Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uspokaja, że trasa wytyczona zostanie w tym rejonie bliżej zabudowań osady Rudy i pobiegnie po „obiekcie mostowym”.
„Niewątpliwie budowa drogi ekspresowej S10 jest ważną inwestycją w skali kraju, a przede wszystkim naszego regionu – zapewni lepsze warunki komunikacyjne i podniesie bezpieczeństwo osób podróżujących. Jednak dla nas, leśników, bardzo ważna jest również dbałość o przyrodę, nad którą pieczę powierzyło nam społeczeństwo” – czytamy w przesłanym redakcji stanowisku Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych (RDLP) w Toruniu.
Leśnicy z przykrością przyjęli wiadomość o konieczności usunięcia lasów na części terenów czterech nadleśnictw: Gniewkowo, Cierpiszewo, Solec Kujawski oraz Bydgoszcz . Tam, gdzie nie byli w stanie uchronić przyrody na miejscu przed skutkami inwestycji, podjęli się trudnego zadania przeniesienia stanowisk chronionych gatunków roślin.
Źródlisk nie da się przenieść
- Jednak Źródliska w okolicach miejscowości Wypaleniska na terenie Nadleśnictwa Solec Kujawski nie jesteśmy w stanie przenieść. Jest to wyjątkowe miejsce, podnoszące walory przyrodnicze regionu do najwyższego poziomu. Jedyne takie miejsce, gdzie wody gruntowe wybijają na powierzchnię i wzbogacają różnorodność gatunkową lasów, zgodnie z planami ma zostać zmodyfikowane w ramach inwestycji drogowej – dodaje w rozmowie z nami Honorata Galczewska, rzecznik RDLP w Toruniu, naczelnik Wydziału Promocji i Mediów.

Lasy bezpowrotnie się zmienią
W ocenie leśników droga - mimo, że plany zakładają poprowadzenie drogi na specjalnych konstrukcjach nośnych, które wyniosą ją nad tymi terenami - może wywierać wpływ na Źródliska. O skutkach takich działań najlepiej wypowiedzieliby się hydrolodzy, jednak leśnicy wiedzą, że lasy w tym miejscu na pewno bezpowrotnie się zmienią.
To też może Cię zainteresować
Na etapie opiniowania tego wariantu projektu RDLP w Toruniu wypowiedziała się negatywnie. Mimo to, projekt zatwierdziła Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, wydając decyzję środowiskową. W listopadzie rozpoczęto wycinkę na terenie Nadleśnictwa Solec Kujawski od przyszłego węzła Solec do węzła Toruń Zachód. Cała inwestycja drogowa na odcinku Bydgoszcz - Toruń obejmie wycinkę na ok. 758 ha.
GDDKiA wyjaśnia i uspokaja
Stanowisko w sprawie ostatnich wypowiedzi o S10 pojawiających się w przestrzeni medialnej i na forach internetowych przedstawiła nam Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) - Oddział w Bydgoszczy. Jego rzecznik Julian Drob informuje, że stanowisko przedstawione zostanie także parlamentarzystom i samorządowcom.
Tekst jest bardzo obszerny, szczegółowy i dlatego ograniczymy się tylko do jego wyjątku dotyczącego samych źródlisk.
Jak wyjaśnia GDDKiA - źródliska Strugi Młyńskiej oddalone są od miejsca przekraczania przez drogę S10 użytku ekologicznego, a tym samym realizacja inwestycji nie spowoduje ich zniszczenia. Trasa przetnie obiektem mostowym Strugę Młyńską, dla której ustanowiony został użytek ekologiczny. Prace na tym odcinku przebiegać będą bez ingerencji w użytek, w terminach zgodnych z decyzją środowiskową i wiedzą przyrodniczą, aby nie dopuścić do degradacji fauny i flory. Prace prowadzone będą poza sezonem rozrodczym bobra i wydry. Jako że cały ten obszar jest ważnym szlakiem migracji zwierząt, most będzie również pełnił funkcję przejścia dla dużych zwierząt. Wprowadzono zakaz lokalizowania elementów konstrukcyjnych mostu takich jak przyczółki i podpory w obrębie granic użytku ekologicznego.
Dodatkowo prace będą prowadzone z zastosowaniem rozwiązań technicznych i organizacyjnych zabezpieczających przed niszczeniem brzegów, przed zwężeniem koryta, przed ograniczeniem swobodnego przepływu wód, przed zasypywaniem cieku oraz przed przedostaniem się substancji chemicznych, odpadów i makrozawiesin do wód powierzchniowych.
Chronione źródliska Strugi Młyńskiej znajdują się w oddaleniu od planowanego przebiegu trasy, w związku z czym inwestycja nie spowoduje ich zniszczenia. W związku z powyższym, nie można się zgodzić ze stwierdzeniem, że zwierzęta, w tym chronione jak łoś czy wilk, zostaną pozbawione naturalnych wodopojów.
Działacze społeczni nie dają za wygraną
Trwa zbiórka podpisów pod petycją obywatelską do premiera i marszałka Sejmu ws. sprawie zmiany przebiegu trasy na odcinku S10 Bydgoszcz Emilianowo – Solec Kujawski na wariant optymalny, opracowany przez specjalistów (tzw. wariant ECO). Zmiana przebiegu wymaga jedynie przesunięcia jej biegu o ok. 300 metrów na południe - twierdzą działacze.
