https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Bydgoska PESA protestuje przeciwko wypychaniu jej z regionalnych torów

Sławomir Bobbe
Darty z Pesy dla PKP InterCity mają wszystkie certyfikaty, dopuszczające je do ruchu międzynarodowego. Na torach lokalnych PESA też sobie poradzi
Darty z Pesy dla PKP InterCity mają wszystkie certyfikaty, dopuszczające je do ruchu międzynarodowego. Na torach lokalnych PESA też sobie poradzi Tomasz Czachorowski
Dwa duże przetargi na dostawę taboru kolejowego, organizowane przez województwo zachodniopomorskie i Łódzką Kolej Aglomeracyjną, są niedostępne dla bydgoskiej Pesy. Dlaczego? Wszystkiemu winne zapisy w ogłoszeniu przetargowym...

[break]
- Chciałbym podkreślić, że zabiegam w swoim piśmie o możliwość wystartowania w ogóle w tych przetargach, nie przesądzając o tym, kto ma w nich wygrać - uważa Piotr Król, bydgoski poseł PiS, który interweniuje u ministra Morawieckiego w sprawie Pesy. - Dziwną jest bowiem sytuacja, że dwa duże przetargi, organizowane przez samorząd wojewódzki, wykluczają z nich polską firmę. Niech wygra lepszy, ale niech droga do przetargu nie jest zamykana przez wymagania, których nie przewiduje polskie prawo. Właśnie to poddałem pod rozwagę w piśmie. Ministerstwo Rozwoju nadzoruje kwestię dotacji unijnych, liczę więc na przyjrzenie się tym przetargom.

Wymagane systemy

Chodzi o zapisy, które wymagają od dostawców posiadania systemu ECTS (Europejski System Sterowania Pociągiem), który jest kompatybilny z systemami obowiązującymi w różnych krajach europejskich. Konieczne jest też posiadanie certyfikatu TSI (Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności), który po raz pierwszy (dla kolei konwencjonalnej) w Polsce uzyskał flirt3, należący do Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, wyprodukowany przez Stadlera. Stało się to 20 listopada zeszłego roku. Łącznie Stadler dla ŁKA dostarczył 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt3. Łódź od dawna współpracuje ze Stadlerem, firma ta na łódzkim Widzewie serwisuje dostarczone flirty. Kontrakt na współpracę podpisano na 15 lat. I jak wiele wskazuje chętnie by tę współpracę rozszerzono przy okazji kolejnego przetargu.

Jedynym, o co zabiega PESA, jest możliwość złożenia ofert w przetargach, co uniemożliwiają nam zapisy SIWZ.
- Michał Żurowski, PESA

- Zabiegamy tylko o możliwość złożenia ofert w obu przetargach, co niestety uniemożliwiają nam zapisy SIWZ (Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia - przyp red.), głównie w zakresie doświadczenia - tłumaczy Michał Żurowski, rzecznik Pesy.

Rzecznik zapewnia, że PESA jest przygotowana do produkcji pojazdów ELF2, spełniających wymagania przewoźników (w tym montażu systemów bezpieczeństwa ETCS i norm TSI, które będą obligatoryjne dla nowych typów pojazdów od czerwca 2017).

Nieuczciwa konkurencja?

- Wprowadzanie zapisów wykluczających udział Pesy w postępowaniu podważa ideę uczciwej konkurencji. Do tej pory wymagania zamawiających koncentrowały się na docelowych parametrach pojazdów. W obu postępowaniach barierami wejścia dla Pesy są parametry pojazdów już dostarczonych, które biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy i stan infrastruktury, są bez znaczenia na etapie składania ofert.

Istotą rzeczy jest to, iż norma ma obowiązywać od 30 czerwca 2017 roku, a organizatorzy przetargów wymagają ich już dziś. PESA, która wyposażyła już 5-6 lat temu elfy w większość urządzeń odpowiadających wymaganiom TSI, nie zdążyła uzyskać kompletu certyfikatów, bo produkując darta nie mogła zrobić badań w oparciu o polską infrastrukturę, gdyż takiej wówczas jeszcze nie było. Dlaczego inni mieli, a my nie?

