Zobacz wideo: Rok 2023 w Bydgoszczy ogłoszony został rokiem Andrzeja Szwalbego

Zdjęcia opublikowano na Facebookowym profilu Stowarzyszenia Bydgoski Wyszogród. - To zdjęcia gromadzone z internetu - mówi Robert Szatkowski, prezes stowarzyszenia. - Kolejka wąskotorowa wożąca do cegielni glinę działała jeszcze przed II wojną światową. Potem uruchomiono ja w latach 50. Kiedy wyczerpały się zasoby gliny w wyrobisku niedaleko cegielni, tory przeciągnięto przez ulicą Fordońską i surowiec czerpano z glinianek w okolicy obecnego marketu Auchan. Wielu bydgoszczan ma do niej nostalgiczny stosunek, bo służyła dzieciom do zabawy - jechała bardzo wolno, więc czepiano się wagoników i tak się bawiono. Oczywiście było to rozwiązanie bardziej ekonomiczne niż wożenie gliny TIRami. Kolejka prawdopodobnie działała jeszcze w latach 90. Potem jej część sprzedano. Kolejkę dzieci nazywały "Bolek i Lolek".
"Co ciekawe musiała to być jedna z dłuższych kolejek tego typu, gdyż w szczytowym okresie jej funkcjonowania długość głównego torowiska wynosiła ponad 3 kilometry i prowadziła od cegielni w Fordonie do szeregu wyrobisk przy ulicy Rejewskiego - wcześniej wiozła urobek z bliższego wyrobiska w okolicy ulicy Kaliskiego - pisze jeden z internautów. - "Niestety, w związku z "restrukturyzacją" cegielni i w konsekwencji tego zamknięciem kopalni kolejka okazała się nieprzydatna i po kilku latach bezczynności została rozebrana. Co z niej pozostało? Ot niewiele. Duży łuk i wiadukt pod ulicą Fordońską, kilka szyn tkwiących na przejazdach."
Bydgoski Wyszogród starał się znaleźć jak najwięcej zdjęć kolejki. W dużej części pochodzą one od Aleksandra Marona i Przemysław Marona oraz z niemieckiej strony miłośników kolejek i pojazdów szynowych. Swego czasu lokomotywy były na sprzedaż po 10 tysięcy zł.