We wtorek (5 września) otwarto oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Przebudowa Węzła Wschodniego w Bydgoszczy”. Inwestycja ma być zlokalizowana w ciągu ul. Fordońskiej od skrzyżowania z ulicami Kamienną, Sporną i Pod Wiaduktem do skrzyżowania z ulicami Konduktorską i Kapliczną wraz z adaptacją skrzyżowań i niezbędnym kompleksowym zagospodarowaniem terenu.
ZDMiKP przewiduje wydatek 1,6 mln zł. Niestety, żadna z ofert nie jest nawet blisko tej kwoty. Najniższą cenę oferuje Pracownia Projektowa MID z Gdańska – 2,47 mln zł. Więcej oczekują pozostali oferenci – konsorcjum firm BAK z Bydgoszczy i AXIAL z Poznania 3,07 mln zł, Multiconsult z Warszawy blisko 4,5 mln zł, a Biuro Projektów Drosystem ponad 4,8 mln zł.
Oferty firm nie różnią się pod kątem doświadczenia koordynatora projektu, ale nie są równoważne jeśli chodzi o doświadczenia projektanta branży mostowej. Na tym tle najlepiej wypada MID oraz konsorcjum, które zgłosiły po 4 takie projekty.
– Zależy nam, aby docelowo upłynnić ruch i zwiększyć bezpieczeństwo na skrzyżowaniu ulic Fordońskiej, Spornej i Kamiennej. W ramach opracowania miałoby powstać 5 rond, przejazd (wiadukt) pod jedną jezdnią ul. Kamiennej, chodniki i drogi rowerowe – wyjaśniał Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej, gdy w czerwcu ogłaszał przetarg.
Projekt ma pozwolić na powstanie:
- bezkolizyjnego połączenia ulic Spornej i Przemysłowej z Fordońską;
- bezkolizyjnego połączenia ul. Kaplicznej z Fordońską (likwidacja skrzyżowania, poprawiająca bezpieczeństwo i ułatwiająca dojazd do pobliskiego cmentarza i szkoły);
- budowę wiaduktu pod jedną jezdnią ul. Kamiennej (usprawnienie przejazdu, poprawienie połączenia z bocznymi ulicami i wyeliminowanie części punktów kolizyjnych na przecięciu Kamiennej z Fordońską).
W ramach przetargu drogowcy chcą również przygotować dokumentację projektową zupełnie nowych wiaduktów Warszawskich. Projektanci mają zaproponować warianty, które będą zawierały po 3 pasy ruchu w obu kierunkach (w tym buspas), nowe chodniki, pełnowymiarowe drogi rowerowe, zatoki autobusowe, odwodnienie i oświetlenie. Koncepcje muszą uwzględniać zlokalizowaną w okolicy infrastrukturę kolejową i dalsze inwestycje kolejowe na tym odcinku.
Niezbędna inwestycja
Pod koniec 2020 roku ZDMiKP poinformował o złym stanie wiaduktów Warszawskich. Wprowadzono tam ograniczenia prędkości i wykonano prace naprawcze (pod obiektami pojawiło się 8 podpór). Remont jest rozwiązaniem przejściowym. Dzięki niemu z wiaduktów można korzystać przez 10 kolejnych lat.
Wydłużenie czasu użyteczności pozwala na przygotowanie się do przebudowy wiaduktów. Rozbiórka i budowa nowych obiektów inżynierskich planowana jest na lata 2026-2029. Szacowany wstępny koszt budowy nowej przeprawy w ciągu ul. Fordońskiej to ok. 200 mln zł.
