacji przedmiotowych do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych – 40 proc. wartości zakupionych surowców. Tomasz Czachorowski/archiwum
Od kilku lat bary mleczne mogą starać się o dofinansowanie z budżetu państwa. Stawka dotacji wynosi 40 proc. wartości zakupionych surowców. Zgodnie z zapowiedziami, ma ona wzrosnąć o… pół procenta. Mniej "łaskawe" są koszty utrzymania lokalu i cen towarów, które - w przeciwieństwie do dotacji - rosną nieubłaganie. O kondycję barów mlecznych w Bydgoszczy zapytaliśmy ich właścicieli.

Zobacz wideo: Smaki Kujaw i Pomorza 3 - odcinek 33

od 16 lat

Historia barów mlecznych sięga końca XIX wieku. Wtedy w Warszawie otworzono pierwszy taki lokal. Idea szybko się rozprzestrzeniła i zyskała ogromną popularność. To głównie dzięki cenom dań, którym były w stanie sprostać portfele najuboższych. Dziś, choć funkcjonowanie tego rodzaju lokali nieco się zmieniło, idea jest kontynuowana. Domowe dania (z przewagą jarskich i powstających na bazie mleka), w niskiej cenie przyciągają wielu klientów, dla których jest to rozwiązanie i smaczne, i ekonomiczne. Niestety, zarówno obostrzenia związane z pandemią, jak i podwyżki cen za towary i media, mocno nadszarpnęły ich kondycję.

- Od samego początku pandemii nie otrzymaliśmy żadnego wsparcia. Mieliśmy dostać pieniądze w ramach tarczy, ale co z tego, skoro potem to wszystko trzeba było spłacać. Prąd poszedł w górę o 70 proc., pomocy znikąd. Jedynym sensownym rozwiązaniem wydaje się strajk – słyszymy w Barze Słowianka.

Dotacje dla barów mlecznych o pół procenta w górę

Od kilku lat bary mleczne mogą starać się o dofinansowanie z budżetu państwa. Dotychczas stawka dotacji wynosi – zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 marca 2015 r. w sprawie dotacji przedmiotowych do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych – 40 proc. wartości zakupionych surowców. Zgodnie z zapowiedziami, ma ona wzrosnąć o… pół procenta. Niestety, wzrost kosztów jest znacznie wyższy.

- Wydatki rosną z każdej strony. Od cen towarów, przez dostawy (współpracujemy z firmą zewnętrzną), po opłaty związane z utrzymaniem lokalu. A cen podnieść nie możemy nawet o złotówkę, ponieważ to się wiąże z utratą klientów – opowiada Kamila Przygoda, właścicielka Polskiego Baru w Bydgoszczy.

O odniesienie się do powyższego zapytaliśmy także w Spółdzielni Gastronomicznej w Bydgoszczy, do której należą lokale, takie jak m.in. Bar Miły, Jagienka, Kaprys czy Horacy, które przez wiele lat funkcjonowały jako bary mleczne.

Jak się okazuje, bary - które często pamiętają jeszcze nasi rodzice - należące do bydgoskiej SG nie są już barami mlecznymi. Status ten utraciły w 2014 roku. Obecnie funkcjonują one jako lokale typu bistro. Mimo to, ceny - choć w ciągu kilku ostatnich lat nieznacznie sią podniosły - nadal są bardzo korzystne, a więc nieodbiegające od tego, czym charakteryzują się bary mleczne.

- Staramy się, by ceny oferowanych przez nas dań były konkurencyjne i na każdą kieszeń. Tak, by lokale były dostępne dla wszystkich klientów - czy to dla osób młodych, uczących się, czy seniorów. Zależy nam, żeby klienci byli zadowoleni zarówno z jakości, jak i z ceny posiłków, które są w naszych lokalach serwowane - słyszymy w Spółdzielni Gastronomicznej w Bydgoszczy.

Bary mleczne w Bydgoszczy - od kuchni

Warto dodać, że na ceny w barach mlecznych istotny wpływ ma także specyfika przyrządzanych tam dań. Jak mówi nam jedna z bydgoszczanek, absolwentka Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich w Bydgoszczy, w ramach nauki zawodu uczniowie odbywają praktyki w lokalach gastronomicznych na terenie miasta.

- To było już ponad dziesięć lat temu, ale do dziś dobrze je pamiętam. Praktykowałam m.in. w jednym z barów mlecznych w Bydgoszczy. Zadań nie było wiele, ale za to na dużą skalę. Dzień pracy wyglądał mniej więcej tak (nie wliczając w to prac porządkowych): rano przygotowywałam farsz na pierogi, potem lepiłam je z szefową, następnie naświetlanie i obieranie jajek, potem smażenie i ważenie naleśników i kuchnia zimna. W tym czasie koleżanka robiła surówki. Wszystko oczywiście w masowych ilościach, tak by starczyło na cały dzień. Były też zupy, ale musiały być przygotowywane nad ranem, bo kiedy przychodziłam, już bulgotały w wielkich garnkach - opowiada nasza rozmówczyni.

Jak podkreśla, dania były proste, domowe, przyrządzane z podstawowych produktów. - Myślę, że to miało duży wpływ na cenę, ponieważ kiedy kupuje się takie produkty hurtem, jest znacznie taniej.
Nie da się jednak ukryć, że dofinansowanie mogłoby nieco im pomóc. Czy bary mleczne w Bydgoszczy z niego korzystają?


Bydgoskie lokale radzą sobie same

Jak się okazuje, wielu bydgoskich właścicieli barów mlecznych o dotacjach nie słyszało. O to, czy któryś z właścicieli złożył wniosek o dotacje do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych, zapytaliśmy Kingę Błaszczyńską, rzeczniczkę Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy.

- Obecnie na terenie działania Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy nie występują podmioty gospodarcze korzystające z tej formy dofinansowania - informuje Kinga Błaszczyńska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo