Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bydgoszcz zamknięta dla aut z silnikiem diesla? Rząd przygotował projekt zmieniający przepisy

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
- To jest dobry kierunek - mówi o przygotowywanych przez rząd zmianach przepisów Krzysztof Kosiedowski, autor bloga "rzecznik elektromobilności".  Ale diabeł tkwi w szczegółach.
- To jest dobry kierunek - mówi o przygotowywanych przez rząd zmianach przepisów Krzysztof Kosiedowski, autor bloga "rzecznik elektromobilności". Ale diabeł tkwi w szczegółach. Janusz Wójtowicz
W projekcie zmian w przepisach pojawiły się strefy czystego transportu. Chodzi w praktyce o zakaz wjazdu aut z silnikami diesla do centrów miast - tych, które maja powyżej 100 tys. mieszkańców.

Zobacz wideo: Uwaga piesi! mandat za telefon na pasach

- Jak będą gotowe przepisy w przedmiotowym zakresie, Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej jako zarządca dróg będzie wprowadzać zmiany na terenie miasta - Jest oczywiście pytanie, kto miałby docelowo pilnować przestrzegania przepisów dotyczących pojazdów z silnikami diesla? Czekamy na szczegóły - mówi Marta Stachpwiak, rzrecznik prezydenta Bydgoszczy.

Do projektu nowelizacji ustawy o elektromobilności trafiły obowiązkowe strefy czystego transportu. Sama idea zakazu wjazdu Diesli do miast jest od dawna rozważana przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Pomysł nie jest rewolucyjny, bo tego typu ograniczenia funkcjonują w Europie.

Gdyby przepisy weszły w życie, będą dotyczyć gmin Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, Białystok, Katowice, Gdynia, Częstochowa, Radom, Toruń, Sosnowiec, Kielce, Rzeszów, Gliwice, Zabrze, Olsztyn, Bielsko-Biała, Bytom, Zielona Góra, Rybnik, Ruda Śląska, Opole, Tychy, Gorzów Wielkopolski, Płock, Dąbrowa Górnicza, Elbląg, Wałbrzych, Włocławek, Tarnów, Chorzów i Koszalin.

Kto ma kontrolować?

- Pierwsze i podstawowe pytanie jest takie, kto będzie wjazd diesli do centrów kontrolował? - pyta Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP. - Druga sprawa - czy ewentualny zakaz będzie dotyczył wjazdu i parkowania w centrum, czy też przejazdu przez strefę śródmiejską. Obecnie pracujemy nad rozwiązaniem, które ma wyprowadzić ciężarówki - napęzane silnikami diesla - z ruchu tranzytowego.

To czystych stref będą mogły wjechać auta

  • elektryczne
  • napędzane wodorem, gazem ziemnym albo gazem płynnym LPG
  • autobusy zeroemisyjne

Fakt poruszania się jednym z takich pojazdów ma potwierdzać odpowiednia naklejka na szybę. Gmina będzie mogła w ciągu 3 lat od podjęcia uchwały dopuścić ruch w jej ramach także wobec innych pojazdów, ale za dodatkową opłatą. Auta musza spełniać normę emisji spalin co najmniej euro 4.

- To jest dobry kierunek - mówi Krzysztof Kosiedowski, autor bloga "rzecznik elektromobilności". Ale diabeł tkwi w szczegółach.

- Do Polski rocznie sprowadza się około miliona pojazdów z Zachodu, głównie Niemiec. To w większości auta z napędem diesla. Potrzebne są przepisy, które taki import zatrzymają - uważa Krzysztof Kosiedowski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo