Elżbieta Napora uczy języka polskiego w SP nr 35. Jest nauczycielką z 37-letnim stażem pracy. Najpierw polonistka porozmawiała ze swoimi uczniami.
- Młodzież z egzaminu wyszła zadowolona - mówi Elżbieta Napora. - Uczniowie ucieszyli się, że pisali o pomaganiu i szczęściu, bo to tematy im bliskie. Egzamin uznali za łatwy. Na wypracowaniu chętniej wybierali rozprawkę, bo ta forma wypowiedzi pisemnej jest dla nich bardziej przejrzysta, ale oba tematy spodobały się.
Nauczycielka przejrzała także arkusz opublikowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.
- Uważam, że był on przyjazny uczniom - mówi Elżbieta Napora. - Co ciekawe, "Kamienie na szaniec" to lektura obowiązkowa, którą bardzo chętnie czytają uczniowie, stąd mogli być zadowoleni. Treści w niej zawarte są przystępnie napisane i trafiają do wyobraźni młodzieży. Więcej kłopotu mógł sprawić uczniom tekst filozoficzny "O szczęściu". Mam tu na myśli zadanie 11, gdzie należało uzupełnić zdania tak, aby powstało spójne streszczenie tego tekstu. Z doświadczenia wiem, że takie uogólnienie to trudność dla uczniów.
Zdaniem polonistki tematy wypracować dawały ósmoklasistom pole do popisu.
- Były bardzo przyjazne. Nawet uczniowie słabsi powinni sobie z nimi poradzić - mówi Elżbieta Napora. - Młodzież najczęściej w przypadku rozprawki odwoływała się do "Kamieni na szaniec", "Opowieści wigilijnej" lub "Małego księcia". To, że wybierali lektury obowiązkowe nie jest zaskakujące. Niektórzy mogli bowiem mieć problem z wyborem innego utworu literackiego, bo generalnie młodzież zbyt mało czyta.
Tematy wypracowań na egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego
- Temat 1. Napisz rozprawkę, w której rozważysz trafność stwierdzenia, że warto pomagać innym. W argumentacji odwołaj się do wybranej lektury obowiązkowej oraz do innego utworu literackiego.
- Temat 2. Bez ciebie nie poradziłbym/poradziłabym sobie w tej sytuacji… Napisz opowiadanie o przygodzie z bohaterem wybranej lektury obowiązkowej, którego pomoc sprawiła, że Wasza przygoda zakończyła się szczęśliwie. Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybraną lekturę obowiązkową.
