Centrum miasta tylko dla bogaczy?

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
Agata Rutkowska
W przyszłym roku samorządy będą mogły zamykać centra miast dla kopcących aut. „Nie dajmy się zwariować” - mówią nasi radni, przekonując, że w Bydgoszczy nie chcą ekoszlabanów.

Projekt ustawy jest już niemal gotowy. Samochody podzielono na kilka kategorii - w zależności od wieku i rodzaju paliwa. Auta z silnikiem Diesla, wyprodukowane przed 1997 r. i samochody benzynowe sprzed 1993 r., mają dostać zakaz wjazdu automatycznie.
[break]

Pojazdy mają być oznakowane kolorowymi identyfikatorami. „Czerwoną kartkę” będą miały diesle wyprodukowane po 1997, niebieską, a więc najwyższą, spełniającą wymogi ustawy - ropniaki młodsze niż te z 2010 roku. Między tymi kategoriami będą jeszcze żółta i zielona.

Auta benzynowe zostaną podzielone na dwie kategorie - wyprodukowane w latach 1993-2001 i po 2001. Nalepki na szyby mają kosztować 10 zł i być wymieniane, kiedy auto przeskoczy do innej kategorii wiekowej.
Pomysł w Europie nie jest nowy - w UE jest ok. 250 takich stref. Do centrum Berlina mogą wjechać tylko auta spełniające normy spalin Euro 4 lub 5. W Polsce reguły i granice wyłączenia dla ruchu mają ustalać samorządy.

Bydgoszcz na razie do problemu podchodzi z dystansem. - Zdrowy rozsądek podpowiada, że nie możemy zamknąć niczego, oprócz obszaru między Focha a Wałami Jagiellońskimi, bo inaczej sparaliżujemy ruch wschód-zachód - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik ZDMiKP. - Poza tym Wały Jagiellońskie to droga krajowa, na której szlabanu ustawić nie możemy.

- Nie dajmy się zwariować, Bydgoszcz nie jest Londynem i nim nie będzie - mówi Rafał Piasecki (PiS), przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej Rady Miasta. - Przecież duża część 10-letnich diesli spełnia normę Euro 4.
Jan Szopiński (SLD), członek komisji, także jest przeciwny, ale z innych powodów: - Nie karzmy uboższych bydgoszczan zakazami...

Tymczasem przekrój wiekowy bydgoskich samochodów jest przerażający. Na 182,5 tys. aut najliczniejsza grupa - 49 tys. pojazdów - ma od 16 do 25 lat. Starszych jest ponad 47 tys. Na 1200 autobusów, głównie diesli, 550 ma 26 lat i więcej! Pod koniec kwietnia Inspekcja Transportu Drogowego skontrolowała wyrywkowo 23 jeżdżące po mieście autobusy. Zatrzymano aż 13 dowodów rejestracyjnych!

Wideo

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
myślący

Po to wybieramy radnych aby " hamowali idiotyczne pomysły urzędasów z bożej łask w Warszawie . Oni walczą tylko z biednymi -to im dobrze idzie tym właścicielom Polski .

s
sezon ogorkowy?

ze niby gdzie chca zabronic wjechac? zalozmy ze mam starego klasyka w dizlu czy benzynie (tak, to tez truje) kopcacego jak smok i mieszkam na fordonie... gdzie niby moge nie wjechac? postawia zakaz na rondzie fordonskim i trzeba bedzie zawracac? :) a moze od razu wojsko (bo grzecznie im tak latwo nie pojdzie patrzac na liczby - 47k staroci) i konfiskata starych aut na zlomowiska? :)

na moje skonczy sie na zakazie na starowce ktora i tak juz zalatwili marketami i malo kto tam jezdzi wlasnym autem - zabalowac to sie jezdzi taksowka (albo ostatnio modnym rowerkiem miejskim;)

i
izolda

Ja i tak jade nowoczesnymi tramwajami PESY i wole je od stania w korkach. Mnie nie stac na samochod a bogacze jak chca szpanowac swymi furami to ich problem- nie stoja w korkach. Centrum Metropolii powinno byc przyjazne dla pieszych, rowerzystow i tramwajow- to element walki klasowej.