Produkowaliśmy pojazd prototypowy, a nasi konkurenci rozwijali już swoje istniejące produkty, które badali wcześniej za granicą i legitymowali się doświadczeniem z dostarczenia pojazdów do innych krajów - tłumaczy rzecznik.

Odebranie pojazdów PESA Dart przez PKP IC dowodzi, że PESA produkująca odpowiadające TSI pojazdy dla ruchu międzynarodowego zdolna jest wyprodukować oczekiwane przez woj. zachodniopomorskie i ŁKA składy elektryczne dla ruchu regionalnego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

T
Tim
Co Ty bredzisz? Prawie każdy nowy pociąg w tym kraju kupują politycy! Robili kasę na PO teraz zrobią na PIS. WAŻNE JEST TYLKO TO ZE I TAK TO TY ZA TO PŁACISZ W CHORENDALNIE WYSOKICH PODATKACH... pozdrawiam.
d
do bydzioka
Ty torunski "Bydzioku" jak te wasze Jelcze z lat 70- tych sie turlają po calym swiecie to slychac spod ich podwozia tylko jedno wiekie trrrrrrooollllun.....a potem jest tylko trach trach i...krach......
B
Bydziok
Nie setki a tysiące biegają po wszystkich torach Europy i Świata i mają w kołach zamontowany przekaz podprogowy ! Jak się tak toczą to niesłyszalnie piszczą: Bydzia , Bydzia , Bydzia ! I wtedy cały świat popiera naszą metropolię !
c
czytelnik
Raczej życie pokazuje, że trzymanie z PO jest toksyczne. Ciekawostką jest, że samorządami, które nie chcą Pesy kieruje PO, więc tu jest prawdziwy obraz PO - dawaj kasę. Ideologia PO jest prosta: parcie do rządzenia wszelkimi sposobami i misiu dawaj kasę!
l
leon
Mam nadzieje, że sąd nie pozwoli na zawieranie takich stronniczych zapisów w przetargu i pozwoli na uczciwą konkurencję. Tym bardziej, że jest to przetarg na pociągi regionalne, których Pesa wyprodukowała setki i jest w tym doświadczona.
k
korek
Zarząd Pasa robił błąd trzymając za bardzo z PO w takim biznesie politykę trzeba mieć w nosie.
M
Michał
Samorządowcy zrobili ustawki na przetargach i boją się dopuścić Pesy, bo w normalnych warunkach przetargu mogliby pokonać tych "co trzeba". Takie to u nas w Polsce są praktyki.
k
kola
może w pomoc PESIE włączyłby się prezydent, samorządowcy, parlamentarzyści z kujawsko-pomorskiego?? Póki co pomaga jedynie marszałek, a to troszkę za mało. PESA, TZMO, Neuca, Anwil to duże firmy z ku-pom i trzeba o nie dmuchać i chuchać.
w
woz
Parowozownia i ta wieza cisnien to byly przezytki i dobrze ze zostaly zburzone. Załoze sie ze to torunskie machinacje staraja sie aby pozbawic naszej bydgoskiej Pesy nowych kontraktow.
c
cezar
A...TO ONI,,,ZE SKARGA NAJLEPIEJ DO PROSIACZENKO
m
mam rację ?
Parowozownię Zniszczyli bo nie dbali o nią, to pewnie nie potrafią spełnić warunków przetargowych.
J
Jan2
Jest przetarg i są warunki do spełnienia by wziąć w nim udział.
Warunków nie spełniasz - udziału nie bierzesz.
Proste i przejrzyste.
Przykro, że PESA ich nie spełnia.
Jak zwykle, winni wszyscy wokół
tylko nie PESA.
L
Liczner
Powodzenia Pesa, nie dajcie się chachmenciarzom.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski