Spis treści
- „Miejsce” Andrzeja Stasiuka - geneza i gatunek utworu
- Streszczenie utworu „Miejsce” Andrzeja Stasiuka
- „Miejsce” - plan wydarzeń
- Czas i miejsce akcji opowiadania "Miejsce"
- Charakterystyka bohaterów
- Problematyka opowiadania „Miejsce” Stasiuka
- Motywy w opowiadaniu „Miejsce” Andrzeja Stasiuka
- „Miejsce” Andrzeja Stasiuka - konteksty i nawiązania
„Miejsce” Andrzeja Stasiuka - geneza i gatunek utworu
Opowiadanie "Miejsce" to jedna z obowiązkowych lektur na maturze 2024.
Andrzej Stasiuk w opowiadaniu „Miejsce”, opisując losy cerkwi grekokatolickiej pw. św. Dymitra Męczennika we wsi Czarne, rekonstruuje w pewnym sensie własną historię. Cerkiew w 1993 roku została przeniesiona do skansenu w Nowym Sączu. Pisarz przez kilka lat opiekował się niszczejącą świątynią, próbując ją chronić przed zębem czasu. Stasiuk przytacza tę historię w filmie dokumentalnym „Człowiek zwany Świnia”. W obrazie w reżyserii A. Czerneckiej i D. Pawelca pisarz oprowadza widzów po miejscu, gdzie niegdyś stała cerkiew. Ta opowieść przypomina właśnie tę, którą odnajdujemy w utworze „Miejsce”.
„Miejsce”, to opowiadanie, które pochodzi z tomu „Opowieści galicyjskie” Andrzeja Stasiuka. Opowiadanie to forma literacka, która wyróżnia się:
- ograniczoną długością,
- syntetycznym przedstawienie historii,
- wyrazistą fabułą z głównym wątkiem,
- narracją, która zwykle jest prowadzona w czasie przeszłym, z zachowaniem obiektywnego, dość bezstronnego sposobu opowiadania.
Streszczenie utworu „Miejsce” Andrzeja Stasiuka
Opowiadanie prowadzi narrator, Andrzej, który przy prostokącie gołej, otoczonej lasem ziemi, napotyka przypadkowego turystę. Mężczyzna z aparatem fotograficznym pyta narratora, czy wie, co stało w opuszczonym miejscu. Pusty plac, który wskazuje turysta, to miejsce po drewnianej cerkwi. Dwustuletnia świątynia służyła tutejszej ludności łemkowskiej. Po przesiedleniu okolicznych mieszkańców po drugiej wojnie światowej cerkiew zaczęła popadać w ruinę. Naukowcy, którzy zainteresowali się zabytkiem, postanowili w całości przenieść cerkiew do muzeum, odrestaurować ją i udostępnić zwiedzającym.
Pytanie turysty staje się dla narratora natchnieniem do snucia opowieści o cerkwi i historii jej budowy. Opisy są bardzo szczegółowe. Dotyczą materiałów, jakich użyto do wzniesienia świątyni. Andrzej dzieli się też ze słuchaczem przypuszczeniami, dotyczącymi samego procesu budowy cerkwi. Wyobraża sobie pracę budowniczych, a także wyrąb drzew i transport drewna na miejsce budowy.
Dalsze przypuszczenia dotyczą wnętrza świątyni, ułożenia wrót, witraży, a nawet sposobu układania podłogi. Rozważania przenoszą się na wrażenia, jakie na wiernych musiały robić tabernakulum czy ikony we wnętrzu cerkwi. Narrator wspomina też współczesne wydarzenia, których był świadkiem – powroty wysiedlonych przed laty mieszkańców. Staruszkowie przychodzili modlić się do zrujnowanej już, opuszczonej cerkwi. Tu narrator podkreśla o związku cerkwi z historią, o jej miejscu w ludzkiej pamięci. Cerkiew, choć fizycznie już nie ma jej w tym samym miejscu – pozostała w myślach, we wspomnieniach. Choć zniknął sam budynek, historia z nim związana nadal pozostała w tym samym miejscu.
„Miejsce” - plan wydarzeń
- Narrator, spacerując, opisuje miejsce po rozebranej świątyni
- Przypadkowy turysta pyta narratora, co stało w tym miejscu.
- Narrator zaczyna snuć rozważania dotyczące początków powstania cerkwi i jej budowy.
- Mówiący wyobraża sobie, jak mogło wyglądać wnętrze świątyni, ikony, tabernakulum.
