Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bydgoszcz stoi w gigantycznych korkach

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
W komunikacyjnym szczycie po południu stoimy nieco dłużej, niż w porannych korkach.
W komunikacyjnym szczycie po południu stoimy nieco dłużej, niż w porannych korkach. Dariusz Bloch
Wydaliśmy grube miliony na Inteligentne Systemy Transportowe i zakup nowych tramwajów, ale z raportu firmy TomTom wynika, że kierowcy jak stali w korkach, tak ciągle stoją. Jak to wyjaśnić?

Firma TomTom znana jest głównie jako dostawca aplikacji do samochodowych nawigacji. Na podstawie jej zapisów sporządza doroczny raport, w którym przedstawia najbardziej zakorkowane miasta. Z raportu wyczytać można, ile kierowcy tracą czasu w korkach i jak wyglądałaby ich droga do pracy czy szkoły, gdyby korków nie było. W raporcie znalazła się także Bydgoszcz.

Przeczytaj: Nowa sieć szkół w Bydgoszczy przegłosowana

- Zestawienie zawiera dane m. in. dotyczące 12 polskich miast. W krajowym rankingu na drugim miejscu uplasował się Lublin (40%), następnie Kraków (38%), Warszawa (37%) i Wrocław (35%). Razem z Łodzią (52%) stanowią piątkę najbardziej zakorkowanych miast w Polsce. Mniejszy poziom zakorkowania, w stosunku do zestawienia z 2016 roku, odnotowano tylko w trzech aglomeracjach - Łodzi, Warszawie i Szczecinie. Sytuacja nie zmieniła się w Bydgoszczy, Wrocławiu i Poznaniu. Większe zatłoczenie zarejestrowano natomiast w Lublinie, Krakowie, Trójmieście, Białymstoku, Bielsku-Białej i Katowicach.

Co oznaczają procenty? Dowiedz się na następnej stronie

To dodatkowy czas, który tracą w korkach kierowcy, by dojechać do celu w stosunku do czasu, który zająłby im dojazd bez korków. W Bydgoszczy wskaźnik ten wynosi 33 procent. Z danych wynika, że poranny szczyt najbardziej dokuczliwy jest w poniedziałki i czwartki. Popołudniami najdłużej w korkach stoi się w piątki i środy. Średnio dodatkowo tracimy dziennie około 32 minuty tylko na to, by przebić się przez zatłoczone ulice. W skali roku daje to 124 godziny (liczą się tylko dni robocze).

Pierwszy raport ukazał się w 2008 roku, wtedy Bydgoszcz zanotowała wskaźnik na poziomie 38 procent. Przez niemal 10 lat spadł on nieznacznie, od zeszłego roku nie różni się w ogóle.

Chemiczna, Mokra Budowa sieci wodociągowej – prace prowadzone w poboczu.Planowane zakończenie prac: 2017-02-27

Utrudnienia na bydgoskich drogach. Sprawdź, gdzie trwają prace

Przypomnijmy, system ITS kosztował ponad 50 milionów złotych. Miał sprawić, że przez miasto przejeżdżać się będzie szybciej (w ramach programu zmodernizowano m. in. 45 sygnalizacji świetlnych i zbudowano siedem nowych).

- Podstawowym celem realizacji bydgoskiego Systemu ITS jest skrócenie czasu przejazdu komunikacją tramwajową o około 8% i pojazdami samochodowymi o około 6% - zapowiadał ZDMiKP.

Co ciekawe, w swojej analizie serwis korkowo.pl wskazywał, że Bydgoszcz jest jednym z trzech dużych polskich miast, w których przez śródmieście (do 5 km od centrum) można przejechać najszybciej. Średnia prędkość to 39 km/h - szybko jak na poranne i popołudniowe godziny szczytu.

OPINIA KRZYSZTOFA KOSIEDOWSKIEGO, RZECZNIKA ZDMiKP:

Rolą systemu ITS było skrócenie średniego czasu przejazdu w głównych korytarzach transportowych miasta, co zostało osiągnięte. Badania ruchu drogowego przeprowadzone przed wprowadzeniem systemu ITS i po jego uruchomieniu zostały ocenione przez niezależną jednostkę badawczą i jednoznacznie wskazują na poprawę warunków ruchu w postaci skrócenia średniego czasu przejazdu transportem indywidualnym i transportem publicznym w wybranych korytarzach transportowych.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę na fakt, że na co dzień spotykamy się z coraz większą liczbą pojazdów poruszających się po drogach i to nie tylko Bydgoszczy. Rynek na auta jeszcze nie został „zaspokojony”. Stale są notowane wzrosty sprzedaży. Nasze miasto na tym tle niczym nie odstaje. Współczynnik motoryzacji wzrasta, zarówno w przypadku aut, jak i motorów. Zwiększające się stopniowo natężenie ruchu nie powoduje w przypadku Bydgoszczy pogorszenia warunków ruchu, a utrzymywanie go na takim samym poziomie. Wpływ na to mają prowadzone inwestycje w rozbudowę infrastruktury drogowej i tramwajowej, ale również rozbudowa systemu ITS.
Raport opublikowany przez firmę TomTom opiera się na danych pozyskanych z całej sieci drogowej miasta, a nawet z miejsc o dużym natężeniu ruchu poza granicami administracyjnymi Bydgoszczy, m.in. Osielsko DK5 lub Lisi Ogon DK 10. To zaś nie pozostaje bez znaczenia na wynik „badań”, a dla nas, czyli sytuacji drogowej w mieście, ma znaczenie.
Dane są obarczone dużym błędem, który uwzględnia cele podróży poszczególnych uczestników ruchu drogowego i czas przebywania np. na stacji paliw bądź w obiekcie handlowym na całej sieci drogowej miasta. Wpływ na uśrednione dane mają również prace drogowe, prowadzone w celu polepszenia warunków ruchu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!