Pod koniec 2024 r. zarząd spółki Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy podpisał umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie inwestycji w ramach programu Zielony Transport Publiczny. Przewidywany jest zakup 11 autobusów, w tym 7 sztuk przegubowych oraz 4 krótkich, 12-metrowych. Pojazdy będą ładowane poprzez złączę plug-in.
MZK planuje przeznaczyć na inwestycję 72 141 949,24 zł. Spółka otrzymała dofinansowanie w wysokości 48,75 mln zł oraz 5 mln zł pożyczki. W programie prowadzonym przez NFOŚiGW wykorzystywane są m.in. środki z KPO. W postępowaniu przetargowym wpłynęły dwie oferty. Niższą złożyła firma Solaris Bus & Coach, która zaproponowała cenę ok. 69,14 mln zł.
Konsorcjum Daimler Buses Polska (lider) i Elektrotim (członek konsorcjum) zaproponowało kwotę ok. 86,27 mln zł. Prócz ceny kryteriami w zamówieniu, ale o mniejszej wadze, są m.in. materiał lub technologia wykonania konstrukcji nadwozia i poszycia, termin dostawy części zamiennych do autobusów czy termin wykonania naprawy gwarancyjnej.
Wybrany wykonawca będzie musiał dostarczyć autobusy fabrycznie nowe w wersji miejskiej o roku produkcji nie starszym niż 2026. Ponadto będzie musiał wybudować infrastrukturę ładowania dla autobusów w postaci 14 punktów (12 stacjonarnych i 2 mobilnych) oraz dwóch wiat (zadaszonych parkingów), a także elektrownię fotowoltaiczną o mocy do 1 MWp wraz z magazynem energii o pojemności do 4 MWh. Realizacja całości zamówienia i odbiorów nastąpi nie później niż do 23 czerwca 2026 r.
Nie tylko elektryki
Na początku listopada 2024 r. podpisano umowę na dostawę 12 fabrycznie nowych autobusów przegubowych w formie leasingu finansowego. Flota miejskiego przewoźnika zostanie poszerzona o długie przegubowce marki Mercedes. Pojazdy zostaną dostarczone do MZK jesienią 2025 roku. Spółka wyda na 7-letni leasing blisko 31 mln zł. Każdy z autobusów z dniem zapłaty ostatniej raty i ceny sprzedaży (1 zł od sztuki) przejdzie na własność bydgoskiego przewoźnika.
