Strefa czystego transportu (SCT) to wydzielony, odpowiednio oznakowany obszar, obejmujący drogi, po których mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. To stosowany w Europie od lat sposób na poprawę jakości powietrza w miastach oraz dbania o zdrowie ich mieszkańców.
Warszawa ma uchwałę w sprawie strefy czystego transportu
7 grudnia 2023 roku warszawscy radni, podzielając zdanie prezydenta stolicy, przyjęli uchwałę o wprowadzeniu strefy czystego transportu w Warszawie. Według przyjętego projektu SCT obejmie obszar całego Śródmieścia i fragmenty dzielnic centralnych.
Do końca 2027 r. z zasad obowiązujących w SCT zwolnieni będą nie tylko mieszkańcy strefy, ale wszystkie osoby opłacające podatek i zameldowane w stolicy. Reguły strefy będą ich dotyczyć dopiero od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata. W przypadku firm liczyć się będzie podatek CIT i siedziba firmy. Pozostałe osoby od lipca 2024 r. nie będą mogły poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat.
W Bydgoszczy smrodzimy autami bez przeszkód
Co w Bydgoszczy? Nieoficjalnie mówi się, że wprowadzenie takiej strefy może być trudne. Objęcie nią tylko Starego Miasta ograniczonego ulicami Focha z północy i Wałami Jagiellońskimi mija się z celem, bo to niewielki obszar z małym ruchem aut. Z kolei obie wymienione ulice to przelotówki, które trudno zamknąć albo kontrolować, które pojazdy nie spełniają norm.
- W najbliższym czasie nie planujemy wdrażania SCT - informuje Marta Stachowiak, rzeczniczka prasowa prezydenta Bydgoszczy.
W Krakowie projekt uchwały wprowadzającej Strefę Czystego Transportu powstał w oparciu o obowiązującą Ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 2018 roku z nowelizacją z grudnia 2021r. Wprowadziła ona do polskiego obiegu prawnego termin „Strefa Czystego Transportu”, umożliwiając organizowanie takich obszarów. Po konsultacjach z mieszkańcami i analizie radni miasta 23 listopada 2022 r. poparli wprowadzenie SCT w Krakowie większością głosów. Krakowski Zarząd Transportu Publicznego podaje, że na początku strefa będzie obejmowała obszar drugiej obwodnicy Krakowa, czyli teren ograniczony Alejami Trzech Wieszczów - Słowackiego, Mickiewicza i Krasińskiego oraz ulicami: Konopnickiej, Kamieńskiego, Powstańców Śląskich, Powstańców Wielkopolskich, Turowicza, Wita Stwosza i Al. Powstania Warszawskiego.
Wrocław jest trzecim miastem w Polsce, po Krakowie i Warszawie, który wykonał badania floty samochodów oraz emisji spalin pochodzących z transportu drogowego. Na tej podstawie przygotowano propozycje kształtu strefy czystego transportu, w tym kryteriów wjazdu.
NIK o eliminowaniu szkodliwych aut
Według raportu Najwyższej Izby Kontroli z 2020 r. pt. „Eliminowanie z ruchu drogowego pojazdów nadmiernie emitujących substancje szkodliwe”, w aglomeracjach krakowskiej i warszawskiej za emisję dwutlenku azotu aż w 75 proc. odpowiadają właśnie samochody. Można przy tym większość winy zrzucić na samochody z silnikami dieslowskimi.
[poilecane]25753399[/polecane]
Przypomnijmy, że Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności nakłada obowiązek utworzenia stref na miasta liczące powyżej 100 tys. mieszkańców, jeśli przekroczono w nich średnioroczne stężenia tlenków azotu – co ma wynikać z pomiarów Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska.
W całej Europie działa już ponad 300 stref, niektóre bardzo długo – w Göteborgu już od 30 lat.