- Narrator podkreśla wagę świątyni dla okolicznych mieszkańców.
- Opis niszczenia opuszczonej świątyni, któremu nie udaje się zapobiec.
- Narrator informuje o rozbiórce cerkwi i przeniesieniu jej do muzeum.
- Opowiadanie kończy się rozważaniami o czasie i przemijaniu.
Czas i miejsce akcji opowiadania "Miejsce"
Opowiadanie „Miejsce” ma dwa plany czasowe.
- Plan pierwszy: akcja rozgrywa się współcześnie (możemy zakładać, że jest to czas pomiędzy 1993 rokiem, kiedy to została rozebrana i przeniesiona cerkiew, a rokiem 2001 - wtedy zostały wydane „Opowieści galicyjskie”), jesteśmy świadkami spotkania i rozmowy Andrzeja z turystą. Miejsce akcji to Beskid Niski, na terenie nieistniejącej już wsi łemkowskiej (najprawdopodobniej jest to wieś Czarne).
- Plan drugi: retrospekcje przywoływane przez narratora – od czasów budowy cerkwi (XVIII wiek), czasy przesiedleń rdzennych mieszkańców regionu (II wojna światowa) i powroty starych ludzi do miejsc ich młodości.
Charakterystyka bohaterów
- Andrzej – narrator, rozmawia z turystą i opowiada mu historię miejsca, w którym niegdyś stała cerkiew. Bohater wrażliwy, z bogatą wyobraźnią, zna historię regionu.
- Turysta – przypadkowy podróżnik z aparatem fotograficznym. Pyta Andrzeja o historię opuszczonego miejsca. Fotografuje plac po cerkwi, ale nie wydaje się być głębiej zainteresowany tematem.
Problematyka opowiadania „Miejsce” Stasiuka
„Miejsce” Andrzeja Stasiuka jest opowieścią o przemijaniu, upływie czasu. Dynamika nieustających zmian zderza się z miejscem, które staje się splotem różnych czasów, perspektyw, historii. Opis cerkwi, która niegdyś stała w tym miejscu, rozważania na temat budowy świątyni czy tego, jak wyglądało jej wnętrze i w jaki sposób było użytkowane przez lata, a potem opis powolnego niszczenia budowli, zdają się dotyczyć nie tyle samego miejsca, co jego atmosfery. Historia tego miejsca żyje w pamięci ludzi, którzy niegdyś tu mieszkali.
Co ważne – czas może zniszczyć tylko materialne obiekty. Dwustu lat historii, zapisanej we wspomnieniach nie jest w stanie wymazać. Historia pozostaje i nadal jest związana z miejscem, którego dotyczy. Nawet wtedy, gdy w miejscu tym nie ma już nic materialnego, co wiązałoby się z tą historią.
Motywy w opowiadaniu „Miejsce” Andrzeja Stasiuka
- Przemijanie – to proces, który ma wpływ na materialną rzeczywistość, jednak nie dotyczy pamięci i historii
- Historia – jest skarbnicą ludzkich wspomnieć. Historia buduje tożsamość człowieka
- Pamięć – to zbiór wspomnień i skarbnica prawdy o przeszłości
- Przeszłość – chociaż teraźniejszość cały czas się zmienia, to przeszłość pozostaje niezmienna i to ona kształtuje tożsamość.
„Miejsce” Andrzeja Stasiuka - konteksty i nawiązania
Konteksty to teksty kultury, które w funkcjonalny sposób musi przytoczyć maturzysta, aby uzupełnić, uwiarygodnić swoją argumentację w wypowiedzi lub wypracowaniu. Mogą to być odniesienia do świata sztuki, literatury, kina czy polityki.
Kontekst literacki:
- A. Mickiewicz, „Konrad Wallenrod” – fałszywa tożsamość może być źródłem cierpienia, gdy jest sprzeczna z prawdziwą naturą i zasadami etycznymi człowieka
- G. Orwell, „Rok 1984” – fałszowanie przeszłości, poprzez zmienianie ludzkich wspomnień
- E. Orzeszkowa, „Gloria victis” – drzewa przechowują pamięć o historii powstania styczniowego, chociaż ludzie o nim zapomnieli
Kontekst historyczno-literacki:
- vanitas vanitatis – motyw przemijania. Jedyną stałą wartością jest to, co duchowe. Wszystkie materialne rzeczy ulegają zniszczeniu, rozkładowi.
