[break]
- To było na wysokości synagogi - mówi Rafael Prętki ze Stowarzyszenia Miłośników Starego Fordonu, który walczył o renowację ul. Bydgoskiej. - Odpadł cały bęben. Podwójne koło-bliźniak poturlało się ok. 200 metrów. Najpierw uderzyło w płot przy posesji nr 15, a potem pokulało się ul. Frycza-Modrzewskiego w stronę Wisły. Dobrze, że wtedy nikt z mieszkańców tędy nie przechodził.
Był po przeglądach
Jak tłumaczy MZK, do takich sytuacji dochodzi rzadko, raz na kilka lat. - Mercedes conecto wyprodukowany był w 2005 roku - mówi Andrzej Wadyński, prezes Zarządu MZK, sp. z o.o. - Ostatnią kontrolę miesięczną przeszedł 28 kwietnia, a bezpośrednio przed tym zdarzeniem miał wykonany przegląd codzienny. Nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości. Wyjaśniamy, jak do tego doszło.
Zgodnie z Prawem o ruchu drogowym, każdy autobus musi przejść obowiązkowy przegląd techniczny co pół roku. - My dodatkowo wykonujemy kontrole codzienne i miesięczne - podkreśla prezes Andrzej Wadyński. - Ponadto każdy autobus po przebiegu 30 tys. km poddawany jest tzw. obsłudze technicznej. Pojazdy są wtedy kontrolowane na urządzeniach diagnostycznych i za pomocą specjalistycznych programów diagnostycznych.
Koło odpadło z autobusu i poturlało się około 200 m w stronę Wisły. Dobrze, że wtedy nikt tam nie przechodził. - Rafael Prętki
Obecnie MZK użytkuje 167 autobusów (82 Mercedesy, 74 Solarisy i 11 Volvo), średnio mają po niespełna 6 lat. - W ubiegłym roku zakupiliśmy 31 nowych pojazdów, a w tym siedem - mówi prezes MZK. - Realizujemy program odnowy taboru autobusowego do 2020 r. W jego ramach planujemy zakup 45 nowoczesnych autobusów niskopodłogowych. Już został ogłoszony przetarg na zakup 11 z nich. Dziesięć będzie jednoczłonowych, jeden przegubowy.
Grzechy przewoźników
W Bydgoszczy linie autobusowe obsługuje dwóch przewoźników: MZK (26 linii dziennych i 6 nocnych) i KDD Trans (10 linii dziennych). Jakie warunki stawiane są przewoźnikom podczas przetargów?
- Pod uwagę bierzemy normy czystości spalin, dostosowanie pojazdów do potrzeb osób niepełnosprawnych, czy pojemność pojazdów - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik ZDMiKP w Bydgoszczy. - Stawiamy na autobusy niskopodłogowe. Pod tym względem jesteśmy w krajowej czołówce. Ważne są też wyposażenie w klimatyzację i dostęp do bezprzewodowego Internetu.
Pojazdy komunikacji miejskiej cyklicznie sprawdzają też inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego. - Tylko w maju w Bydgoszczy skontrolowaliśmy 102 autobusy, w tym 44 obsługujące linie miejskie i podmiejskie - twierdzi Tomasz Glanowski, kierownik oddziału WITD w Bydgoszczy. - Najczęściej nieprawidłowości dotyczyły nadmiernej różnicy sił hamowania poszczególnych kół, zużytych elementów układów zawieszenia i kierowniczych oraz wycieku płynów eksploatacyjnych.
W Bydgoszczy punktem, gdzie przeprowadzane są kontrole autokarów, jest parking przy „Łuczniczce”. Przewoźnicy, organizatorzy wypoczynku lub rodzice mogą poprosić o kontrolę policję lub WITD (tel. 52-323-83-43). - Często do tego celu używamy mobilnej stacji kontroli pojazdów - mówi Tomasz Glanowski. - Od początku maja sprawdziliśmy 19 autobusów przewożących dzieci i 39 turystycznych. Zdarzyło się, że uniemożliwiliśmy wyjazd autokaru na wycieczkę szkolną i przewoźnik musiał podstawić inny autobus, ale były to incydentalne przypadki.