o
obatel

Ci hipokryci na stołkach państwowych jeżdżący wypasionymi samochodami znowu coś kombinują -jak dać w dupę biednemu polakowi . Skoro stary samochód nie smrodzi , spaliny ma w normie to dlaczego ma mieć szlaban z wjazdem do miasta? Może wybrańcy narodu wymyślą kolejną bzdurę -aby ludzi wcześniej urodzonych nie wpuszczać do centrum miasta i luksusowych lokali bo bardziej śmierdzą aniżeli młodzi z zapachami drogich używek . Tak karać i jeszcze raz karać w myśl zasady " BIEDNYŚ BOŚ GŁUPI - głupiś boś biedny . Może nadchodzące WYBORY WYZWOLĄ POLAKÓW DO TYCH RACJONALIZATORÓW OD SPRAW ZBĘDNYCH W POLSCE !

w
wybe

No, właśnie jest problem w braku takich parkingów nawet w baaardzo odległych planach.

o
ola

Wreszcie będzie mniej śmierdzących samochodów i trochę lepsze powietrze, Co za problem do miasta dojechać samochodem pozostawić na parkingu /który powinien być udostępniony/ przy pierwszym przystanku na wlocie do miasta. Tak jest na zachodzie nawet w małych miasteczkach i co za problem???

d
do Lukasza

Masz racje gdyby rzadzil PIS mielibysmy jeszcze wieksza biede i chaos. Dlatego podczas drugiej tury glosuje na Komorowskiego niz na Dude bo moj preferowany kandydat w pierwszej turze Kukiz niestety nie ma szans.

Ł
Łukasz

Nie no po co pracować, lepiej całe życie spędzić na narzekaniu jaki to zły rząd, jaki to zły prezydent. Człowieku pomyśl czy jakby rządziło PIS i prezydentem byłby Jarek to miałbyś takie płace jak w Niemczech, pytam się skąd, komu by zabrali?Bogactwo kraju bierze się z pracy, ciężkiej pracy obywateli tego kraju, a nie z populistycznych obietnic

A
Anka

no jak to wg radnych bezradnych przecież jest nowoczesna obwodnica, która przebiega pomiędzy zabudowaniami w okolicy domków przecinając Śródmieście, które wg co poniektórych są określane jako PERYFERIA/ OBRZEŻA MIASTA :) a biegnie od Fordońskiej przez Kamienna, Artyleryjską i dalej ... cudowna trasa W-Z, no niemożliwe, że ta cudowna pseudo obwodnica nie spełnia swojej roli a wydano na nią sporą sumkę, to nic wyda się po raz kolejny jeszcze większą na poszerzenie :) może zaznaczmy kiedy ta super pseudo obwodnica została oddana do użytku, jak na drogę to jest nieodległy czas bo lata 90-te i bliższe A TU TAKI KLOPS !!!! masz rację Bydgoszcz nie ma żadnych obwodnic, nie licząc fragmentu s10 do którego jest utrudniony dojazd i zjazd. WAŻNE, ŻE KASA WYDANA prawda Panie i Panowie :) a mieszkańcy a co was interesuje ich zdanie..... jestem ciekawa kiedy ktoś na Kamiennej przywali w ten słup energetyczny :) który stoi prawie na jezdni na wysokości cmentarza i jaki projektant pozwolił takie coś wybudować :) miłego stania w korkach mamy również wspaniały wypasiony ITS z tablicami wyglądającymi jak z lat 80-tych

l
luk

Głosowaliście na to po...ne PO to teraz macie macie a teraz jeszcze na PO prezydenta Bronisława.

J
Jan2

Weź się chłopie za robotę to będzie Cię stać nie tylko na samochód.

t
tommy

POpierniczeni POsłowie żyjący na nasz koszt mają kasę na zakup nowych aut albo korzystają z sejmowych - też nie starych. I wymyślają....
A w Bydzi nie ma - praktycznie - obwodnicy i jak te starsze auta maja przejechać przez miasto???
Może bydgoscy radni pomyślą nad tym POronionym projektem? Oby....

E
Edi

Gdyby stać było Polaków na kupno nowych samochodów, to napewno nie jeździliby starymi samochodami. Niech mądrzy posłowie z PO zrównają nasze pensje i emerytury z pensjami z państwami UE, to wówczas mogą zastosować takie rygorystyczne przepisy. A najlepiej żeby posłowie i radni zarabiali tyle co większość POlaków, czyli mniej niż średnia krajowa.

w
wybe

W Berlinie 30 lat temu (DDR) już było takie rozwiązanie. Jednak Bydgoszcz to nie Stolica.

a
asaa

radni boją się o swoje posady ... ?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3