Informacja pojawiła się w komunikacie nawigacyjnym 14/2024 z 4 kwietnia 2024 r. "ze względu na naprawę uszczelnienia klapy głowy górnej śluzy Czersko Polskie, zostanie ona zamknięta w dniach od 11.04.2024 r. do 12.05.2024 r."
- Remont polegać będzie na naprawie uszczelnień klapy w górnej głowie śluzy. Dla ułatwienia prac komora śluzy zostanie odwodniona. Koszty naprawy szacujemy na około 200 tysięcy złotych - mówi nam Bogusław Pinkiewicz, rzecznik prasowy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej "Wody Polskie" w Gdańsku.
Śluza Czersko Polskie umożliwia przeprawę z Wisły na Brdę i utworzony na niej Tor Regatowy w bydgoskim Brdyujściu, i dalej w górę rzeki. Między Wisłą a Odrą, na polskim odcinku międzynarodowej drogi wodnej E70 są 22 śluzy. Zbudowano ją w roku 1999 jako pierwszą polską (i jak na razie ostatnią), bowiem wszystkie inne pamiętają czasy zaboru niemieckiego i nadal, choć zabytkowe, pełnią swa funkcję.
Zastąpiła śluzę Brdyujście
Utrudnień w żegludze u progu sezonu turystycznego i w każdej sytuacji awaryjnej możnaby uniknąć, gdyby funkcjonowała znajdująca się w sąsiedztwie stara, ale gruntownie zrewitalizowana śluza Brdyujście. Ta została oddana do użytku w roku 1879, a z użytku została ostatecznie wyłączona w roku 2022.
To też może Cię zainteresować
Po remoncie, który pochłonął 7,1 mln zł, została "zaczopowana" od górnej wody, czyli od strony Toru Regatowego, szandorami (to rodzaj poprzecznych belek, które odcinają napływ wody). Od dolnej wody, ze strony Wisły, wrota śluzy są otwarte, co umożliwia wpływanie do środka kajakarzom i oglądanie komory śluzowej.
