Co powinien zawierać idealny profil na Linkedin?

Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
geralt/ Pixabay.com
Profil na LinkedIn stanowi wizytówkę pracownika. Rekruterzy zalecają obecność w serwisie każdej osobie, która szuka pracy. Zobacz, co powinien zawierać profesjonalnie przygotowany profil na LinkedIn.

LinkedIn to serwis społecznościowy, który stał się Facebookiem w świecie kariery. Korzystają z niego pracownicy etatowi, przedsiębiorcy, freelancerzy, rekruterzy i headhunterzy. Osoby, które mają zaktualizowany i odpowiednio zoptymalizowany profil na LinkedIn, zwiększają swoje szanse na znalezienie pracy. Otrzymują propozycje od rekruterów, a zaproszenie na rozmowę online niejednokrotnie owocuje przejściem do innej firmy. Na LinkedIn można również pozyskiwać zlecenia oraz zdobyć nowych klientów.

Od czego zacząć tworzenie profilu na LinkedIn?

Zanim uzupełnimy swój profil na LinkedIn, warto zadać sobie kilka pytań. Powinniśmy wiedzieć, dlaczego zakładamy konto. Niektórzy korzystają z serwisu w celach biznesowych i wymieniają się wirtualnymi wizytówkami na LinkedIn podczas oficjalnych konferencji i spotkań. Innym zależy na kreowaniu swojego wizerunku jako eksperta. Oddzielną grupę stanowią mniej doświadczone osoby, które traktują LinkedIn jak CV online, ale także jako miejsce budowania kontaktów, które pomogą im wejść do branży.

Obojętnie, jaki cel nam przyświeca, nie powinniśmy ujawniać na portalu informacji, które nie mają związku z naszą pracą i karierą. W przeciwieństwie do Facebooka, gdzie następuje wysyp różnego rodzaju grup i wydarzeń, LinkedIn ma bardzo ściśle określony profil. Z założenia ułatwia on komunikację między pracownikami, pracodawcami oraz potencjalnymi klientami. Nie jest to jednak typowa platforma do kolaboracji, jak np. Slack czy Miro. LinkedIn powstał, aby ułatwić nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów biznesowych.

Zanim założysz profil na LinkedIn, pomyśl o strategii

Przed założeniem lub zaktualizowaniem profilu na LinkedIn warto przemyśleć strategię komunikacji w serwisie. Można przejrzeć przykładowe profile profesjonalistów i osób z danej branży, aby poszukać inspiracji. Deklarowane w nagłówku zainteresowania powinny być spójne z doświadczeniem i aktywnościami opisanymi w sekcji z doświadczeniem zawodowym. Jeżeli zdecydujemy się na publikację własnych postów, także powinny one współgrać z wizerunkiem kreowanym na LinkedIn.

Co zrobić, żeby profil na LinkedIn był widoczny?

Należy unikać podawania informacji, które nie mają związku z poszukiwaną pracą czy klientami. Użytkownicy serwisu cenią natomiast wartościowy kontent związany z daną branżą lub tematyką. Jeżeli planujemy regularną publikację treści, powinniśmy skupić się na budowie ruchu organicznego oraz zaangażować w swój profil czytelników. LinkedIn to przede wszystkim narzędzie wizerunkowe, dlatego warto wykorzystać serwis do zbudowania spójnego, wzbudzającego zaufanie profilu.

Izabela Wojtaszek podpowiada w webinarze opublikowanym na LinkedIn, „Jak się przygotować na nowy rynek pracy”, że możemy używać serwisu „do rozwoju biznesowego, zawodowego, personalnego lub żeby coś ze sobą robić w życiu i mieć z tego klientów”. Ekspertka podkreśla, że nie wystarczy założenie profilu i wypełnienie odpowiednich rubryk. Swój profil trzeba odpowiednio rozruszać, np. zaktywizować czytelników.

