Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zaszyfrowane tajemnice

Zbigniew Juchniewicz
Podczas wybierania samochodu, który chcielibyśmy kupić, z reguły patrzymy na to, jaki ma silnik i jakie posiada dodatkowe wyposażenie.

Podczas wybierania samochodu, który chcielibyśmy kupić, z reguły patrzymy na to, jaki ma silnik i jakie posiada dodatkowe wyposażenie.

<!** Image 3 align=none alt="Image 185047" sub="Sylwia Baranowska, kierownik salonu KIA w Toruniu, doskonale zna odpowiedzi na pytania klientów /Fot. Grzegorz Olkowski">Jednym z takich kryteriów jest liczba poduszek powietrznych oraz urządzenia dodatkowe, takie jak choćby klimatyzacja (może być ręczna albo automatyczna), elektryczne sterowanie szyb, czy podgrzewanie lusterek.

Mniej interesuje większość nabywców na przykład moment obrotowy silnika, czyli inaczej elastyczność. Tymczasem jego wartość ma bezpośredni wpływ na możliwości przyspieszania samochodu.<!** reklama>

Tajemnicze numery

Swoistą metryczką każdego samochodu jest numer VIN. Co on w sobie zawiera?

- Poszczególne litery i cyfry precyzyjnie i jednoznacznie określają m.in. kontynent i kraj, w którym samochód został wyprodukowany, rodzaj nadwozia, datę opuszczenia fabryki, typ silnika, jego pojemność i dziesiątki innych informacji - powiedział Henryk Kowalczyk, właściciel serwisu Moto-Trendy w Toruniu.

Dzięki temu numerowi można poznać historię używanego samochodu, bo dzięki zapisom w systemach komputerowych autoryzowanych serwisów pozostał ślad, czy auto przechodziło naprawę blacharską, albo czy poprzedni właściciel regularnie zgłaszał się na przeglądy techniczne.

Zdecydowanie rzadziej przyszli nabywcy interesują się bardziej zaawansowanymi systemami kontroli trakcji. Nowe samochody sprzedawane w krajach Unii europejskiej muszą być wyposażone w system ABS (Ani-blocking System), który nie tyle wspomaga proces hamowania, ile zapobiega blokowaniu się kół podczas wykonywania tego manewru.

Dzięki temu podczas hamowania autem wyposażonym w system ABS kierowca może zmieniać tor jazdy! Warunkiem jest jednak maksymalne naciskanie pedału hamulca.

Elektronika w każdym aucie

Innych, bardziej rozbudowanych systemów systemów kontroli trakcji we współczesnych samochodach może być znacznie więcej.

ESP (electronic stabilisation program), a więc układ stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętów oraz jazdy po nawierzchniach o zróżnicowanej przyczepności. Zabezpiecza on auto przed wpadnięciem w boczny poślizg, a także zarzucaniem tyłu lub przodu pojazdu.

W odróżnieniu od systemów ABS oraz ASR, które kontrolują poślizg we wzdłużnej osi pojazdu, system ESP wspomaga również boczne poślizgi samochodu.

Do jego działania potrzebne są czujniki skrętu kierownicy, przyspieszenia poprzecznego, przyspieszenia kątowego oraz ciśnienia w układzie hamulcowym, które przekazują informację do komputera dokonującego obliczeń, sterującego działaniem całego urządzenia.

Coraz częściej w samochodach są instalowane inteligentne rozwiązania, jak choćby system LKA, którego zadaniem jest dbanie o to, by auto stale znajdowało się centralnie na pasie ruchu. System czujników i kamer kontroluje białe linie na jezdni i zmiana ciśnienia w tłoczkach hamulcowych automatycznie koryguje tor jazdy.

Ochronie głowy i górnej części kręgosłupa kierowcy i pasażera przedniego siedzenia służy coraz częściej aktywny zagłówek.

To proste technicznie rozwiązanie sprawia, ze podczas uderzenia w tył samochodu, zagłówki przednich foteli automatycznie pochylają się ku głowom osób siedzących z przodu.

Tym samym unika się, podczas takich kolizji, groźnych uszkodzeń szyjnej części kręgosłupa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!