"Bolek i Lolek", czyli dawna kolejka do bydgoskiej cegielni w Fordonie - zobaczcie zdjęcia

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
Zdjęcia kolejki wąskotorowej w Fordonie opublikowano na Facebookowym profilu Stowarzyszenia Bydgoski Wyszogród. Robert Szatkowski, prezes stowarzyszenia, mówi: - Kolejka wąskotorowa wożąca do cegielni glinę działała jeszcze przed II wojną światową. Potem uruchomiono ja w latach 50.
Zdjęcia kolejki wąskotorowej w Fordonie opublikowano na Facebookowym profilu Stowarzyszenia Bydgoski Wyszogród. Robert Szatkowski, prezes stowarzyszenia, mówi: - Kolejka wąskotorowa wożąca do cegielni glinę działała jeszcze przed II wojną światową. Potem uruchomiono ja w latach 50. Nadesłane
Fordońska kolej wąskotorowa? Oczywiście. Dziś to historia zapomniana, mimo że kolejka prowadząca do cegielni w Fordonie podobno działała nawet jeszcze w latach 90. Publikujemy serię zdjęć, które przypominają czasy jej świetności.

Zobacz wideo: Rok 2023 w Bydgoszczy ogłoszony został rokiem Andrzeja Szwalbego

Zdjęcia opublikowano na Facebookowym profilu Stowarzyszenia Bydgoski Wyszogród. - To zdjęcia gromadzone z internetu - mówi Robert Szatkowski, prezes stowarzyszenia. - Kolejka wąskotorowa wożąca do cegielni glinę działała jeszcze przed II wojną światową. Potem uruchomiono ja w latach 50. Kiedy wyczerpały się zasoby gliny w wyrobisku niedaleko cegielni, tory przeciągnięto przez ulicą Fordońską i surowiec czerpano z glinianek w okolicy obecnego marketu Auchan. Wielu bydgoszczan ma do niej nostalgiczny stosunek, bo służyła dzieciom do zabawy - jechała bardzo wolno, więc czepiano się wagoników i tak się bawiono. Oczywiście było to rozwiązanie bardziej ekonomiczne niż wożenie gliny TIRami. Kolejka prawdopodobnie działała jeszcze w latach 90. Potem jej część sprzedano. Kolejkę dzieci nazywały "Bolek i Lolek".

"Co ciekawe musiała to być jedna z dłuższych kolejek tego typu, gdyż w szczytowym okresie jej funkcjonowania długość głównego torowiska wynosiła ponad 3 kilometry i prowadziła od cegielni w Fordonie do szeregu wyrobisk przy ulicy Rejewskiego - wcześniej wiozła urobek z bliższego wyrobiska w okolicy ulicy Kaliskiego - pisze jeden z internautów. - "Niestety, w związku z "restrukturyzacją" cegielni i w konsekwencji tego zamknięciem kopalni kolejka okazała się nieprzydatna i po kilku latach bezczynności została rozebrana. Co z niej pozostało? Ot niewiele. Duży łuk i wiadukt pod ulicą Fordońską, kilka szyn tkwiących na przejazdach."

Bydgoski Wyszogród starał się znaleźć jak najwięcej zdjęć kolejki. W dużej części pochodzą one od Aleksandra Marona i Przemysław Marona oraz z niemieckiej strony miłośników kolejek i pojazdów szynowych. Swego czasu lokomotywy były na sprzedaż po 10 tysięcy zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski
Dodaj ogłoszenie