Mieszkaniec Kapuścisk opowiada, że umowa jest na jego mamę.
"Powiedzieli, że wysłali rachunek. Co się z nim stało?"
- Nie mamy wysokich rachunków za gaz, bo 25 zł miesięcznie. Jednak, jeśli naliczą mi odsetki za zwłokę, oczywiście, nie z mojej winy, ta kwota urośnie. Osoby z gazowni, które sprawdzały nasz licznik zapewniały, że faktura przyjdzie najpóźniej za dwa tygodnie, a do dziś jej nie ma. Dzwoniłem do zakładu przy ulicy Jagiellońskiej, gdzie usłyszałem, że wysłali rachunek 1 lipca. Ciekawe, bo jest połowa miesiąca, a ja go wciąż nie dostałem - twierdzi pan Jan.
- Zgodnie z zapisami umowy z firmą zewnętrzną, Zakład Gazowniczy w Bydgoszczy, co miesiąc przekazuje zlecenia odczytów, których należy dokonać w danym miesiącu - wyjaśnia Radosław Jankiewicz, rzecznik prasowy Polskiej Spółki Gazownictwa. -Harmonogramy odczytów u klientów układane są zgodnie z taryfą. W zależności od poboru gazu, odczyty u jednych są wykonywane raz w roku, a u innych raz w miesiącu lub raz na dwa miesiące.
Rzecznik PSG tłumaczy dalej, że wszystkie odczyty realizowane przez inkasentów, są też od razu, jeszcze przy gazomierzu, wprowadzane do aplikacji mobilnej i na bieżąco przekazywane do sprzedawców w celu rozliczenia. PSG nie wystawia faktur za paliwo gazowe, a jedynie przekazuje odczyt. Oznacza to, że ewentualne opóźnienia w fakturowaniu nie powstają po stronie Polskiej Spółki Gazownictwa.
- W tej sprawie klienci powinni kontaktować się za sprzedawcą, z którym mają zawartą umowę na dostawę gazu - radzi Radosław Jankiewicz.
Nieformalnie dowiedzieliśmy, że faktura została, rzeczywiście, wysłana 1 lipca. Trudno ustalić, co się z nią stało po drodze. Jednak klienci mogą sami podać stan licznika i poinformować swój zakład gazowniczy, że opóźnienie w opłaceniu rachunku nie wynika z ich winy, a wtedy odsetki nie zostaną im naliczone.
Trzy sposoby na przekazanie stanu licznika
Konkretnie są trzy sposoby na przekazanie stanu licznika gazowego.
- Można odwiedzić stronę ebok.pgnig.pl lub pobrać bezpłatną aplikację.
- Drugi sposób to SMS, w którym należy wpisać indywidualny nr konta bankowego, który znajduje się na fakturze (np. poprzedniej). Następny krok to spacja i wpisanie odczytu z licznika (zaokrąglając do pełnych metrów sześciennych). Przykład treści SMS-a: 12345678912345678912345678 (spacja) 456. SMS wysyłamy pod numer 608 600 608 (koszt zgodny z taryfą operatora). Jeżeli po wysłaniu wiadomości nie otrzymamy żadnej informacji zwrotnej, będzie to oznaczało, że zgłoszenie jest prawidłowe i zostało przyjęte. W przypadku, gdy wysłany SMS z odczytem licznika będzie miał niepoprawny format, dostaniemy wiadomość zwrotną z komunikatem o błędzie.
- Ostatnia możliwość to telefon na infolinię PGNiG dostępną pod numerem 22 515 15 15 (opłata również jak za połączenie według cennika danego operatora telekomunikacyjnego).
