https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

"Bolek i Lolek", czyli dawna kolejka do bydgoskiej cegielni w Fordonie - zobaczcie zdjęcia

Wojciech Mąka
Zdjęcia kolejki wąskotorowej w Fordonie opublikowano na Facebookowym profilu Stowarzyszenia Bydgoski Wyszogród. Robert Szatkowski, prezes stowarzyszenia, mówi: - Kolejka wąskotorowa wożąca do cegielni glinę działała jeszcze przed II wojną światową. Potem uruchomiono ja w latach 50.
Zdjęcia kolejki wąskotorowej w Fordonie opublikowano na Facebookowym profilu Stowarzyszenia Bydgoski Wyszogród. Robert Szatkowski, prezes stowarzyszenia, mówi: - Kolejka wąskotorowa wożąca do cegielni glinę działała jeszcze przed II wojną światową. Potem uruchomiono ja w latach 50. Nadesłane
Fordońska kolej wąskotorowa? Oczywiście. Dziś to historia zapomniana, mimo że kolejka prowadząca do cegielni w Fordonie podobno działała nawet jeszcze w latach 90. Publikujemy serię zdjęć, które przypominają czasy jej świetności.

Zobacz wideo: Rok 2023 w Bydgoszczy ogłoszony został rokiem Andrzeja Szwalbego

od 16 lat

Zdjęcia opublikowano na Facebookowym profilu Stowarzyszenia Bydgoski Wyszogród. - To zdjęcia gromadzone z internetu - mówi Robert Szatkowski, prezes stowarzyszenia. - Kolejka wąskotorowa wożąca do cegielni glinę działała jeszcze przed II wojną światową. Potem uruchomiono ja w latach 50. Kiedy wyczerpały się zasoby gliny w wyrobisku niedaleko cegielni, tory przeciągnięto przez ulicą Fordońską i surowiec czerpano z glinianek w okolicy obecnego marketu Auchan. Wielu bydgoszczan ma do niej nostalgiczny stosunek, bo służyła dzieciom do zabawy - jechała bardzo wolno, więc czepiano się wagoników i tak się bawiono. Oczywiście było to rozwiązanie bardziej ekonomiczne niż wożenie gliny TIRami. Kolejka prawdopodobnie działała jeszcze w latach 90. Potem jej część sprzedano. Kolejkę dzieci nazywały "Bolek i Lolek".

"Co ciekawe musiała to być jedna z dłuższych kolejek tego typu, gdyż w szczytowym okresie jej funkcjonowania długość głównego torowiska wynosiła ponad 3 kilometry i prowadziła od cegielni w Fordonie do szeregu wyrobisk przy ulicy Rejewskiego - wcześniej wiozła urobek z bliższego wyrobiska w okolicy ulicy Kaliskiego - pisze jeden z internautów. - "Niestety, w związku z "restrukturyzacją" cegielni i w konsekwencji tego zamknięciem kopalni kolejka okazała się nieprzydatna i po kilku latach bezczynności została rozebrana. Co z niej pozostało? Ot niewiele. Duży łuk i wiadukt pod ulicą Fordońską, kilka szyn tkwiących na przejazdach."

Bydgoski Wyszogród starał się znaleźć jak najwięcej zdjęć kolejki. W dużej części pochodzą one od Aleksandra Marona i Przemysław Marona oraz z niemieckiej strony miłośników kolejek i pojazdów szynowych. Swego czasu lokomotywy były na sprzedaż po 10 tysięcy zł.

Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski