Debatę zorganizowano w Bydgoskim Centrum Organizacji Pozarządowych przy ul. Gdańskiej 5.
Wzięli w niej udział, m.in., funkcjonariusze z Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy, w tym, m.in., podinsp. Marcin Klimczak - zastępca Komendanta Miejskiego Policji w Bydgoszczy, nadkom. Dawid Ludwikowski - zastępca naczelnika Wydziału Prewencji KMP w Bydgoszczy, a także Maria Gałęska - przewodnicząca Bydgoskiej Rady Seniorów, Adam Dudziak - dyrektor Wydziału Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Bydgoszczy i Jarosław Wolski - zastępca komendanta Straży Miejskiej w Bydgoszczy.
Seniorów edukowano, jak nie dać się nabrać oszustom
Debata społeczna adresowana była do seniorów, ale też ich rodzin, które również powinny zachować czujność i przypominać seniorom o zachowaniach, które mogą ustrzec ich przed oszustami. Podczas spotkania poruszono tematy dotyczące schematu działania oszustów metodą „na wnuczka", "na policjanta" czy "policjanta CBŚP”, ale nie tylko.
- Bezpieczny senior to także taki, który wie jak nie zostać oszukanym w sieci - mówi kom. Lidia Kowalska z Zespołu Prasowego Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy. - Coraz więcej seniorów korzysta obecnie z internetu, funkcjonuje w mediach społecznościowych, wykonuje transakcje finansowe w sieci, dlatego policjanci przestrzegali ich, by także w takich sytuacjach zachowali szczególną ostrożność i czujność.
W tym roku w regionie oszuści wyłudzili już ponad 4,3 mln zł od seniorów
O tym, że takie spotkania wciąż są bardzo potrzebne świadczą policyjne statystyki. W 2022 r. aż 111 seniorów z województwa kujawsko-pomorskiego padło ofiarą oszustów, którzy wyłudzili od nich ponad 4,7 mln zł. W tym roku od stycznia w całym regionie policjanci odnotowali już 96 oszustw dotyczących seniorów. Wyłudzono ponad 4,3 mln zł. Były też 153 próby wyłudzenia. Jak informują funkcjonariusze, skala zjawiska może być znacznie większa, bo nie wszyscy decydują się zgłosić sprawę Policji.
Warto zatem pamiętać, że Policja nigdy nie zadzwoni z informacją o prowadzonej akcji, nigdy też nie poprosi o przekazanie komuś pieniędzy, przelanie ich na konto lub pozostawienie w jakimś wskazanym miejscu. Jeśli mamy jakąkolwiek wątpliwość co do danych osoby dzwoniącej do nas czy podającej się za pracownika jakiejś instytucji, weryfikujmy to. Takie sytuacje seniorzy powinni zgłosić Policji, skonsultować się z rodziną. Warto też pamiętać, aby weryfikując tożsamość osoby, która do nas dzwoni, połączyć się z numerem alarmowym po uprzednim rozłączeniu rozmowy z oszustem!
Policjanci kolejny raz zaapelowali, by nie udostępniać kodów, haseł czy danych do swoich kont bankowych nikomu kogo tożsamości nie jesteśmy pewni i komu nie ufamy.
Zobacz wideo: UKW w Bydgoszczy zakupił defibrylator AED. Ten sprzęt ratuje życie