9 największych kłamstw w CV. Nie uwierzysz, co zmyślają Polacy!

Pod tym względem niezastąpione są grupy na LinkedIn, które działają na podobnej zasadzie co grupy na Facebooku. Warto zabierać w nich głos i dzielić się posiadaną wiedzą. Nawiązanie relacji z członkami grupy w przyszłości może zaowocować współpracą.

Można również zainwestować swój czas w publikowanie wartościowych treści na własnej tablicy. Obojętnie, czy będą to artykuły czy nagrania, powinny one dotyczyć obszaru, z którym ma związek nasza aktywność zawodowa. W dobie epidemii koronawirusa warto traktować LinkedIn jak dodatkowy środek przekazu. Podobnie jak na Facebooku, YouTubie czy Vimeo, w serwisie można publikować webinary i relacje live, a te cieszą cię coraz większą popularnością. Nawet jeżeli nie wszyscy obejrzą taki występ w czasie rzeczywistym, zwiększymy swoją szansę na dotarcie do nowych odbiorców w przyszłości.

Najważniejszy na LinkedIn jest nagłówek

Obowiązkowym polem do uzupełnienia na LinkedIn jest nagłówek. Można w tym miejscu podać zajmowane stanowisko, ale warto także wskazać obszar swoich zainteresowań i cel zawodowy. Od tego, jakimi frazami uzupełnimy pole nagłówka, zależy, na jakie słowa kluczowe będzie pozycjonował się nasz profil. Nie zaszkodzi poszukać fraz związanych z daną branżą i stanowiskiem. Łowcy talentów znajdują kandydatów, wpisując słowa kluczowe, natomiast LinkedIn podpowiada profile użytkowników na podstawie treści nagłówków i zawartych w nich fraz, a w mniejszym stopniu - na podstawie nazw stanowisk i pozostałych treści.

Na pierwsze wrażenie wpływają zdjęcia

W przeciwieństwie do Facebooka czy Instagrama, zdjęcie profilowe na LinkedIn powinno świadczyć o naszym profesjonalizmie. Rekruterzy zwracają uwagę na ubiór, fryzurę, a nawet na kadr i oświetlenie. Nie musimy zamieszczać w serwisie typowej fotografii do dowodu tożsamości, ale powinniśmy zadbać o dobre wrażenie.

Warto także przemyśleć zdjęcie w tle. Po pierwsze, odpowiedni wybór tła świadczy o dbałości o detale. Po drugie, możemy potraktować tę przestrzeń jak baner reklamujący własną osobę. Niektórzy profesjonaliści umieszczają w tym miejscu swoje dane kontaktowe. Dobrą praktyką jest także publikacja zdjęcia związanego z branżą, którą się prezentuje, swoimi pasjami lub hobby. Odpowiedniej fotografii na zdjęcie w tle można poszukać na jednym z popularnych stocków, takich jak Pixabay, Pexels, Pxhere czy Unsplash.

Nazwy stanowisk na LinkedIn

Nazwy poszczególnych stanowisk są o tyle istotne, że pozwalają LinkedIn i Google na identyfikację użytkownika. Wpływają na pozycjonowanie, ale nie zawsze dają wyobrażenie o danej pracy. Dlatego należy je rozwinąć w podsumowaniu doświadczenia.

Podsumowanie doświadczenia

Frazy użyte do opisu poszczególnych obowiązków powinny zawierać słowa kluczowe. Ta sekcja ma duże znaczenie dla rekrutera, ponieważ pozwala mu się zorientować, czym konkretnie zajmował się kandydat. Często zdarza się, że osoby pracujące na stanowiskach, których nazwy brzmią identycznie, mają zupełnie inny zakres obowiązków. Ponadto nazwy niektórych stanowisk brzmią na tyle enigmatycznie, że niekiedy trudno jest rozszyfrować ich znaczenie.

Urząd pracy może odmówić przyznania zasiłku dla bezrobotnych...

Sekcja z podsumowaniem doświadczenia pozwala pokazać praktyczny aspekt pracy. Warto tutaj napisać, w jaki sposób wykorzystywaliśmy posiadane kompetencje. Nie zaszkodzi też pochwalić się, jeżeli robiliśmy rzeczy, które wykraczały poza nasz zakres obowiązków, a które pozwoliły nam zdobyć dodatkowe umiejętności. Powinniśmy uzupełnić ją tak, aby rekruter był w stanie zrekonstruować w myślach nasz typowy dzień pracy i odniósł wrażenie, że ma do czynienia z osobą kompetentną.

Uzupełniając swój profil, nie należy jednak kłamać, ani przejaskrawiać rzeczywistości. Po pierwsze, nieścisłości mogą wyjść na jaw w trakcie rekrutacji, po drugie, mogą je dostrzec byli lub obecni pracodawcy. LinkedIn to serwis, w którym można pokazać, kim się jest i kim chciałoby się być. Lepiej jednak szczerze napisać, w których obszarach jesteśmy gotowi do nauki niż budować fałszywy wizerunek siebie.

Rekomendacje i potwierdzenie umiejętności

LinkedIn pozwala na dodanie do profilu posiadanych umiejętności (ang. skills) z puli gotowych, istniejących już fraz. Przed ich wyborem można przeanalizować dostępne w internecie oferty pracy, aby wskazać te kompetencje, które są faktycznie wymagane na danym stanowisku. Zadeklarowane umiejętności powinny być adekwatne do tych faktycznie posiadanych.

Informacje podane LinkedIn łatwo jest zweryfikować. Serwis posiada opcję potwierdzeń (ang. endorsment). Takie poświadczenie danej umiejętności może napisać autentyczny użytkownik serwisu. Warto poprosić o nie znajomych, uczestników warsztatów czy kolegę z pracy.

15 najlepszych aplikacji do webinarów i wideo rozmów. Są nie...

Kolejną godną polecania funkcjonalnością na LinkedIn są rekomendacje. To ciekawa alternatywa dla tradycyjnych, drukowanych referencji. Również w tym przypadku warto zwrócić się o pomoc do byłego szefa czy współpracowników. Posiadanie rekomendacji oraz poświadczeń umiejętności znacznie zwiększa wiarygodność użytkownika.

Znajomości na LinkedIn

Jak w każdym serwisie społecznościowym, na LinkedIn warto rozbudowywać swoją sieć kontaktów. Nie należy jednak dodawać do znajomych przypadkowych osób. W ich gronie powinni się znaleźć ludzie z branży; koledzy z pracy czy osoby poznane w trakcie branżowych wydarzeń. Do znajomych mogą także dołączyć koledzy ze studiów czy byli klienci i współpracownicy.

Wysyłając prośbę o połączenie na LinkedIn, dobrze jest napisać kilka słów od siebie. Co prawda serwis podpowiada treść wiadomości, ale niespersonalizowany komunikat potrafi być irytujący i może sprawić, że zrobimy negatywne wrażenie.

Warto pamiętać, że nawet najlepiej uzupełniony profil na LinkedIn nie zastąpi nam kontaktu z żywym człowiekiem. Cezary Woszczyk radzi „łączyć spotkania bezpośrednie z aktywnością w social mediach i nie zajmować się tylko jednym kanałem”. Nowa znajomość na LinkedIn może być zwieńczeniem nowych kontaktów zdobytych w prawdziwym świecie.

Warto korzystać z serwisu na co dzień, również podczas branżowych spotkań, zwłaszcza że LinkedIn posiada funkcję wyszukiwania kontaktów w pobliżu. Dzięki niej można błyskawicznie dodać do znajomych nowo poznaną osobę. Kto wie, może któregoś dnia zaowocuje to poleceniem do pracy.

Wideo

Materiał oryginalny: Co powinien zawierać idealny profil na Linkedin? - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3